Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Omurgalı Hayvanlar BYL206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 2 + 2 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Şerife Gülsün KIRANKAYA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Chordata (Kordalılar-Sirtipliler) filumunun hayvanlar alemindeki yeri, önemi ve genel özellilerinin tanıtılması, alt gruplarının sistematiği ve biyolojileri konularında gerekli bilgiler verilerek, filum ve omurgalilar hakkında genel bir bilgi birikiminin sağlanması
Dersin İçeriği İlkel kordalılar, yuvarlak ağızlılar, kıkırdaklı balıklar, kemikli balıklar, iki yaşamlılar, sürüngenler, kuşlar ve memeliler morfolojileri, yaşam ortamları, insanlarla ilişkileri, fosilleri, sistematikleri ve evrimleri
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Doğada karşılaşacağı omurgalı hayvanları tanıma
2 Omurgalı hayvan taksonları ve bunların sistematiğini öğrenme
3 Omurgalı canlıların kökeni ve fosil omurgalılar konusunda bilgi sahibi olma
4 Farklı omurgalı hayvan taksonlarını morfolojik olarak ayırdebilme
5 Morfolojik özelliklerini inceleyerek omurgalı hayvanların yaşam ortamı konusunda fikir yürütebilme
6 Değişik ekosistemlerde karşılaşabileceği omurgalı hayvanlar konusunda öngörüde bulunabilme
7 Farklı omurgalı hayvan türlerinin ekolojik özellikleri ve önemi konusunda yorumlar yapabilme
8 Nesli tehlike altında olan omurgalı hayvanları bilme ve koruma önerileri geliştirebilme
9 Ekonomik değeri olan omurgalı hayvanlarla ilgili çalışmalar yapabilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta T: Giriş, Omurgalı Sistematiği ile ilgili temel kavramlar U: Omurgalıları sınıflandırmada kullanılan morfolojik ve anatomik özelliklerin örnekler üzerinde anlatılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta T: İlkel kordalılar U: Chordata örneklerinin toplanması, hazırlanması ve korunması hakkında genel bilgi verilmesi, teşhis anahtarı kullanımının anlatılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta T: Çenesiz balıklar U: İlkel kordalı (Amphioxus, Tunicat) ve Çenesiz balık örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta T: Kıkırdaklı balıklar U: Kıkırdaklı balık örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta T: Kemikli balıklar U: Kemikli balık örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta T: Kemikli balıklar U: Kemikli balık örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta T: İki yaşamlılar U: Semender ve kurbağa örneklerinin incelenemesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta T: Sürüngenler U: Kaplumbağa ve kertenkele örneklerinin teşhis anahtarları kullanılarak incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta T: Sürüngenler U: Laboratuvar Çalışması: Kertenkele ve yılan örenklerinin teşhis anahtarları kullanılarak incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta T: Kuşlar U: Doldurulmuş çeşitli kuş örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta T: Kuşlar U: Kuş ve diğer omurgalı türleri üzerine gözlemler yapmak üzere arazi çalışması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta T: Memeliler. U: Memeli örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta T: Memeliler U: Memeliler, kuşlar ve diğer omurgalı türleri üzerine gözlemler yapmak üzere arazi çalışması. Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar.
2 Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır.
3 Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir.
4 Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır.
5 Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır.
6 Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar.
7 Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır.
8 Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
9 Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY4 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY5 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Kuru, M., Omurgalı Hayvanlar, Palme Yayınevi, Ankara, 2004.
  • Balık, S., Ustaoğlu, M.R., Türkiye İçsu Balıkları Tanımlama Kılavuzu, Ege Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Yayınları No: 63, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 2001.
  • Baran, İ., Türkiye Amfibi ve Sürüngenleri, Tübitak Popüler Bilim Kitapları Serisi 207, Pelin Matbaası, Ankara, 2005.
  • Başoğlu, B., Baran, B., Türkiye Sürüngenleri, Kısım I: Kaplumbağa ve Kertenkeleler, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi No: 76, İlker Matbaası, İzmir, 1977.
  • Başoğlu, B., Baran, B., Türkiye Sürüngenleri, Kısım II: Yılanlar, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi No: 81, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1998.
  • Baran, İ., Yılmaz, İ., Ornitoloji Dersleri, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi No: 87, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1984.
  • Gözcelioğlu, B., Aydıncılar, Ö.F., Derin Mavi Atlas, Tübitak Popüler Bilim Kitapları Serisi 156, Semih Ofset, Ankara, 2004.
  • Mater, S., Kaya, M., Uçal, O., Türkiye Deniz Balıkları Atlası, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi No: 123, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1989.
  • Özeti, N., Yılmaz, İ., Türkiye Amfibileri, Ege Üniversitesi Fen Fakültesi Kitaplar Serisi No: 151, Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir, 1994.
  • Öztürk, B., Topaloğlu, B., Dede, A., Deniz Canlıları Rehberi, TÜDAV Eğitim Serisi No: 6, Uniprit Basım San. A.Ş., İstanbul, 2003
  • Hickman C.P., Roberts, L.S., Keen, S., Eisenhour, D., Larson, A., I’Anson, H., Integrated Principles of Zoology, Mc Graw Hill,USA, 2024.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 12 2 24
Diğer Faaliyetler 14 1 14
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ara Sınav 2 1 1,5 1,5
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0