| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | MB307 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI, Dr. Öğr. Üyesi DÖNDÜ BAHAR ŞAHİN SARKIN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI (Güz) |
| Dersin Amacı | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak. |
| Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Eğitimde ve psikolojide ölçme ve değerlendirme uygulamalarının amacını ve önemini açıklar. |
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. |
| 3 | Eğitimde ve psikolojide kullanılan farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını tanımlar. |
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. |
| 5 | Güvenilir, alana özgü ölçüm araçları geliştirme sürecini keşfedin. |
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. |
| 7 | Ölçme araçlarından elde edilen puanları kullanarak test ve madde istatistiklerini hesaplar. |
| 8 | Test planını hazırlar. |
| 9 | Ölçme araçlarından elde edilen sonuçları uygun değerlendirme yöntemleri ile değerlendirir. |
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. |
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 2. Hafta | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 4. Hafta | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 5. Hafta | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Araştırma |
| 10. Hafta | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 12. Hafta | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | FİNAL | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 11 | Türkçeyi kurallarına uygun düzgün ve etkili kullanabilme ve öğrencilerle sağlıklı iletişim kurabilme becerisine sahip olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 0 | 0 | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 |
| PY9 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
| PY11 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 2,5 | 2,5 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 3 | 30 |
| Araştırma | 3 | 2,5 | 7,5 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10,5 | 10,5 |
| Ödev 1 | 1 | 3 | 3 | |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||