Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Rehberlik Uygulamaları RPD308 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Mustafa TEKKE
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere test ve test dışı teknikleri bireyler üzerinde uygulama ve değerlendirme becerisi kazandırmak; mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan öğretim yöntemleri ile ilgi, yetenek ve değerle ilgili testlerin sonuçlarını değerlendirmek için bireysel görüşmeler üzerine.
Dersin İçeriği Uygulama okulunun belirlenmesi. ? Uygulama okulunun psikolojik danışmanı ile yapılan görüşmeler. ? Belirlenen okulda yapılacak uygulamaların planlanması. ? Yapılacak uygulamalarla ilgili ön okuma ve kullanılacak materyalin hazırlanması gibi görevlerin yerine getirilmesi. ? Mesleki rehberlik ve psikolojik danışma konusunda yedi farklı uygulamanın yürütülmesi. ? Yürütülen uygulamaların raporlanması.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci, şunları yapabilecektir: ? Mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılabilecek öğretim yöntemlerini kavrar.
2 Mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan başlıca testleri tanır.
3 Mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan temel testleri uygular ve değerlendirir.
4 Mesleki rehberlik ve psikolojik danışmada kullanılan test dışı teknikleri uygular.
5 Mesleki danışmanlık konularında grup rehberliği danışmanı olarak hareket etmek.
6 Meslek seçimi gibi konularda öğrencilerle mesleki rehberlik/mülakat oturumları düzenleyin.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin tanıtımı ve gerekliliğinin açıklanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Teorik derslerin belirlenmesi, kaynak kitapların temini ve uygulama okulunun belirlenmesi. Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta KDE (SEI, Öz Değerlendirme Envanteri), ABKÖ, (ASCS ,Akademik Benlik Kavramı Ölçeği), Mesleki Olgunluk Ölçeği, MBS (VIS, Mesleki Bilgi Sistemi) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Uygulama okuluna giriş ve ilk görüşme; okul psikolojik danışmanıyla olası etkinlikler hakkında görüşme, öneri ve beklenti alışverişi. Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Uygulamaların yürütülmesi, raporların hazırlanması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Final Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
4 PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 4 0 6 8 0
PY4 4 4 0 0 4 4
PY8 6 8 8 8 6 4
PY9 10 10 10 10 10 8
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Amundson, N., Poehnell, G. ve Pattern, M. (2008). Mesleki Teleskop (Çev. F. Korkut-Owen). Ankara: Anı
  • Yayıncılık.Bacanlı, Feride. (2006). Bir Mesleki Grup Rehberliği Programı ve Uygulama Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayınları.Erkan, Serdar (2002). Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erkan, Serdar (2005). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları. Ankara: PegemA Yayıncılık. Erkan, Serdar (2005). Grupla Psikolojik Danışma ve Rehberlik Programları II. Ankara: PegemA Yayıncılık. Eroğlu, Çiğdem Y. ve Filiz BİLGE (2001). Sınıfta Rehberlik Etkinlikleri. Ankara: Nobel Yayın- Dağıtım. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (Ed.) (2006). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programlar Dizisi. Ankara. Nobel Yayınevi. Selçuk, Ziya ve Nedret GÜNER (2003). Sınıf İçi Rehberlik Uygulamaları. Ankara: PegemA Yayıncılık.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 12 2 24
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 7 1 7
Araştırma 3 2 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 4 4
Ödev 1 1 3 3
Final 1 6 6
Uygulama 1 1 1
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0