Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi MBZ201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK (Güz)
Dersin Amacı Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayama-Türk Eğitim Tarihi’ndeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilme
Dersin İçeriği Türk Eğitim Tarihinin temel amaçları, Türk Eğitim Tarihi’ndeki yasal ve yapısal düzenlemeler, Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeler- Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeler
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk Eğitim Tarihinin dönemlere göre temel özelliklerini açıklayabilecektir.
2 Türk Eğitim Tarihi’ndeki yasal ve yapısal düzenlemeleri açıklayabilecektir.
3 Cumhuriyetin kuruluşundan itibaren eğitim basamaklarındaki gelişmeleri tartışabilecektir.
4 Eğitim basamaklarına göre öğretmen yetiştirme uygulamalarını açıklayabilecektir.
5 Türk Eğitim Sisteminde yaşanan sorunları ve gelişmeleri tarihsel süreç içerisinde analiz edebilecektir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bir sosyal bilim olarak tarih ve eğitim bilimi
2. Hafta Türk eğitim tarihinin amacı, dönemleri, konuları
3. Hafta Türk eğitim tarihinin eğitim olgusu açısından önemi
4. Hafta Cumhuriyetten önceki eğitim durumu ve öğretmen yetiştiren kurumlar: Müslümanlık öncesi dönemde Türk eğitim tarihi Müslümanlık sonrası dönemde Türk eğitim tarihi
5. Hafta Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938)
6. Hafta Cumhuriyetin kuruluş yıllarında eğitim ve eğitimin temel özellikleri (1920-1938)
7. Hafta Türk Eğitim Devrimi 1: Devrimin tarihsel arka planı, felsefi, düşünsel ve politik temelleri; Türk Eğitim Devrimi 2: Tevhid-i Tedrisat Kanunu
8. Hafta Cumhuriyet dönemi Eğitim Bakanlığı örgüt ve yapısı (1920-1960) Türk eğitim sisteminde laikleşme; Türk eğitim devrimi Karma eğitim ve kızların eğitimi
9. Hafta Cumhuriyet dönemi eğitim politikaları ve bu alanda yapılan devrimler (1920-1960) Yazı Devrimi; Millet Mektepleri; Halk Evleri; Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler
10. Hafta Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve milli eğitim şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları
11. Hafta Cumhuriyet döneminde bilimsel kurullarda ve Milli Eğitim Şuralarında alınan kararların Türkiye eğitim sistemine katkıları
12. Hafta Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler
13. Hafta Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler
14. Hafta Telafi Dersleri ve tekrar
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY6 5 5 5 5 5
PY7 4 4 4 4 4
PY8 2 3 2 3 3
PY10 4 4 4 4 4
PY14 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Akyüz, Y. (2019). Türk Eğitim Tarihi. (31. Baskı). Ankara. Pegem Akademi.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 7 1 7
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 1 10 10
Toplam İş Yükü 77
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0