| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim Etiği ve Araştırma Yöntemleri | BM598 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 | 
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü | 
| Dersin Verilişi | Anlatım, Sunum, Tartışma | 
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Sümeyye BAYRAKDAR | 
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Araştırmacılara bilimsel araştırma yaparken ve araştırma sonuçlarını sunarken ya da yayımlarken taşıdıkları sorumlulukları öğretmek. Bilim etiği ilkelerini öğretmek. Etik kavramı ve etik kuramları, araştırma etiği ve yayın etiği, etik dışı davranışları vurgulamak. En sık görülen araştırma ve yayın etiği ihlalleri ve bunları önleme yöntemleri, ihlal tespiti durumunda izlenecek yolların neler olduğu hakkında bilgi ve farkındalık kazandırmak. Bilimsel araştırma sistematiğini öğretmek. Araştırma tekniklerini tanıtmak ve bilimsel kaynaklara ulaşma yöntemlerini kavratmak. | 
| Dersin İçeriği | Lisansüstü Eğitim Süreçleri hakkında bilgilendirme; Bilimsel etik ilkeleri; Üniversiteler, TÜBİTAK ve YÖK vb. kurumların etik kurullarının genel ilkeleri ve işleyiş şekilleri; Ar-Ge projeleri; bilimsel araştırma teknikleri; literatür tarama mantığı ve işlemleri; bilimsel makalelerin incelenmesi ve bilgiye hızlı ulaşma; bilimsel bilginin sunumu ve yayımlanması süreçleri. | 
| # | Öğrenme Kazanımı | 
| 1 | Bilimsel araştırma tekniklerini anlayabilmek | 
| 2 | Bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek, yorumlamak ve uygulayabilmek | 
| 3 | Etik kuramlarını, bilimsel araştırma ve yayın etiğini ve mesleki etik kavramını tüm yönleri ile kavrayabilmek | 
| 4 | Bilimsel bir araştırmayı tasarlayabilmek ve etik kurallarına uygun biçimde yapabilmek | 
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem | 
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, Temel Kavramlar, Tanımlar | |
| 2. Hafta | Lisansüstü Eğitim Süreçleri | |
| 3. Hafta | Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | |
| 4. Hafta | Bilimsel Bilgiye Ulaşma: Genel Literatür Taraması | |
| 5. Hafta | Bilimsel Bilgiye Ulaşma: KatalogTaramaları | |
| 6. Hafta | Bilimsel Bilgiyi Sunma Süreçleri | |
| 7. Hafta | Bilimsel Bilgiyi Yayımlama Süreçleri | |
| 8. Hafta | Etik Kavramı ve Etik Kuramları-1 | |
| 9. Hafta | Etik Kavramı ve Etik Kuramları-1 | |
| 10. Hafta | Etik: Bilimsel Etik İhlali Çeşitleri | |
| 11. Hafta | Bilimsel Yayınların Niteliğini Belirleyen, Denetleyen Kurumlar/Kişiler | |
| 12. Hafta | Bilim, Bilimsel Araştırma ve Etik İlişkisi | |
| 13. Hafta | TÜBİTAK ve YÖK vb. Kurumların Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergeleri | |
| 14. Hafta | Araştırma ve Yayın Etiği ile ilgili Yasal Mevzuatın Değerlendirilmesi ve Tartışılması | 
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 4 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi edinme becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ✔ | |||||
| 7 | İhtiyaç duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ✔ | |||||
| 8 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ✔ | |||||
| 10 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ✔ | |||||
| 11 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | 
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 3 | 3 | 4 | 
| PY2 | 4 | 3 | 3 | 5 | 
| PY3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 
| PY4 | 3 | 4 | 4 | 3 | 
| PY5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 
| PY6 | 4 | 5 | 3 | 5 | 
| PY7 | 4 | 5 | 3 | 4 | 
| PY8 | 3 | 3 | 4 | 5 | 
| PY9 | 5 | 3 | 4 | 3 | 
| PY10 | 5 | 4 | 3 | 5 | 
| PY11 | 3 | 5 | 5 | 4 | 
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. | 
|---|---|
| Diğer Kaynaklar | 
                                            
  | 
                                
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
| 
                                                    Sınavlar  | 
                                            Ara Sınav 1 | 1 | 24 | 24 | 
| Ödev 1 | 1 | 8 | 8 | |
| Final | 1 | 24 | 24 | |
| Uygulama | 14 | 3 | 42 | |
| Uygulama DS | 13 | 1 | 13 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 3 | 42 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||