| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sitoloji | BYL201 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 2 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. PINAR GÖÇ RASGELE |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. PINAR GÖÇ RASGELE (Güz) |
| Dersin Amacı | Canlının birim yapısı olan hücrenin her bir yapısının ışık ve elektron mikroskobu düzeyinde morfolojik ve moleküler yapısını ve görevlerinin öğrenilmesi. Farklılaşmış özel tipteki hücrelerin yapı ve fonksiyonunun bilinmesidir. |
| Dersin İçeriği | Hücrenin oluşumu, prokaryot ve ökaryot hücrelerin özellikleri, hücre çeşitliliği ve kimyasal bileşenleri, hücrelerde yaşam, hücre zarının yapısı, hücre zarında madde taşınması, hücrenin üst, yan ve alt yüzündeki morfolojik değişiklikler, çekirdek, mitokondri ve kloroplast, granüllü ve düz endoplazmik retikulum, ribozomlar, Golgi kompleksi, lizozomlar, çok kesecikli cisimler, peroksizomlar, sentrozom ve sentriyoller, hücre iskeleti, sitoplazmik inklüzyonlar |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler hücrelerin genel yapısını ve çeşitlerini öğrenir. |
| 2 | Hücrelerin kimyasal yapısını öğrenir. |
| 3 | Hücre içi zar sistemi ve sitoplazmanın yapısını öğrenir |
| 4 | Organellerin yapı ve fonksiyonu ile biogenezlerini öğrenir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hücrenin oluşumu | |
| 2. Hafta | Prokaryot hücrelerin özellikleri | |
| 3. Hafta | Ökaryot hücrelerin özellikleri | |
| 4. Hafta | Hücre çeşitliliği ve kimyasal bileşenleri | |
| 5. Hafta | Hücrelerde yaşam | |
| 6. Hafta | Hücre zarının yapısı, hücre zarında madde taşınması | |
| 7. Hafta | Hücrenin üst, yan ve alt yüzündeki morfolojik değişiklikler | |
| 8. Hafta | Çekirdek | |
| 9. Hafta | Mitokondri ve kloroplast | |
| 10. Hafta | Granüllü ve düz endoplazmik retikulum | |
| 11. Hafta | Ribozomlar, Golgi kompleksi, lizozomlar | |
| 12. Hafta | Çok kesecikli cisimler, peroksizomlar | |
| 13. Hafta | Sentrozom ve sentriyoller | |
| 14. Hafta | Hücre iskeleti, sitoplazmik inklüzyonlar |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 2 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir. | ✔ | |||||
| 4 | Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır. | ✔ | |||||
| 6 | Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 7 | Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 24 | 24 | |
| Ödev 2 | 1 | 24 | 24 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama DS | 1 | 19,5 | 19,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||