Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematik Tarihi MAE106 Türkçe Zorunlu 2. Yarıyıl 2 + 0 2,0 2,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders ile öğrencilere, eski çağlarda farklı medeniyetlerin matematik alanında gerçekleştirdikleri çalışmaları sunmak, günümüze değin matematiğin geçtiği farklı evreleri tanıtmak ve matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılma potansiyelini sunmak amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri, Eski Mısır matematiği, Eski Yunan matematiği, Uzak doğu matematiği, İslam dünyası matematikçileri, Çağdaş matematiğin doğuşu
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Matematik ve tarihi ile ilgili temel kavramları öğrenir.
2 Rakamların ve sayıların tarihi gelişimini öğrenir.
3 Rhind ve Moskow Papirüslerinin içeriklerini öğrenip matematik tarihi açısından önemimi kavrar.
4 Matematik tarihinin matematik öğretimindeki yerini kavrar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Sayıların Kısa Tarihi Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Mısır ve Babil matematiği Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Eski Yunan Matematiği (Thales, Pisagor, Hipocrates, Platon, Eudoxus) Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
5. Hafta Eski Yunan Matematiği (İskenderiye Okulu Matematikçileri) Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Hint ve Uzak Doğu Matematiği Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Uzak Doğu Matematiği Diğer Faaliyetler, Görüşme
8. Hafta Ara Sınav Diğer Faaliyetler
9. Hafta İslam Dünyası Matematiği Bağdat Dönemi Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık)
10. Hafta Ömer Hayyam, Biruni, Uluğ Bey, Gıyaseddin Cemşid, Ali Kuşçu Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler
11. Hafta Rönesans dönemi matematiği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme
12. Hafta Çağdaş matematiğin doğuşu Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler
13. Hafta Çağımızın matematiği Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Final Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
27 Matematiksel dili ve terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanarak temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, tarihsel gelişimi ve sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar.
28 Ülkemizde ve dünyada matematik eğitimi ile ilgili gelişmeleri takip eder, matematik öğretim programının gerektirdiği bilişsel ve duyuşsal öğrenci özelliklerini dikkate alır.
31 Okul içinde ve okul dışında matematik, matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip güncel teknolojilerle yorumlayarak kullanır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY27 5 5 5 5
PY28 3 3 3 3
PY31 4 4 4 4
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Matematik Tarihi, Lütfi Göker, Kültür Bakanlığı Yayınları, Yayın No:1017, 1989, Ankara.
  • Baki, A., & Bütüner, S. Ö. (2013). 6-7 ve 8. sınıf matematik ders kitaplarında matematik tarihinin kullanım şekilleri. İlköğretim Online, 12(3).
  • Baki ,A. (2014). Matematik Tarihi ve Felsefesi. Pegem Akademi
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-I. Matematik Dünyası.
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-II. Matematik Dünyası.
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-III. Matematik Dünyası.
  • Ülger, A. (2003). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-IV. Matematik Dünyası.
  • Ülger, A. (2004). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-V. Matematik Dünyası.
  • Ülger, A. (2004). Matematiğin Kısa Bir Tarihi-VI. Matematik Dünyası.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Ara Sınav 2 1 4,5 4,5
Ödev 1 4 2 8
Kısa Sınav 1 2 2 4
Final 1 2,5 2,5
Uygulama 10 1 10
Sınıf İçi Etkinlik 10 2 20
Toplam İş Yükü 51
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 2,0