Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematikte Problem Çözme MTÖ401 Türkçe Zorunlu 7. Yarıyıl 2 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI (Güz)
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının problem çözmenin matematik öğretiminde kullanımlarını amaçlarına göre incelemesini ve probleme dayalı öğrenme ile zengin öğrenme ortamları hazırlayabilmesini sağlamak
Dersin İçeriği Problem ve problem çözme, problem türleri, problem çözme öğretiminin önemi, problem çözme ile ilgili son dönemde ortaya çıkan gelişmeler, matematiksel problem çözme stratejileri ve problem çözmede çoklu gösterimlerin önemi; farklı problem çözme stratejileri ile çözülebilecek problem örnekleri, problem çözmenin değerlendirilmesi; problem kurmanın tanımı, süreci, özellikleri ve önemi, problem kurma sınıflamaları, problem kurma stratejileri, farklı problem kurma çalışmalarının yapılması; ortaokul matematik dersi öğretim programında ve ders kitaplarında problem kurma; problem kurmanın değerlendirilmesi.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğretmen adayları matematik öğretiminde problem çözmeye yönelik farklı yaklaşımları inceler.
2 Problem türleri ve problem çözme stratejilerini tanır.
3 Probleme dayalı öğrenim ile farklı öğrenme alanlarına yönelik ders tasarımları tasarlar.
4 Problem çözme ve kurma yolu ile alternatif değerlendirme sistemlerini öğrenir.
5 Problem kurma sürecini bilerek, öğretimde kullanır.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Dersin içeriği, işlenişi ve ölçme değerlendirme sürecine ilişkin bilgi ve fikir alışverişinde bulunma; Problem ve problem çözme nedir? İyi bir problem nasıl olmalı? Görüşme
2. Hafta Problem çözme süreci: Polya'nın problem çözme adımları Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
3. Hafta Problem kurma ve problem kurma stratejileri Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Sistematik liste yapma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Diğer Faaliyetler, Görüşme
5. Hafta Tahmin Kontrol stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
6. Hafta Diyagram çizme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Diğer Faaliyetler, Görüşme
7. Hafta Bağıntı Bulma (İlişki Arama) stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
8. Hafta ARA SINAV Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Değişken Kullanma (Eşitlik ya da Eşitsizlik Yazma) stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Diğer Faaliyetler, Görüşme
10. Hafta Tahmin Etme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Benzer Basit Problemlerin Çözümünden Faydalanma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Diğer Faaliyetler, Görüşme
12. Hafta Geriye Doğru Çalışma stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
13. Hafta Eleme stratejisi ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
14. Hafta Tablo yapma ve muhakeme etme stratejileri ile çözülebilen problemlerin incelenmesi ve stratejiye uygun problem kurma Görüşme, Diğer Faaliyetler
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular.
17 Matematiksel iletişim, problem çözme, akıl yürütme ve ilişkilendirme becerilerine sahip olur.
18 Matematik alan bilgisini eğitim-öğretim sürecinde etkili kullanabilir.
24 Öğrenmeyi öğrenir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5
PY1 5 5 4 5 4
PY17 0 5 4 0 5
PY18 0 0 5 0 0
PY24 0 5 0 5 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Matematiksel Sıradışı Problem Çözme Stratejileri ve Örnekleri, Yeliz Yazgan Çiğdem Arslan, Pegem Yayınevi
  • Ortaokullarda Matematik Öğretimi (5-6-7 ve 8. Sınıflarda). Murat Altun, Aktüel Yayınları.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 2 26
Ders Dışı
Görüşme 13 1 13
Sunum (Hazırlık) 2 2 4
Diğer Faaliyetler 11 1 11
Sınavlar
Final 1 2,5 2,5
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0