Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim ve Kaynaştırma MB403 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Osman AKTAN
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Ayşe Nur KART (Güz)
Dersin Amacı Dersin amacı, özel eğitimin temel ilkelerinin öğretilmesi, öğrencilerin özel gereksinimli bireyler hakkında bilgi kazanmalarını sağlamak, özel gereksinimliliğine neden olan etmenler hakkında bilgilendirmek, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek, özel eğitim alanında uygulanması gereken gelişim destek programları ve psikolojik danışma ve rehberlik hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği Özel eğitim alanındaki temel kavramların tanımlanması, özel eğitim temel ilkelerinin açıklanması, farklı özel gereksinimli çocuk grupları hakkında tanıtıcı bilgilerin verilmesi, özel gereksinimli bireylerin gereksinimlerinin giderilmesi için psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri hakkında bilgi edinme
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Özel gereksinimli farklı tanı gruplarındaki çocukların gelişim özelliklerini betimler
1 Özel gereksinimli farklı tanı gruplarındaki çocukların gelişim özelliklerini betimler
1 Özel gereksinimli farklı tanı gruplarındaki çocukların gelişim özelliklerini betimler
2 Çeşitli tanı gruplarındaki çocukların ihtiyaçları, eğitimleri ve tedavilerini ayrıntılı bir şekilde tartışabilir
2 Çeşitli tanı gruplarındaki çocukların ihtiyaçları, eğitimleri ve tedavilerini ayrıntılı bir şekilde tartışabilir
2 Çeşitli tanı gruplarındaki çocukların ihtiyaçları, eğitimleri ve tedavilerini ayrıntılı bir şekilde tartışabilir
3 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların bakımları, eğitimleri ve tedavilerine ilişkin temel öğeleri tartışabilir
3 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların bakımları, eğitimleri ve tedavilerine ilişkin temel öğeleri tartışabilir
3 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların bakımları, eğitimleri ve tedavilerine ilişkin temel öğeleri tartışabilir
4 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların tespiti, eğitim ve tedavisinde kendi meslek alana uygun rolleri açıklar
4 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların tespiti, eğitim ve tedavisinde kendi meslek alana uygun rolleri açıklar
4 Çeşitli gruplardaki özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların tespiti, eğitim ve tedavisinde kendi meslek alana uygun rolleri açıklar
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Özel eğitimde temel kavramlar
1. Hafta Özel eğitimde temel kavramlar
2. Hafta Özel eğitime tarihsel bakış; Günümüzde Özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu
2. Hafta Özel eğitime tarihsel bakış; Günümüzde Özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu
3. Hafta Özel eğitimin amaç ve ilkeleri; Özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı
3. Hafta Özel eğitimin amaç ve ilkeleri; Özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı
4. Hafta Gelişimi risk altında olan çocuklar
4. Hafta Gelişimi risk altında olan çocuklar Diğer Faaliyetler, Araştırma
5. Hafta Özel gereksinimli çocukların aileleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
5. Hafta Özel gereksinimli çocukların aileleri
6. Hafta I. Ara sınav
6. Hafta Zihinsel engelli çocuklar Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Otistik bozukluğu olan çocuklar Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Zihinsel engelli çocuklar
8. Hafta Otistik bozukluğu olan çocuklar
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta İletişim bozukluğu olan çocuklar Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
9. Hafta İletişim bozukluğu olan çocuklar
10. Hafta İşitme engelli çocuklar
10. Hafta İşitme engelli çocuklar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
11. Hafta Görme engelli çocuklar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta II. Ara sınav
12. Hafta Görme engelli çocuklar
12. Hafta Öğrenme güçlüğü olan çocuklar Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma
13. Hafta Öğrenme güçlüğü olan çocuklar
14. Hafta Genel Sınav
14. Hafta Duygu ve davranış bozukluğu olan çocuklar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar.
2 PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
2 PDR alandaki yeni paradigmaları dikkate alarak multidisipliner bir yaklaşımla bireylerin kendilerini gerçekleştirmeleri ve psikolojik iyi oluşlarına destek olur.
4 PDR alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, çalıştığı kurumun (eğitim, sağlık, endüstri, adalet, aile danışma merkezleri, istihdam ofisleri vb.) ihtiyacına göre uyarlayarak kullanır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 6 6 6 6 6
PY2 9 6 7 5 8
PY4 5 5 5 5 5
PY7 7 7 7 7 7
PY9 9 9 9 9 9
PY10 8 8 8 8 8
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Greenspan, I.S.,Wieder, S., Simons, R. ( 2004) Özel Gereksinimli Çocuk (Çev. İsmail Ersevim). Özgür Yayınları, İstanbul. Edt. Baykoç, N., (2011) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Yayınları, Ankara.
  • Doğru, S.Y.,Saltalı, N.D., (2011) Erken Çocukluk Döneminde Özel Eğitim. Maya Akademi, Ankara.
  • Metin, N., (2012) Özel gereksinimli Çocuklar. Maya Akademi Yayınları, Ankara.
  • Greenspan, I.S.,Wieder, S., Simons, R. ( 2004) Özel Gereksinimli Çocuk (Çev. İsmail Ersevim). Özgür Yayınları, İstanbul. Edt. Baykoç, N., (2011) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Yayınları, Ankara. Doğru, S.Y.,Saltalı, N.D., (2011) Erken Çocukluk Döneminde Özel Eğitim. Maya Akademi, Ankara. Edt. Diken, H.İ., (2012) Özel Eğitimde Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. Edt. Metin, N., (2012) Özel gereksinimli Çocuklar. Maya Akademi Yayınları, Ankara.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 2 12 24
Ders Dışı
Araştırma 2 10 20
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 6,5 6,5
Ödev 1 1 6 6
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0