| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Ekoloji | BYL403 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Ernaz ALTUNDAĞ ÇAKIR |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Temel ekolojik kavramların öğretilmesi, ekositemdeki karmaşık etkileşimlerin anlaşılması; organizmaların dağılımını ve bolluğunu belirleyen etkileşimlerin incelenmesi |
| Dersin İçeriği | Ekolojinin tarihçesi, Ekolojinin konusu ve bölümleri, Organizmaların biyolojik ve fiziksel çevre arasındaki etkileşimler; organizmaların çevresel gereksinimleri, sınırlayıcı faktörler; biyokimyasal çevrim hakkında temel kavramlar; Ekolojide Temel Bazı Kuram ve Kavramlar (Ekosistem kavramı; Habitat, Biyotop ve Ekolojik Niş Kavramları); Birey-Populasyon ve Kommunite Ekolojisi; ekolojik sistemlerde enerji akışı (Primer üretim, enerji girdileri, besin zincirleri ve besin ağları) |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel ekolojik ilkeleri kavrama |
| 2 | Ekosistem kavramını pekiştirme |
| 3 | Habitat, biyotop, ekolojik niş kavramları konusunda bilgi sahibi olma |
| 4 | Populasyon ve kommunitelere ekolojik yaklaşımlar geliştirme |
| 5 | Ekosistemlerde enerji akışını açıklayabilme |
| 6 | Biyojeokimyasal döngüleri yorumlayabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ekolojinin tarihçesi, Ekolojinin konusu ve bölümleri / Ekolojik çalışma yöntemlerine genel yaklaşım | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Ekolojide Temel Bazı Kuram ve Kavramlar (Ekosistem kavramı; Habitat, Biyotop ve Ekolojik Niş Kavramları) / Temel ekolojik kavramlar | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Ekosistem örnekleri ve çeşitliliği; ekosistemlerin sınıflandırılması / Ekosistem araştırma yöntemleri | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Ekosistemlerde enerji akışı / Laboratuvar koşullarında oluşturulan ekosistem modelinde madde ve enerji döngüsü kavramlarının incelenmesi ve tartışılması | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Ekosistemlerde enerji akışı / Laboratuvar koşullarında oluşturulan ekosistem modelinde madde ve enerji döngüsü kavramlarının incelenmesi ve tartışılması | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Biyojeokimyasal döngüler, Temel biyo-jeokimyasal döngü tipleri , Su Döngüsü, Azot Döngüsü, Fosfor Döngüsü, Karbon Döngüs, Kükürt Döngüsü / Laboratuvar koşullarında oluşturulan ekosistem modelinde madde ve enerji döngüsü kavramlarının incelenmesi ve tartışılması | Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Fosfor Döngüsü, Karbon Döngüs, Kükürt Döngüsü / Laboratuvar koşullarında oluşturulan ekosistem modelinde madde ve enerji döngüsü kavramlarının incelenmesi ve tartışılması | Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Organizmaların biyolojik ve fiziksel çevre arasındaki etkileşimler; organizmaların çevresel gereksinimleri, sınırlayıcı faktörler / Laboratuvar koşullarında oluşturulan ekosistem modelinde madde ve enerji döngüsü kavramlarının, organizmalar için sınırlayıcı çevresel faktörlerin incelenmesi ve tartışılması | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | Ara sınav | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Populasyon ekolojisi / Taşıma gücü, populasyon büyüklüğü dağılış modelleri üzerine uygulamalar | Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Populasyon ekolojisi / Populasyon genetiğine ilişkin uygulamalar | Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Kommunite ekolojisi / Ekolojik çalışma birimi | Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Kommunite Ekolojisi / Ekolojide deneysel ve gözleme dayalı yöntemler | Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Süksesyon / Ekolojide deneysel ve gözleme dayalı yöntemler | Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 2 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir. | ✔ | |||||
| 4 | Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır. | ✔ | |||||
| 6 | Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 7 | Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 10 | 2,5 | 25 | |
| Diğer Faaliyetler | 12 | 2 | 24 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 30 | 30 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||