Rapor Tarihi: 12.12.2025 15:15
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Eğitimde Program Geliştirme | MBZ205 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR |
| Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR (Güz) |
| Dersin Amacı | Eğitimde çağdaş program geliştirme sürecini, planlama, geliştirme, değerlendirme ve yaygınlaştırma ekseni içinde ele alarak, bu alanda son yönelimleri ve yaklaşımları kazandırmaktır. Eğitimde program geliştirme çalışmalarında araştırma ve geliştirmeye önem verilmesini ve kuramla uygulamanın birbirini izlemesi gerektiği gerçeğinden hareketle, değişim süreci olarak eğitimin hedeflerine, çağdaş program geliştirme çalışmalarıyla ulaşabileceği konusunda farkındalık kazandırmaktır. |
| Dersin İçeriği | Program geliştirmeyle ilgili temel kavramlar; program geliştirmenin teorik temelleri; program türleri; öğretim programlarının felsefi, sosyal, tarihî, psikolojik ve ekonomik temelleri; program geliştirme ve öğretim programlarının özellikleri; program geliştirmenin aşamaları; programın temel öğeleri (hedef, içerik, süreç, değerlendirme) ve öğeler arasındaki ilişkiler; hedeflerin sınıflandırılması ve programın öğeleriyle ilişkisi; içerik düzenleme yaklaşımları; eğitim ihtiyaçlarının belirlenmesi; program geliştirme süreci ve modelleri; eğitim programı tasarım yaklaşımları; program değerlendirme modelleri; program okur-yazarlığı; öğretim programlarının geliştirilmesinde öğretmelerin görev ve sorumlulukları; MEB öğretim programlarının özellikleri; öğretim programlarının uygulanması; dünyada ve Türkiye’de program geliştirmede yeni yaklaşımlar ve yönelimler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Eğitim ve program geliştirmeyle ilgili temel kavramları bilir. |
| 2 | Programın yapısal öğelerini ve özelliklerini kavrar. |
| 3 | Programın öğeleri arasındaki ilişkiyi ayırt eder. |
| 4 | Program geliştirmenin kuramsal temellerini açıklar. |
| 5 | Eğitimde program geliştirme modellerinin özelliklerini açıklar. |
| 6 | Eğitimde program tasarım ilkelerini bilir. |
| 7 | • Program tasarımını programın öğelerine göre uygun olarak hazırlanması için temel ilkeleri bilir. |
| 8 | • Program geliştirme sürecinin planlanmasında izlenmesi gereken aşamaları açıklar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Ders bilgi formunun öğrencilerle paylaşılması ve Program Gelistirmede Temel Kavramlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Soru-Cevap |
| 2. Hafta | Program Türleri, Eğitim Programının Kuramsal Temelleri | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma |
| 3. Hafta | Program Gelistirmenin Kuramsal Temelleri | Araştırma, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 4. Hafta | Eğitim Programının Temel Boyutları, Program Geliştirme Süreci/Aşamaları | Araştırma, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5. Hafta | Eğitim Programının Özellikleri | Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma |
| 6. Hafta | Eğitimde Program Tasarımı Yaklaşımları ve Modelleri | Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme |
| 7. Hafta | Program Geliştirme Sürecinde ihtiyaç belirleme | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8. Hafta | Hedeflerin belirlenmesi, hedeflerin özellikleri | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma |
| 9. Hafta | Hedeflerin sınıflandırılması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama:İçeriğin Seçimi ve Düzenlenmesi | Araştırma |
| 11. Hafta | Eğitim Programı Tasarısı Hazırlama: Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi | Araştırma |
| 12. Hafta | Dersin ve programın değerlendirilmesi | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma |
| 13. Hafta | Program okuryazarlığı | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Soru-Cevap, Tartışma |
| 14. Hafta | Ders planlarının paylaşılması ve genel değerlendirme | Araştırma, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 32 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 34 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 34 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 35 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| 36 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY32 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY34 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY35 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 2 |
| PY36 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| Güz Dönemi | |||
| Sorumlu Personel | Grup | Değerlendirme Yöntemi | Yüzde |
|---|---|---|---|
| Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR | Vize | 35,00 | |
| Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR | Ödev | 15,00 | |
| Doç. Dr. Aslıhan KUYUMCU VARDAR | Final | 50,00 | |
| Toplam | 100,00 | ||
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ödev | 5 | 4 | 20 |
| Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 5 | 4 | 20 | |
| Araştırma | 6 | 1 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 79 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||