Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Öğretiminde Modelleme MTÖ404 Türkçe Zorunlu 8. Yarıyıl 2 + 0 2,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. EMİNE NUR ÜNVEREN BİLGİÇ
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu derste öğrencilerin matematiksel modelleme kavramı ve modelleme süreçleri hakkında bilgi sahibi olmaları, farklı modelleme problemleri üzerinde çalışmaları, kendilerinin de modelleme problemleri geliştirmeleri, sınıf içi modelleme uygulamaları hakkında bilgilenmeleri, modelleme uygulamaları tasarlamaları, farklı örnekler üzerinden modelleme problemi çözen öğrencilerin sergiledikleri çözüm yaklaşımları ve düşünme süreçlerini inceleyip değerlendirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Matematiksel modelleme ve problem çözme; matematik öğretiminde modeller ve modelleme süreci; modelleme döngüsü (problemi tanımlama, manipülasyon, tahmin ve doğrulama), model geliştirme basamakları; model geliştirme prensipleri; modelleme etkinliklerinin matematik sınıflarında uygulanması ve öğretmenin rolü; matematiksel modelleme etkinlikleri hazırlama ve öğrencilerin matematiksel düşünme süreçlerinin izlenmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Matematiksel modelleme kavramını ve modelleme süreçlerini açıklar.
2 Matematiksel modellemeye yönelik etkinlik ve problem durumlarını çözer.
3 Matematiksel modellemeye yönelik etkinlik ve farklı problem durumları tasarımını yapar.
4 Matematiksel modellemeye dayalı etkinliklerin sınıf içinde uygulanmasına yönelik mikroöğretim uygulamaları gerçekleştirir.
5 Matematiksel modellemeye dayalı problemlerin değerlendirmesini yapar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin tanıtımı, izlencenin incelenmesi, model ve matematik eğitiminde model kullanımı Görüşme, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
2. Hafta Model ve modelleme arasındaki ilişki, matematiksel modelleme (Örnek modeller) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Matematiksel modelleme süreci ve literatürde yer alan farklı modelleme süreçlerinin incelenmesi Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
4. Hafta Matematiksel modellemenin matematik öğretiminde yeri ve önemi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
5. Hafta Farklı modelleme perspektifleri (farklı perspektiflere göre örnek etkinlikler) Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Matematiksel modelleme yeterlikleri Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme
7. Hafta Matematiksel modelleme süreci ve modelleme yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Modelleme etkinliklerinin öğretimde kullanımı (örnek etkinlikler) Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme
10. Hafta Farklı modelleme perspektiflerine göre modelleme etkinliklerinin özellikleri Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma
11. Hafta Modelleme etkinliklerinin sınıf ortamında uygulanma süreci Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
12. Hafta Örnek etkinlikler tasarım süreci Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Mikro-öğretim uygulamaları Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme
14. Hafta Mikro-öğretim uygulamaları Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
17 Matematiksel iletişim, problem çözme, akıl yürütme ve ilişkilendirme becerilerine sahip olur.
18 Matematik alan bilgisini eğitim-öğretim sürecinde etkili kullanabilir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 5 3 3
PY17 5 5 5 5 5
PY18 3 3 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Günlük Hayattan Modelleme Soruları, Türkiye Bilimler Akademisi, 2016
  • Matematik Eğitiminde Matematiksel Modelleme, Pegem Akademi
  • Haines, C., Galbraith, P., Blum, W & Khan, S. (Eds): Mathematical Modelling (ICTMA 12). Education, engineering and economics. Chichester: Horwood Publishing
  • Lesh, R. & Doerr, H.M. (eds). Beyond Constructivism: Models and Modeling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning and Teaching. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers
  • Blum, W., Galbraith, P.L., Henn, H-W. & Niss, M. (eds). Modelling and Applications in Mathematics Education. 14th ICMI Study. New York, USA: Springer
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 6 3 18
Görüşme 1 10 10
Sunum (Hazırlık) 1 10 10
Diğer Faaliyetler 2 4 8
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 10 10
Ödev 1 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0