| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğretim İlke ve Yöntemleri | MBZ204 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Abdullah ADIGÜZEL |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders öğretmen adaylarının, öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin temel kavramalarını, öğrenme alanlarına göre amaç yazmalarını, ders içeriklerini düzenleme ve gerçekleştirme aşamalarını etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için farklı öğretim model, yöntem ve tekniklerin, ilke ve uygulamalarını öğrenmelerini hedeflemiştir. |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar (Öğrenme, öğretme, öğretim, kuram, ilke, kural, yasa, yöntem, teknik, strateji, taktik, stil, biçem, yaklaşım, model). Öğretim ilkeleri; bilgi beceri, tutum ve değerlerin öğrenciye sunumunda kullanılan ardışık sıralı ve öğrenci özelliklerini dikkate alan öğretim ilkeleri, ders planı ve belirtke tabloların hazırlanması. Öğrenme Alanlarına göre amaç hazırlama; bilişsel, duyuşsal ve devinimsel öğrenme alanlarına uygun amaç hazırlama ve amaç türlerini tanımlama. Ders içeriklerini hazırlama kriterleri ve düzenleme yaklaşımları Bir dersin özellikleri ve işleniş aşamaları. Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri) Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; (Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı, Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme). Tartışma Yöntem ve Teknikleri; (Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği, Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği). Aktif Öğrenme Teknikleri; (Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği,V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme). Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; (Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim). |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğretmenlik mesleğine ilişkin temel kavramları ve fikirleri bilir. |
| 2 | Ders planını nasıl hazırlayacağını bilir. |
| 3 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili bilgi, beceri ve tutum geliştirir |
| 4 | Öğretim ilkelerini tanımlayabilme ve aralarındaki ilişkiyi açıklar. |
| 5 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
| 6 | Öğretmen yeterlilikleri ile öğretim arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
| 7 | Öğretim stratejilerini açıklar. |
| 8 | Öğretim yaklaşımlarını açıklayabilir. |
| 9 | Öğretim ilkelerinin öğretim sürecindeki önemini açıklar. |
| 10 | Farklı öğrenme stratejilerini bilir ve uygular. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Eğitimde temel kavramlar, program türleri ve öğretme ilkeleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Ders planı hazırlama, Öğrenme alanlarına göre amaç belirleme, yazma ve amaç türlerini tanımlama | Araştırma, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Ders içeriklerin seçimi ve düzenleme ilkeleri, yeterlikleri karşılama belirtke tabloları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| 4. Hafta | Öğretme öğrenme süreci: derste verimlilik ve işleniş aşamalar (Giriş etkinlikleri, geliştirme etkinlikleri ve Sonuç etkinlikleri) | Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi) | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 6. Hafta | Öğretim yöntemleri; Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | ARA SINAV | |
| 9. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 10. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği. | Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 11. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği. | Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme. | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Final | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 3 | Öğretmenlik mesleği ve alanıyla ilgili pedagojik bilgiye sahip olur. | ✔ | |||||
| 6 | İlköğretim ikinci kademedeki öğrencilerin gelişim özelliklerini ve öğrenme biçimlerini bilir, bu özelliklere uygun etkili planlama, materyal geliştirme ve uygulama yapabilir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 0 | 0 | 4 | 4 | 0 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 1 | 6 | 6 | |
| Görüşme | 10 | 1 | 10 | |
| Sunum (Hazırlık) | 10 | 1 | 10 | |
| Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||