Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Omurgasız Hayvanlar BYL205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 2 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Barış GÜLCÜ
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Barış GÜLCÜ (Güz)
Dersin Amacı Genel taksonomik bilgi ve kavramların açıklanması, Omurgasız hayvanlar ve yaşam döngülerinin evrimsel sıraya göre tanıtılması
Dersin İçeriği Genel taksonomik bilgi ve kavramlar; tür kavramı; omurgasız hayvanların morfolojileri ve biyolojileri; Bir hücreliler, Süngerler, Coelenterata, Trematoda (Yassı solucanlar), Nematoda (Yuvarlak Solucanlar), Annelida (Halkalı Solucanlar) Nemertinler, Rotifera (Tekerlek hayvancıkları), Arthropoda (Eklem bacaklılar), Echinodermata (Derisi dikenliler) ve ilkel deuterostomia gruplarının taksonomisi, yaşam ortamları, ekonomik ve ekolojik önemleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Genel taksonomik kavramları öğrenir.
2 Omurgasız canlı gruplarındaki biyolojik ve morfolojik değişimleri evrimsel sıraya göre öğrenir.
3 Omurgasız hayvanların hayat döngülerini öğrenir.
4 Doğada karşılaştığı omurgasız hayvan gruplarını kolayca tanımlayabilir.
5 İnsan sağlığı açısından önemli parazit veya patojen omurgasızları öğrenir.
6 Parazit veya patojen omurgasız canlılara karşı mücadele ve korunma yollarını öğrenir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Omurgasız hayvanları sınıflandırma ilkeleri ve Genel taksonomik bilgi ve kavramlar; tür kavramı
2. Hafta Süngerler/ Laboratuvarda sünger örneklerinin incelenmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler
3. Hafta Coelenterata/ Laboratuvarda coelenterata-ctenophora örneklerinin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Trematoda (Yassı solucanlar)/Laboratuvarda Pseudocoelomata (Yalancı sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Rotifera, Nematoda) incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Nematoda (Yuvarlak Solucanlar) )/Laboratuvarda Pseudocoelomata (Yalancı sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Rotifera, Nematoda) incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Nemertinler, Rotifera (Tekerlek hayvancıkları)/ Laboratuvarda Pseudocoelomata (Yalancı sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Rotifera, Nematoda) incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Mollusca (Yumuşakçalar)/ Laboratuvarda Coelomata (Gerçek Sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Mollusca, Annelida, Arthropoda, Echinodermata) incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
8. Hafta Mollusca (Yumuşakçalar) )/ Laboratuvarda Coelomata (Gerçek Sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Mollusca, Annelida, Arthropoda, Echinodermata) incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Ara Sınav
10. Hafta Annelida (Halkalı Solucanlar) )/ Laboratuvarda Coelomata (Gerçek Sölomlu) grubu canlılara örneklerin (Mollusca, Annelida, Arthropoda, Echinodermata) incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Arthropoda (Eklem bacaklılar)/ Laboratuvarda Arthropoda grubuna ait örneklerin incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Arthropoda (Eklem bacaklılar) )/ Laboratuvarda Arthropoda grubuna ait örneklerin incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Arthropoda (Eklem bacaklılar) )/ Laboratuvarda Arthropoda grubuna ait örneklerin incelenmesi Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Echinodermata (Derisi dikenliler) )/ Laboratuvarda Echinodermata grubuna ait örneklerin incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar.
2 Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır.
3 Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir.
4 Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır.
5 Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır.
6 Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar.
7 Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır.
8 Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur.
9 Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 4 4 4 4 4 4
PY4 2 2 2 2 2 2
PY5 1 1 1 1 1 1
PY6 3 3 3 3 3 3
PY7 1 1 1 1 1 1
PY8 1 1 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Barnes, R. D., Invertebrate Zoology, Saunders Company, 1980.
  • Salman, S, Omurgasız Hayvanlar Biyolojisi, Palme Yayınevi, 2009.
  • An Introduction to the Invertebrates. Janet Moore. Cambridge University Press 2001, 2006
  • Öztürk, B., Topaloğlu, B., Dede, A., Deniz Canlıları Rehberi, TÜDAV Eğitim Serisi No: 6, Uniprit Basım San. A.Ş., İstanbul, 2003.
  • Buchbaum, R., Animals Without Backbone, The University of Chicago Pres, 1950.
  • Gözcelioğlu, B., Aydıncılar, Ö.F., Derin Mavi Atlas, Tübitak Populer Bilim Kitapları Serisi 156, Semih Ofset, Ankara, 2004.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ödev 1 1 24 24
Ödev 2 1 24 24
Final 1 2 2
Uygulama 14 2 28
Uygulama DS 1 19,5 19,5
Sınıf İçi Etkinlik 14 2 28
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0