Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Felsefesi MBZ106 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Beyhan BAYRAK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, eğitim felsefesiyle ilgili kavramları tanımlamak, Felsefe ve Eğitim arasındaki ilişkiyi açıklamak, Felsefi akımların gerektirdiği eğitim sistemlerini kuramsal olarak tasarlayabilmek, Felsefe ve eğitim arasındaki ilişkinin öneminin farkında olmak.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, temel felsefi kavramlar, Temel Felsefi Ekoller, Felsefenin uğraş alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji), Eğitim ve Felsefe ilişkisi, İdealizm ve eğitim, Realizm ve eğitim, Pragmatizm ve eğitim, Varoluşçuluk ve eğitim, Eğitim Akımları (Esasicilik, Daimicilik, İlerlemecilik, Yeniden kurmacılık) oluşturmaktadır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Felsefi sorgulama etkinliğini öğrenmek
2 Eleştirel düşünce ve tutarlı düşünce yöntemlerini öğrenmek
3 Felsefe disiplininin temel kavramlarını öğrenmek
4 Felsefe disiplininin temel problemlerini ele almak
5 Filozofların temel problemlere dair ürettiği teorilerin analiz edilmesi
6 Filozofların ve temel teorilerin karşılaştırılması
7 Felsefi sorgulama etkinliğinin gündelik yaşama katkısını öğrenmek
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Tanışma, dersin haftalık planı ve işlenişi hakkında bilgi Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
2. Hafta Felsefenin tanımı ve alanları (Ontoloji, Epistemoloji, Aksiyoloji, Mantık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Felsefe ve eğitim ilişkisi, eğitim felsefesi ( Eğitimin hedefi, ders programı, yöntembilim, öğretmen ve öğrenciler, felsefenin eğitime katkıları) Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (İdealizm) Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Realizm) Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
6. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Naturalizm) Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Pragmatizm) Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler
9. Hafta Felsefi akımlar ve eğitime yansımaları (Varoluşçuluk, Liberalizm, Materyalizm, Pozitivizm, Postmodernizm Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
10. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (İlerlemecilik) Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Daimicilik-Esasicilik) Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
12. Hafta Eğitim Felsefesi Akımları (Yeniden Kurmacılık, Politeknik) Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Türk Eğitim Sisteminin Dayandığı Felsefeler Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
14. Hafta Değerlendirme Görüşme, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
14 Etkili bir dünya vatandaşı olabilmek için, kültürel, sosyal, çevresel, sanatsal ve sportif faaliyetlere istekli ve etkin olarak katılmanın öğretmenlik mesleği için öneminin bilincindedir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 100 0 0 0 0 0 0
PY6 4 4 4 4 4 4 4
PY9 2 2 2 2 2 2 2
PY14 2 2 2 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Gutek, G.L. (2001). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar (Çev.:Nesrin kale), (Kitabın orijinal Adı: Philosophical and Ideological Perspectives on education), Ankara: Ütopya Necmettin Tozlu, Eğitim Felsefesi, Milli EğitimBakanlığı Yayınları. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. Ahmet Cevizci, Eğitim Felsefesi, Say Yayınları, İstanbul, 2011. John Locke, Eğitim Üzerine Düşünceler, Morpa Yayınları, İstanbul, 2004. Jean-Jack Rousseau, Emile, İşbankası Yayınları. Immanuel Kant, Eğitim Üzerine, Say Yayınları, İstanbul. Sönmez, V. Eğitim Felsefesi, Ankara: Anı yayıncılık Gülnihal Küken, Ortaçağ’da Eğitim Felsefesi, Alfa Yayınları. Sabri Büyük Düvenci, Eğitim Felsefesine Giriş, Üniversite Kitabevi. John Dewey,Demokrasi ve Eğitim, Başarı Yayımcılık. Sabri Büyükdüvenci, Felsefece Eğitişim, A yayınları Taşdelen, V., Yayla, A., Karaca, A., Felsefeden Eğitime (Necmettin Tozlu Armağanı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları. Büyükdüvenci, S., Taşdelen, V., Felsefe, Eğitim, Sanat, Hece Yayınları,
  • Yazıcı, Sedat. (2014), Felsefeye Giriş, Yeni İnsan Yayınevi, İstanbul.
  • Warburton, Nigel. (2016), Felsefeye Giriş, (çev. M. A. Arslan & K. Cankoçak), Alfa, İstanbul.
  • Hospers, John. (2017), Analitik Felsefeye Giriş, (çev. Şahin Filiz), Adres Yayınları, İstanbul.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 6 2 12
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 5 1 5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0