Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi MBZ202 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencilerin Türk Eğitim Tarihi ile ilgili temel düzeyde kuramsal bilgi edinmesi, ders konusu ile ilgili araştırma yapma, okuma, yazma, tartışma ve eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesi amaçlanır.
Dersin İçeriği Eski Türk Devletleri, Türk-İslam Devletleri, Selçuklu Devleti, Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk eğitim tarihini evrelere ayırarak eğitim anlayışları arasındaki farkları açıklar.
2 Eski Türklerin eğitime ilişkin dinamiklerini etkileyen öğeleri ilişkilendirir.
3 Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden sonra eğitim anlayışlarındaki değişimi değerlendirir.
4 Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden sonraki dönemden Cumhuriyet dönemine kadar ortaya çıkan temel eğitim kurumlarının niteliklerini açıklar.
5 Türk eğitim tarihinde yer alan önemli düşünür, bilim insanı ve eserlerini açıklar.
6 Cumhuriyet Devriminin Türk eğitim sistemine etkilerini nedensel olarak açıklar.
7 Cumhuriyet döneminde farklı öğretim kademelerindeki gelişim ve dönüşümleri açıklar.
8 Türklerin tarih sahnesine çıkışından günümüze kadar geçen süre içerisinde yazılmış önemli eğitimsel eserler konusunu değerlendirir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitimin tarihsel temelleri ve eğitim teorilerinin gelişimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Eski Türk toplumunda eğitim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta İslami Görüş Sonrası Eğitim: Selçuklular Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Osmanlı İmparatorluğu döneminde eğitim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Osmanlı eğitiminde ortaokul ve liseler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Yüksek öğrenim, öğretmen eğitimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Cumhuriyet sonrası eğitim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Vize Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Tek Parti Döneminde Eğitim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
10. Hafta Eğitim geliştirmeleri ve Yükseköğretim reformu Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
11. Hafta Eğitim sözleşmeleri, eğitim düzeylerinin özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Eğitimde Eşitlik, Öğretmen Eğitimi ve Uygulamaları Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Yüksek Öğrenim, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Final
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
15 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3
PY12 3 3 3 3 3 3 3 3
PY15 3 3 0 3 0 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu
Diğer Kaynaklar
  • İsmail Güven, Türk Eğitim Tarihi, Ankara, Naturel Yay, 2010.
  • Osman Ergin, Türk Maarif Tarihi,İstanbul,1977.
  • Saffet Bilhan,Orta Asya Türk Devletlerinde Eğitim,Bilim ve Sanat Hareketleri,Ankara,1978.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Diğer Faaliyetler 6 2 12
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Final 1 2 2
Sınıf İçi Etkinlik 5 1 5
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0