| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili I | GKZ103 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ |
| Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ (Güz) |
| Dersin Amacı | Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek. |
| Dersin İçeriği | Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı değerlendirir. |
| 2 | Türkçenin bilim dili olduğunu konusunda herhangi bir kuşkusu yoktur. |
| 3 | Öğrenci, dil ve kültür arasındaki ilişkileri tartışır |
| 4 | Türkçenin genel özellikleri hakkında ayrıntılı bilgi edinme ve bu bilgileri İngilizce kullanabilme. |
| 5 | Öğrenci, Türk dilinin tarihsel dönemlerini tartışır |
| 6 | Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı her yönüyle değerlendirir. |
| 7 | Türk dilinin özelliklerini ve inceliklerini tanımlar. |
| 8 | Yazım kurallarını uygular. Noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanır. |
| 9 | Türkçenin ses özelliklerini tartışır |
| 10 | Bir konuda yazı geliştirir. |
| 11 | Dilekçe ve özgeçmiş yazar. |
| 12 | Türkçenin tarihsel gelişimi ve güncel sorunlarını tartışır. |
| 13 | Okuduğu bir metni, izlediği/dinlediği bir programı her yönüyle değerlendirir. |
| 14 | Yazınsal türleri (makale, deneme, şiir, roman, öykü…) açıklar. |
| 15 | Yazınsal türlerle ilgili benzerlik ve farklılıkları sıralar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 8. Hafta | Ara sınav | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | |
| 10. Hafta | Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Ses Olayları | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | Diller Arası Alışveriş: Alıntılar | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 | DK12 | DK13 | DK14 | DK15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ | Uzaktan Eğitim | Vize | 40,00 |
| Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ | Uzaktan Eğitim | Final | 60,00 |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 1 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 6 | 6 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 | |
| Toplam İş Yükü | 77 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||