| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | MB305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ender KAZAK |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ender KAZAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu derste öğretmen adaylarına Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler ve okula toplumsal katılım konularında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Eğitim sistemlerinin oluşumu ve Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar; Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri; Türk eğitim sisteminde insan gücü, fiziki, teknolojik ve finansal kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre, toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler sosyal eğitim kurumunun görevlerini bileceklerdir. |
| 2 | Öğrenciler sosyal eğitim kurumu ile diğer sosyal kurumlar arasındaki ilişkiyi analiz edebilecektir. |
| 3 | Öğrenciler Türk eğitim sisteminin yasal dayanağını bileceklerdir. |
| 4 | Öğrenciler Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve temel ilkelerini bileceklerdir. |
| 5 | Öğrenciler Milli Eğitim Bakanlığının görevlerini bileceklerdir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı | Araştırma |
| 2. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin amaç ve temel ilkeleri | Araştırma |
| 3. Hafta | Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin örgüt ve yönetim yapısı | Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Klasik Yönetim Kuramları | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 6. Hafta | Çağdaş Yönetim Kuramları | Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Yönetim süreçleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Okul örgütü ve yönetimi | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Okul yönetiminde öğrenci işleri | Araştırma |
| 11. Hafta | Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri | Araştırma |
| 12. Hafta | Okul işletmesinin yönetimi | Araştırma |
| 13. Hafta | Okul-çevre ilişkileri | Araştırma |
| 14. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 0 | Özel gereksinimli bireyleri ve ailelerini toplumsal kaynaklara ulaşmaları için yönlendirir. | ✔ | |||||
| 1 | Öğrencilerin özel gereksinimli olarak tanılanabilmeleri için gerekli ölçütleri ve değerlendirme araçlarını tanımlar. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 6 | 3 | 18 |
| Araştırma | 3 | 2 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 3,5 | 3,5 | |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||