| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Felsefesi | MTÖ402 | Türkçe | Zorunlu | 8. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. ŞAHİN DANİŞMAN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Matematiğin temellerini, yöntemlerini ve matematiğin doğasına ilişkin felsefeyi öğrenmek ve matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisini değerlendirmek |
| Dersin İçeriği | Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi; sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları; matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler, matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik; Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları; düzlükte ve boyut kavramı, matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism), yarı-deneyselciler ve Lakatos; matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi; matematik eğitimi felsefesinde sosyal gruplar |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Matematiğin ontolojisini ve epistemolojisini kavrar. |
| 2 | Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmalarını inceler. |
| 3 | Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemleri öğrenir. |
| 4 | Matematik felsefesinde temel kuramları mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism) öğrenir. |
| 5 | Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisini kurar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Matematiğin ontolojisi | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 2. Hafta | Matematiğin epistemolojisi | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 3. Hafta | Sayılar, kümeler, fonksiyonlar vb. matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları | Görüşme, Araştırma |
| 4. Hafta | Matematiğin temelleri | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 5. Hafta | Matematiğin yöntemleri | Araştırma, Görüşme |
| 6. Hafta | Matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Frege, Russel, Hilbert, Brouwer ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Düzlük ve boyut kavramı | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Matematik felsefesinde temel kuramlar mantıkçılık (Logisicm), biçimcilik (Formalism) ve sezgicilik (Intuitionism | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Yarı-deneyselciler ve Lakatos | Sunum (Hazırlık), Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 13. Hafta | Matematik felsefesinin matematik eğitimi ile ilişkisi | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Final | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 10 | Matematik-Toplum-Çevre-Tarih ilişkisini bilir ve mesleki ve günlük yaşamında kullanır. | ✔ | |||||
| 19 | Matematiği farklı disiplinlerle ilişkilendirebilir. | ✔ | |||||
| 20 | Matematiğin doğası ve tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
| PY19 | 3 | 0 | 3 | 3 | 3 |
| PY20 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 6 | 3 | 18 |
| Araştırma | 3 | 2 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 3 | 3 | |
| Final | 1 | 10,5 | 10,5 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||