| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sistematiğin Temelleri | BYL106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Deniz YAĞLIOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bitki ve Hayvan Sistematik derslerinin temelini oluşturmak, sistematik, taksonomi ve tür-alttür kavramlarının açıklanması ile canlıların nasıl ve hangi kurallara göre isimlendirildiğinin ve sınıflandırıldığının öğrenilmesi amaçlanır. |
| Dersin İçeriği | Sistematik ve taksonomik çalışmaların tarihçesi ve diğer biyolojik bilimlerle ilişkileri. Taksonomik kategoriler kavramı ve onların kullanılışı, populasyon içi ve populasyonlar arası varyasyonlar, tür ve alttür kavramları, Tipler ve kullanılışları. Sistematik zooloji ve botanikte isimlendirme kuralları, taksonomik çalışmalar ve Latince gramer. Taksonomi, sistematik, tür ve türleşme, teşhis, binomial isimlendirme |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | sistematiğin temel kavramlarını öğrenir |
| 2 | canlıları sınıflandırmada kullanılan temel morfolojik karakterleri öğrenir |
| 3 | Sistematik ve taksonomik çalışmaların diğer biyolojik bilimlerle ilişkilerini öğrenir |
| 4 | Latince gramer öğrenir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sistematik ve taksonomik çalışmaların tarihçesi ve diğer biyolojik bilimlerle ilişkileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Taksonomik kategoriler kavramı ve onların kullanılışı | |
| 3. Hafta | Populasyon içi ve populasyonlar arası varyasyonlar | |
| 4. Hafta | Canlılarda tür ve tür altı kategoriler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 5. Hafta | Canlılarda tür ve tür altı kategorilerin epitetleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Tipler (Sintip, holotip, neotip vd.) ve kullanılışları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Sistematik zooloji ve botanikte isimlendirme kuralları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 8. Hafta | Sistematik zooloji ve botanikte isimlendirme kuralları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Arasınav | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 10. Hafta | Taksonomik çalışmalar ve Latince gramer | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Taksonomik çalışmalar ve Latince gramer | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Taksonomi, sistematik, tür ve türleşme, teşhis | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Tür teşhislerinde kullanılan anahtar çeşitleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 14. Hafta | Herbaryumlar ve zooloji müzeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Biyolojik bilimler alanındaki teorik ve uygulamalı bilgileri kazanır, canlıları yapı, işlev-işleyiş, organizasyon, karşılıklı etkileşimler bağlamında algılayıp tanır, önemini kavrar ve yorumlar. | ✔ | |||||
| 2 | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptar, sentez yaparak problemleri çözmeye yönelik hipotez kurar, çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi test eder, sonuçları analiz eder ve yorumlama becerisi kazanır. | ✔ | |||||
| 3 | Yaşam Bilimleri alanındaki süreç ve olguları güncel bilgi ve yöntemlerle ilişkili olarak öğrenir. Bu bilgileri kullanarak alanı ile ilişkili yerel ve küresel sorunlara çözüm önerileri getirir. | ✔ | |||||
| 4 | Yaşam Bilimleri alanında modern teknik ve araçları seçer, uygular, geliştirir ve bilişim teknolojilerini yaşamının bir parçası olarak etkin biçimde kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Bireyin veya toplumun ihtiyaçlarını karşılamak için gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişimine yönelik faaliyet ve projelerde etkin biçimde çalışır ve sorumluluk alır. | ✔ | |||||
| 6 | Alanında yayınlanmış/yayınlanacak olan bilimsel yayınları takip eder ve elde ettiği bilgileri sözlü ve yazılı olarak meslektaşlarına ve toplumun farklı kesimlerine aktarır. Meslektaşlarıyla Türkçe/İngilizce olarak iletişim kurar. | ✔ | |||||
| 7 | Biyolojik Bilimlerle ilgili güncel bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek bilgi ve becerilerini yaşam boyu öğrenme ve geliştirme yetkinliği kazanır. | ✔ | |||||
| 8 | Bilimsel bakış açısıyla evrensel ve toplumsal etik değerlere ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olur. | ✔ | |||||
| 9 | Biyolojik bilimlerle ilgili teorik ve uygulamalı çalışmalarda sürdürülebilirlik ilkesine bağlı kalır; yerel/küresel ölçekte etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 4 | 4 | 3 | 3 |
| PY4 | 2 | 2 | 1 | 1 |
| PY5 | 4 | 4 | 5 | 2 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 1 |
| PY7 | 3 | 2 | 3 | 4 |
| PY8 | 2 | 2 | 3 | 1 |
| PY9 | 3 | 3 | 3 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ödev 1 | 1 | 13 | 13 | |
| Ödev 2 | 1 | 13 | 13 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Uygulama DS | 1 | 18,5 | 18,5 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||