Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojik Danışma Becerileri RPD304 Türkçe Zorunlu 6. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Abdi GÜNGÖR
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere psikolojik danışma sürecini yönetmeyi öğretmektir. Bu kapsamda öğrencilerin psikolojik danışma ve temel dinamikleri, danışma sürecini, amaç oluşturma, kavramsallaştırma, beceri ve kuramsal temele dayanan teknikleri kullanma, müdahale belirleme ve değerlendirme ve psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme süreçlerini öğrenmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve beceriler, ele alınan konular ile ilgili uygulamalar.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Psikolojik danışma sürecine dair temel kavramları ve dinamikleri bilir
2 Psikolojik danışma sürecini başlatmayı bilir
3 Psikolojik danışmada amaç belirleme süreçlerini bilir
4 Müdahale yöntemlerini bilme ve seçer
5 Uygun teknikleri bilir ve seçer
6 Psikolojik danışmada süreci yönetir
7 Psikolojik danışmada sonlandırma ve izleme sürecini bilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ders tanıtımı, dersin yönergesinin gözden geçirilmesi Psikolojik danışma becerilerinin gözden geçirilmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Psikolojik danışmada koşullar Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Terapötik ilişki (terapötik koşullar & görüşme becerilerinin kullanılması) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
4. Hafta Terapötik ilişki (ortak faktörler kuramı) Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Danışma sürecinin aşamaları Temel kavramlar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Ön görüşme ve danışmaya başlama Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Vaka kavramsallaştırma giriş Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara Sınavı
9. Hafta Vaka kavramsallaştırma formülleştirme Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Vaka kavramsallaştırma (Kuramlara göre) Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Psikolojik danışmada sonlandırma Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Danışmada kuramlar ve teknik seçimleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Terapist faktörü ve terapistin kendini tanıması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
14. Hafta Genel değerlendirme / Uygulamalar / Soru-cevap Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 0 8 0 0 0 8 0
PY7 2 2 2 0 6 0 6
PY8 6 8 8 8 8 8 8
PY9 10 10 10 8 8 8 8
PY10 8 8 8 8 8 8 8
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Young, M. E. (2019). Yardım sanatını öğrenme: Temel yardım becerileri ve teknikleri (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma (Çev. Ed. Şerife Işık & Bengü Ergüner Tekinalp). Pegem Akademi.
  • Chen, M. ve Giblin, N. J. (2020). Bireyle psikolojik danışma ve terapi: Beceriler ve teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Kottler, J. A. (2017). Terapist olmak üzerine. Gezmiş, E. O. (çev.). İstanbul: Pegasus Yayınları.
  • Cozolino, L. (2017). Terapist olmak. Kurtuluş, E. (çev.). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları
  • Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel. arkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology.
  • Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A
  • Egan, G (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş: Kişiler arası İlişkiler Kurmada ve Kişisel Yardım Hizmeti Vermede Sistematik Bir Model. (Çevirenler: F. Akkoyun ve arkadaşları).Ankara: Nobel
  • Eisenberg, S. ve Delenay, D.J. (1993). Psikolojik Danışma Süreci. (N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı yayınları
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 10 2 20
Araştırma 5 4 20
Diğer Faaliyetler 5 2 10
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 8 8
Ödev 1 1 6 6
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0