| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Meslek Etiği ve Yasal Konular | RPD403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Engin ASLANARGUN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. Engin ASLANARGUN (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, psikolojik danışma mesleğinin etik kuralları, etik sorunları bilgi edinmelerini sağlamak ve etiğe uygun karar verme becerisi kazandırmaktır. Ayrıca öğrencilerin ülkemizde psikolojik danışma mesleğinin belli başlı sorunlarına ilişkin bir anlayışa sahip olabilmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | RPD alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları; mesleki etiğe uygun karar verme; danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | PDR alanındaki etik ilkeleri bilir |
| 2 | Etik yaklaşımın temellerini açıklar |
| 3 | Danışanın hakları ve danışmanın sorumluluklarını bilir |
| 4 | PDR alanındaki Yasal sorunları açıklar |
| 5 | Mesleki kararlarını etiğe uygun şekilde verir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Meslek tanımı, meslekleşme süreci ve meslek hakkında bilgi sahibi olur | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 2. Hafta | Meslek etiğine giriş: Etiğe uygun karar verme, temel kavramlar, etik yaklaşımın temelleri, meslek kodunun işlevleri, etiğe uygun karar vermeye ilişkin modeller. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Birey ve profesyonel bir kişi olarak psikolojik danışman. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Değerler ve yardım ilişkisi: Değerlerin psikolojik danışma işine etkisi, değeri empoze etmenin etik yönü, yaşantı ve dünya görüşündeki farklılıklar, tartışmalı konular ve bunların psikolojik danışmadaki doğurguları. | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Gizlilik, etik ve yasal sorunlar: Gizlilik, uyarma ve koruma görevi, çocukları kötülükten (zarardan) koruma | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Çok yönlü ilişkiler: Psikolojik danışmada çok yönlü ilişkiler, çift yönlü ve çok yönlü ilişkiler, ilişkilerdeki sınırlara ilişkin tartışmalar, danışanlarla sosyal ilişkiler. | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Ara sınav | |
| 8. Hafta | Meslek olmanın ölçütleri ve psikolojik danışma mesleği, Yeni Türk Ceza Kanunu ve mesleğimiz. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 9. Hafta | Meslek olmanın ölçütleri ve psikolojik danışma mesleği, Yeni Türk Ceza Kanunu ve mesleğimiz. | |
| 10. Hafta | Etik ikilemlerin tartışılması. | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Etik ikilemler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 12. Hafta | Etik ve yasal sorunlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 13. Hafta | Etik ve yasal sorunlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Psikolojik danışma ilkeleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. | ||||||
| 3 | Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. | ||||||
| 5 | PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ||||||
| 10 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ||||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| PY3 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
| PY10 | 8 | 8 | 9 | 9 | 9 |
| PY11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 13 | 13 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 1 | 10 | 10 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 5 | 5 |
| Ödev 1 | 1 | 3 | 3 | |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||