Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme MBZ305 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI (Güz)
Dersin Amacı Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak.
Dersin İçeriği Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir.
2 Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir.
3 Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır.
4 Ölçmede hata türlerini yorumlar.
5 Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır.
6 Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar.
7 Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır.
8 Test planını hazırlar.
9 Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar.
10 Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar.
11 Test geliştirme tekniklerini kullanır
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Araştırma
2. Hafta Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler
4. Hafta Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması Diğer Faaliyetler, Görüşme
6. Hafta Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
10. Hafta Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
12. Hafta Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme
13. Hafta Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma
14. Hafta Final Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders Kategorisi
Ders Kategorisi Katkı Yüzdesi
Temel meslek dersleri 1
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
3 Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur.
14 çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 0 3 0 0 0 3 0 0 0 0 5
PY14 3 3 3 5 3 3 3 5 5 3 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Güler, N.(2016). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Pegem Akademi (9. Baskı), Ankara.TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK
  • Turgut M. F. (1984) Eğitimde Ölçme Ve Değerlendirme Saydam Matbaacılık 3. Baskı Ankara
  • ATILGAN, H.; KAN, A. & DOĞAN, N. (2009).EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: ANI YAYINCILIK
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 3 18
Araştırma 3 2 6
Diğer Faaliyetler 1 3 3
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 3,5 3,5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0