Rapor Tarihi: 12.12.2025 15:16
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetim | MBZ304 | Türkçe | Zorunlu | 6. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu derste öğretmen adaylarına Türk Eğitim Sisteminin amaçları ve temel ilkeleri, eğitimle ilgili yasal düzenlemeler, Türk eğitim sisteminin yapısı, yönetim kuramları ve süreçleri, okul örgütü ve yönetimi, okul yönetiminde personel, öğrenci, öğretim ve işletmecilikle ilgili işler ve okula toplumsal katılım konularında bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Eğitim sistemlerinin oluşumu ve Türk eğitim sisteminin yapısı; Türk eğitim sistemini düzenleyen temel yasalar; Millî Eğitim Bakanlığının merkez, taşra ve yurt dışı örgütü; Türk eğitim sisteminde öğretim kademeleri; Türk eğitim sisteminde insan gücü, fiziki, teknolojik ve finansal kaynaklar; Türk eğitim sisteminde reform ve yenileşme girişimleri; örgüt-yönetim teorileri ve süreçleri; sosyal bir sistem ve örgüt olarak okul; insan kaynağının yönetimi; öğrenci özlük işleri; eğitim ve öğretimle ilgili işler; okul işletmeciliğiyle ilgili işler; okul, çevre, toplum ve aile ilişkileri; Türk eğitim sistemi ve okulla ilgili güncel tartışma ve yönelimler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Türk eğitim sisteminin amaçlarını ve ilkelerini kavrayabilme. |
| 2 | Eğitim mevzuatı hakkında bilgi sahibi olabilme. |
| 3 | Yönetim bilimindeki gelişmeleri kavrayabilme. |
| 4 | Eğitim yönetimi konusunda bilgi sahibi olabilme. |
| 5 | Okul yönetiminin amaç ve işlevleri hakkında değerlendirme yapabilme. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin genel yapısı | Araştırma, Görüşme |
| 2. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin amaç ve temel ilkeleri | Araştırma, Görüşme |
| 3. Hafta | Eğitimle ilgili yasal düzenlemeler | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 4. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin örgüt ve yönetim yapısı | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 5. Hafta | Klasik Yönetim Kuramları | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 6. Hafta | Çağdaş Yönetim Kuramları | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 7. Hafta | Yönetim süreçleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Okul örgütü ve yönetimi | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Okul yönetiminde öğrenci işleri | Araştırma, Görüşme |
| 11. Hafta | Okul yönetiminde eğitim-öğretim işleri | Araştırma, Görüşme |
| 12. Hafta | Okul işletmesinin yönetimi | Araştırma, Görüşme |
| 13. Hafta | Okul-çevre ilişkileri | Araştırma, Görüşme |
| 14. Hafta | Türk Eğitim Sisteminin Genel Değerlendirmesi | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Çağdaş öğretim yöntem ve tekniklerini ve ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve uygular. | ✔ | |||||
| 3 | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 7 | Türk Eğitim Sisteminin yapısı ve tarihsel gelişimi hakkında yeterli bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 |
| PY7 | 4 | 4 | 0 | 0 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 2 | 26 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 6 | 3 | 18 |
| Araştırma | 3 | 2 | 6 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 10 | 10 |
| Ödev 1 | 1 | 3,5 | 3,5 | |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||