Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Program Geliştirme MBZ205 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR (Güz)
Dersin Amacı Eğitimde çağdaş program geliştirme sürecini, planlama, geliştirme, değerlendirme ve yaygınlaştırma ekseni içinde ele alarak, bu alanda son yönelimleri ve yaklaşımları kazandırmaktır. Eğitimde program geliştirme çalışmalarında araştırma ve geliştirmeye önem verilmesini ve kuramla uygulamanın birbirini izlemesi gerektiği gerçeğinden hareketle, değişim süreci olarak eğitimin hedeflerine, çağdaş program geliştirme çalışmalarıyla ulaşabileceği konusunda farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim ve program geliştirmeyle ilgili temel kavramları bilir.
2 Programın yapısal öğelerini ve özelliklerini kavrar.
3 Programın öğeleri arasındaki ilişkiyi ayırt eder.
4 Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar.
5 Eğitimde program geliştirme modellerinin özelliklerini açıklar.
6 Eğitimde program tasarım ilkelerini bilir.
7 • Program tasarımını programın öğelerine göre uygun olarak hazırlanması için temel ilkeleri bilir.
8 • Program geliştirme sürecinin planlanmasında izlenmesi gereken aşamaları açıklar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ders bilgi formunun öğrencilerle paylaşılması ve Program Gelistirmede Temel Kavramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Soru-Cevap
2. Hafta Program Türleri, Eğitim Programının Kuramsal Temelleri Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma
3. Hafta Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri Araştırma, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
4. Hafta Eğitim Programının Temel Boyutları, Program Geliştirme Süreci/Aşamaları Araştırma, Soru-Cevap, Tartışma
5. Hafta Eğitim Programının Özellikleri Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma
6. Hafta Eğitimde Program Tasarımı Yaklaşımları ve Modelleri Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
7. Hafta Program Geliştirme Sürecinde ihtiyaç belirleme Araştırma, Diğer Faaliyetler, Soru-Cevap, Tartışma
8. Hafta Hedeflerin belirlenmesi, hedeflerin özellikleri Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma
9. Hafta Hedeflerin sınıflandırılması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler
10. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi Araştırma
11. Hafta Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama: Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi Araştırma
12. Hafta Dersin ve programın değerlendirilmesi Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma
13. Hafta Program okuryazarlığı Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma
14. Hafta Ders planlarının paylaşılması ve genel değerlendirme Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
32 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
34 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
34 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
35 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
36 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY32 1 1 1 5 1 1 1 1
PY34 4 4 4 4 4 4 4 4
PY35 1 1 1 1 1 1 4 2
PY36 1 1 1 1 1 1 2 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Varış, F. Eğitimde Program Geliştirme, Alkım Yayınları, Ankara.
  • Demirel, Ö. (2012). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme, PegemA Yayıncılık, Ankara.
  • Ünsal, H. (2023) Eğitimde Program Geliştirme, Pegem Akademi, Ankara
  • Ornstein, A.C ve Francis P. Hunkins (2014). Eğitimde Programı Temeller, İlkeler ve Sorunlar. Eğitim Kitabevi
  • Şeker, H. (2012). Eğitimde Program Geliştirme
Değerlendirme Yöntemi
Güz Dönemi
Sorumlu Personel Grup Değerlendirme Yöntemi Yüzde
Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR Vize 35,00
Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR Ödev 15,00
Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR Final 50,00
Toplam 100,00
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ödev 5 4 20
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 5 4 20
Araştırma 6 1 6
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 1 2 2
Toplam İş Yükü 79
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0