| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Tarihi | MAE106 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilere, eski çağlarda farklı medeniyetlerin matematik alanında gerçekleştirdikleri çalışmaları sunmak, günümüze değin matematiğin geçtiği farklı evreleri tanıtmak ve matematik tarihinin matematik öğretiminde kullanılma potansiyelini sunmak amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri, Eski Mısır matematiği, Eski Yunan matematiği, Uzak doğu matematiği, İslam dünyası matematikçileri, Çağdaş matematiğin doğuşu |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Matematik ve tarihi ile ilgili temel kavramları öğrenir. |
| 2 | Rakamların ve sayıların tarihi gelişimini öğrenir. |
| 3 | Rhind ve Moskow Papirüslerinin içeriklerini öğrenip matematik tarihi açısından önemimi kavrar. |
| 4 | Matematik tarihinin matematik öğretimindeki yerini kavrar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Matematik tarihinin matematik eğitimindeki yeri | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 2. Hafta | Sayıların Kısa Tarihi | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 3. Hafta | Mısır ve Babil matematiği | Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | Eski Yunan Matematiği (Thales, Pisagor, Hipocrates, Platon, Eudoxus) | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 5. Hafta | Eski Yunan Matematiği (İskenderiye Okulu Matematikçileri) | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | Hint ve Uzak Doğu Matematiği | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 7. Hafta | Uzak Doğu Matematiği | Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 8. Hafta | Ara Sınav | Diğer Faaliyetler |
| 9. Hafta | İslam Dünyası Matematiği Bağdat Dönemi | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Ömer Hayyam, Biruni, Uluğ Bey, Gıyaseddin Cemşid, Ali Kuşçu | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 11. Hafta | Rönesans dönemi matematiği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 12. Hafta | Çağdaş matematiğin doğuşu | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler |
| 13. Hafta | Çağımızın matematiği | Diğer Faaliyetler, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Final | Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Araştırma |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 27 | Matematiksel dili ve terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanarak temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, tarihsel gelişimi ve sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. | ✔ | |||||
| 28 | Ülkemizde ve dünyada matematik eğitimi ile ilgili gelişmeleri takip eder, matematik öğretim programının gerektirdiği bilişsel ve duyuşsal öğrenci özelliklerini dikkate alır. | ✔ | |||||
| 31 | Okul içinde ve okul dışında matematik, matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip güncel teknolojilerle yorumlayarak kullanır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY27 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY28 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY31 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 4,5 | 4,5 | |
| Ödev 1 | 4 | 2 | 8 | |
| Kısa Sınav 1 | 2 | 2 | 4 | |
| Final | 1 | 2,5 | 2,5 | |
| Uygulama | 10 | 1 | 10 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 10 | 2 | 20 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||