| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Tarihi | MBZ202 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin Türk Eğitim Tarihi ile ilgili temel düzeyde kuramsal bilgi edinmesi, ders konusu ile ilgili araştırma yapma, okuma, yazma, tartışma ve eleştirel düşünme becerilerinin gelişmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Eski Türk Devletleri, Türk-İslam Devletleri, Selçuklu Devleti, Osmanlı Devleti ve Türkiye Cumhuriyeti'nde eğitim. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türk eğitim tarihini evrelere ayırarak eğitim anlayışları arasındaki farkları açıklar. |
| 2 | Eski Türklerin eğitime ilişkin dinamiklerini etkileyen öğeleri ilişkilendirir. |
| 3 | Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden sonra eğitim anlayışlarındaki değişimi değerlendirir. |
| 4 | Türklerin İslamiyeti kabul etmesinden sonraki dönemden Cumhuriyet dönemine kadar ortaya çıkan temel eğitim kurumlarının niteliklerini açıklar. |
| 5 | Türk eğitim tarihinde yer alan önemli düşünür, bilim insanı ve eserlerini açıklar. |
| 6 | Cumhuriyet Devriminin Türk eğitim sistemine etkilerini nedensel olarak açıklar. |
| 7 | Cumhuriyet döneminde farklı öğretim kademelerindeki gelişim ve dönüşümleri açıklar. |
| 8 | Türklerin tarih sahnesine çıkışından günümüze kadar geçen süre içerisinde yazılmış önemli eğitimsel eserler konusunu değerlendirir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitimin tarihsel temelleri ve eğitim teorilerinin gelişimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Eski Türk toplumunda eğitim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | İslami Görüş Sonrası Eğitim: Selçuklular | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Osmanlı İmparatorluğu döneminde eğitim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 5. Hafta | Osmanlı eğitiminde ortaokul ve liseler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Yüksek öğrenim, öğretmen eğitimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Cumhuriyet sonrası eğitim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Vize | Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Tek Parti Döneminde Eğitim | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Eğitim geliştirmeleri ve Yükseköğretim reformu | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 11. Hafta | Eğitim sözleşmeleri, eğitim düzeylerinin özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Eğitimde Eşitlik, Öğretmen Eğitimi ve Uygulamaları | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Yüksek Öğrenim, Türkiye Milli Eğitim Bakanlığı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 12 | Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler. | ✔ | |||||
| 15 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, yerel ve küresel düzeydeki olaylara ve gelişmelere karşı duyalı davranır, toplumun gelişimini desteklemeyi amaçlayan proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY15 | 3 | 3 | 0 | 3 | 0 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Diğer Faaliyetler | 6 | 2 | 12 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1,5 | 1,5 |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 5 | 1 | 5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||