Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi MB305 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Ender KAZAK
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Ender KAZAK (Güz)
Dersin Amacı Bu derste öğretmen adaylarına Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler ve okula toplumsal katılım konularında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Eğitim sistemlerinin oluşumu ve Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar; Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri; Türk eğitim sisteminde insan gücü, fiziki, teknolojik ve finansal kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre, toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciler sosyal eğitim kurumunun görevlerini bileceklerdir.
2 Öğrenciler sosyal eğitim kurumu ile diğer sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir.
3 Öğrenciler Türk eğitim sisteminin yasal dayanağını bileceklerdir.
4 Öğrenciler Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini bileceklerdir.
5 Öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığının görevlerini bileceklerdir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı Araştırma
2. Hafta Türk Eğitim Sisteminin amaç ve temel ilkeleri Araştırma
3. Hafta Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler Diğer Faaliyetler
4. Hafta Türk Eğitim Sisteminin örgüt ve yönetim yapısı Diğer Faaliyetler
5. Hafta Klasik Yönetim Kuramları Diğer Faaliyetler, Araştırma
6. Hafta Çağdaş Yönetim Kuramları Diğer Faaliyetler
7. Hafta Yönetim süreçleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Okul örgütü ve yönetimi Diğer Faaliyetler
10. Hafta Okul yönetiminde öğrenci işleri Araştırma
11. Hafta Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri Araştırma
12. Hafta Okul işletmesinin yönetimi Araştırma
13. Hafta Okul-çevre ilişkileri Araştırma
14. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0 Özel gereksinimli bireyleri ve ailelerini toplumsal kaynaklara ulaşmaları için yönlendirir.
1 Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY0 4 4 4 4 4
PY1 5 5 5 5 5
PY6 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5
PY12 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • H. Basri Memduhoğlu ve Kürşat Yılmaz (Eds) (2008). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Yayınları
  • Şişman, M., Taşdemir, İ. 2008; Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi, Pegem Yayınları, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 3 18
Araştırma 3 2 6
Diğer Faaliyetler 1 3 3
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 3,5 3,5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0