| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematikte Problem Çözme | MTÖ401 | Türkçe | Zorunlu | 7. Yarıyıl | 2 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğretmen adaylarının problem çözmenin matematik öğretiminde kullanımlarını amaçlarına göre incelemesini ve probleme dayalı öğrenme ile zengin öğrenme ortamları hazırlayabilmesini sağlamak |
| Dersin İçeriği | Problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi; farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma sınıflamaları, problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması; ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğretmen adayları matematik öğretiminde problem çözmeye yönelik farklı yaklaşımları inceler. |
| 2 | Problem türleri ve problem çözme stratejilerini tanır. |
| 3 | Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlar. |
| 4 | Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini öğrenir. |
| 5 | Problem kurma sürecini bilerek, öğretimde kullanır. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin içeriği, işlenişi ve ölçme değerlendirme sürecine ilişkin bilgi ve fikir alışverişinde bulunma; Problem ve problem çözme nedir? İyi bir problem nasıl olmalı? | Görüşme |
| 2. Hafta | Problem çözme süreci: Polya'nın problem çözme adımları | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Problem kurma ve problem kurma stratejileri | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Sistematik liste yapma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Tahmin Kontrol stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 6. Hafta | Diyagram çizme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 7. Hafta | Bağıntı Bulma (İlişki Arama) stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | ARA SINAV | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Değişken Kullanma (Eşitlik ya da Eşitsizlik Yazma) stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 10. Hafta | Tahmin Etme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Benzer Basit Problemlerin Çözümünden Faydalanma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Geriye Doğru Çalışma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Eleme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Tablo yapma ve muhakeme etme stratejileri ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma | Görüşme, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 17 | Matematiksel iletişim, problem çözme, akıl yürütme ve ilişkilendirme becerilerine sahip olur. | ✔ | |||||
| 18 | Matematik alan bilgisini eğitim-öğretim sürecinde etkili kullanabilir. | ✔ | |||||
| 24 | Öğrenmeyi öğrenir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| PY17 | 0 | 5 | 4 | 0 | 5 |
| PY18 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 |
| PY24 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Görüşme | 13 | 1 | 13 |
| Sunum (Hazırlık) | 2 | 2 | 4 | |
| Diğer Faaliyetler | 11 | 1 | 11 | |
|
Sınavlar |
Final | 1 | 2,5 | 2,5 |
| Sınıf İçi Etkinlik | 10 | 2 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||