| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi | MB305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Ender KAZAK (Güz) |
| Dersin Amacı | Bu derste öğretmen adaylarına Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler ve okula toplumsal katılım konularında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Eğitim sistemlerinin oluşumu ve Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar; Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri; Türk eğitim sisteminde insan gücü, fiziki, teknolojik ve finansal kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre, toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. |
| 2 | Eğitim mevzuatı hakkında bilgi sahibi olabilme. |
| 3 | Yönetim bilimindeki gelişmeleri kavrayabilme. |
| 4 | Eğitim yönetimi konusunda bilgi sahibi olabilme. |
| 5 | Okul yönetiminin amaç ve işlevleri hakkında değerlendirme yapabilme. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı | Araştırma |
| 2. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin amaç ve temel ilkeleri | Araştırma |
| 3. Hafta | Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler | Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin örgüt ve yönetim yapısı | Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Klasik Yönetim Kuramları | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 6. Hafta | Çağdaş Yönetim Kuramları | Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Yönetim süreçleri | Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Okul örgütü ve yönetimi | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Okul yönetiminde öğrenci işleri | Araştırma |
| 11. Hafta | Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri | Araştırma |
| 12. Hafta | Okul işletmesinin yönetimi | Araştırma |
| 13. Hafta | Okul-çevre ilişkileri | Araştırma |
| 14. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Psikolojik Danışma ve Rehberlik (PDR) alanıyla ilgili temel kavramları ve ilkeleri açıklar. | ✔ | |||||
| 3 | Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) sistemi ve bu sistem içerisindeki rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerine dair rol ve görevleri kavrar. | ||||||
| 5 | PDR alanının gerektirdiği mesleki değerleri ve etik ilkeleri benimser ve buna uygun tutum ve davranışlar sergiler. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY3 | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
| PY12 | 0 | 0 | 10 | 0 | 10 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 1 | 2,5 | 2,5 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 10 | 3 | 30 |
| Araştırma | 3 | 2,5 | 7,5 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10,5 | 10,5 |
| Ödev 1 | 1 | 3 | 3 | |
| Final | 1 | 20 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||