| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Omurgalı Hayvanlar | BYL206 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Chordata (Kordalılar-Sirtipliler) filumunun hayvanlar alemindeki yeri, önemi ve genel özellilerinin tanıtılması, alt gruplarının sistematiği ve biyolojileri konularında gerekli bilgiler verilerek, filum ve omurgalilar hakkında genel bir bilgi birikiminin sağlanması |
| Dersin İçeriği | İlkel kordalılar, yuvarlak ağızlılar, kıkırdaklı balıklar, kemikli balıklar, iki yaşamlılar, sürüngenler, kuşlar ve memeliler morfolojileri, yaşam ortamları, insanlarla ilişkileri, fosilleri, sistematikleri ve evrimleri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Doğada karşılaşacağı omurgalı hayvanları tanıma |
| 2 | Omurgalı hayvan taksonları ve bunların sistematiğini öğrenme |
| 3 | Omurgalı canlıların kökeni ve fosil omurgalılar konusunda bilgi sahibi olma |
| 4 | Farklı omurgalı hayvan taksonlarını morfolojik olarak ayırdebilme |
| 5 | Morfolojik özelliklerini inceleyerek omurgalı hayvanların yaşam ortamı konusunda fikir yürütebilme |
| 6 | Değişik ekosistemlerde karşılaşabileceği omurgalı hayvanlar konusunda öngörüde bulunabilme |
| 7 | Farklı omurgalı hayvan türlerinin ekolojik özellikleri ve önemi konusunda yorumlar yapabilme |
| 8 | Nesli tehlike altında olan omurgalı hayvanları bilme ve koruma önerileri geliştirebilme |
| 9 | Ekonomik değeri olan omurgalı hayvanlarla ilgili çalışmalar yapabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | T: Giriş, Omurgalı Sistematiği ile ilgili temel kavramlar U: Omurgalıları sınıflandırmada kullanılan morfolojik ve anatomik özelliklerin örnekler üzerinde anlatılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | T: İlkel kordalılar U: Chordata örneklerinin toplanması, hazırlanması ve korunması hakkında genel bilgi verilmesi, teşhis anahtarı kullanımının anlatılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | T: Çenesiz balıklar U: İlkel kordalı (Amphioxus, Tunicat) ve Çenesiz balık örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | T: Kıkırdaklı balıklar U: Kıkırdaklı balık örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | T: Kemikli balıklar U: Kemikli balık örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | T: Kemikli balıklar U: Kemikli balık örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | T: İki yaşamlılar U: Semender ve kurbağa örneklerinin incelenemesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Ara sınav | |
| 9. Hafta | T: Sürüngenler U: Kaplumbağa ve kertenkele örneklerinin teşhis anahtarları kullanılarak incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | T: Sürüngenler U: Laboratuvar Çalışması: Kertenkele ve yılan örenklerinin teşhis anahtarları kullanılarak incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | T: Kuşlar U: Doldurulmuş çeşitli kuş örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | T: Kuşlar U: Kuş ve diğer omurgalı türleri üzerine gözlemler yapmak üzere arazi çalışması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | T: Memeliler. U: Memeli örneklerinin incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | T: Memeliler U: Memeliler, kuşlar ve diğer omurgalı türleri üzerine gözlemler yapmak üzere arazi çalışması. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 2 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir. | ✔ | |||||
| 4 | Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır. | ✔ | |||||
| 6 | Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 7 | Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 12 | 2 | 24 | |
| Diğer Faaliyetler | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1,5 | 1,5 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||