| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hidrobiyoloji | BYL306 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Suyun yaşam için önemini; sucul ekosistemlerin fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri ile bunların birbirlerine olan etkileşimlerini anlatmak; tatlısu ve deniz organizmalarını tanıtmak, bunların yaşam bölgeleri ve ortamla olan ilişkileri hakkında bir temel bilgi oluşturmaktır. |
| Dersin İçeriği | Ders kapsamında; Canlı Organizmalar İçin Suyun Önemi, Hidrolojik Döngü; Suyun Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri, Deniz Suyunun Özellikleri, Deniz ekosistemi, Denizel Organizmaların Sınıflandırılması, Deniz Ekosisteminde Besin Zinciri; Tatlısu ekosistemi, Tatlısuların Sınıflandırılması, Göllerin Sınıflandırılması, Limnolojik Organizmaların Sınıflandırılması; Acısu ekosistemi; su kirliliği, sucul ortamlarda kirliliğin izlenmesi ve canlılara etkileri konuları ele alınacaktır. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Canlı organizmalar açısından suyun önemini pekiştirme |
| 2 | Suyu bir yaşama ortamı olarak kavrayabilme |
| 3 | Deniz, tatlısu ve acısu ekosistemlerinin özelliklerini ve ekolojik önemini bilme |
| 4 | Sucul ortamda yaşayan farklı canlı türleri hakkında bilgi sahibi olma |
| 5 | Sucul ortamlarda tür çeşitliliğinin korunması bilinci geliştirme |
| 6 | Sucul canlıların yetiştirilmesi ve su ortamlarının yönetimi konularında bilgi sahibi olma |
| 7 | Sucul ekosistemler üzerindeki mevcut tehditleri değerlendirip çözüm yolları önerebilme |
| 8 | Su ortamlarının sürdürülebilir biçimde kullanımı konusunda stratejiler geliştirebilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | T: Canlı Organizmalar İçin Suyun Önemi, Hidrolojik Döngü / U: Su ortamlarından örnek almada kullanılan ekipmanın tanıtımı ve kullanım şekilleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | T: Saf Suyun Fiziksel ve Kimyasal Özellikleri, Yaşamsal açıdan önemi/ U: Suyun temel fiziksel ve kimyasal parametrelerinin (sıcaklık, pH, çözünmüş oksijen, elektriksel iletkenlik, tuzluluk, vb.) ölçülmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | T: Okyanus ve denizlerin genel özellikleri / U: Okyanus ve denizlerin genel özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | T: Yaşam alanı olarak denizler ve okyanuslar, deniz ortamındaki canlı toplulukları / U: Sucul ortamlarda örnekleme yöntemleri; örneklerin taşınması korunması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | T: Deniz ortamındaki canlı toplulukları / U: Deniz ortamından elde edilen bentik ve pelajik örneklerin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | T: Özel ekosistemler (nehir ağzı sistemleri, lagünler, tuzlu bataklıklar, mercan resifleri, mangrovlar)’in özellikleri ve canlı toplulukları / U: Özel ekosistemleri temsil eden ve laboratuvarda mevcut kolleksiyonda bulunan örneklerin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | T: Özel ekosistemler (nehir ağzı sistemleri, lagünler, tuzlu bataklıklar, mercan resifleri, mangrovlar)’in özellikleri ve canlı toplulukları / U: Özel ekosistemleri temsil eden ve laboratuvarda mevcut kolleksiyonda bulunan örneklerin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | T: Tatlısu (içsu) ekosistemleri, Tatlısuların Sınıflandırılması / U: Tatlısu ekosistemlerini gözlemleme, tatlısu örneklerinde ölçüm ve analiz yöntemleri, elde edilen bulguların daha önce deniz suyu için elde edilen bulgularla karşılaştırılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | T: Göllerin Sınıflandırılması ve ekolojik özellikleri / U: Göllerin oluşumuna ilişkin video filmi gösterilmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | T: Göllerdeki canlı topluluklarının sınıflandırılması / U: Göllerde yaşayan canlı örneklerinin incelenmesi ve sınıflandırılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | T: Akarsu sistemlerinin özellikleri ve canlı toplulukları / U: Akarsularda yaşayan canlı örneklerinin incelenmesi, sınıflandırılması ve göllerde yaşayan organizmalarla karşılaştırılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | T: İnsanın sucul ekosistemlere etkisi / U: Sucul ortamda kirliliğin izlenebilmesi için bir akvaryum düzeneği oluşturulması / Laboratuvar sınavı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | T: Küresel iklim değişikliği ve sucul ekosistemler üzerine etkileri /Daha önce hazırlanmış akvaryum ortamında kirliliğin gözlenmesi U: | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 2 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir. | ✔ | |||||
| 4 | Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır. | ✔ | |||||
| 6 | Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 7 | Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 12 | 2 | 24 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||