| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme | MBZ305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hayriye Merve ERİŞ HASIRCI (Güz) |
| Dersin Amacı | Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlara ve sınıflar için ölçme araçlarının geliştirilmesinde yeterliklere ilişkin temel bilgi ve anlayışa sahip olmak. |
| Dersin İçeriği | Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. |
| 2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. |
| 3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. |
| 4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. |
| 5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. |
| 6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. |
| 7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. |
| 8 | Test planını hazırlar. |
| 9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. |
| 10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. |
| 11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Araştırma |
| 2. Hafta | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 4. Hafta | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme |
| 10. Hafta | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma |
| 14. Hafta | Final | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| Ders Kategorisi | Katkı Yüzdesi |
|---|---|
| Temel meslek dersleri | 1 |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 14 | çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 | DK11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 |
| PY14 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 6 | 3 | 18 |
| Araştırma | 3 | 2 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 3,5 | 3,5 | |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||