Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matematiğin Temelleri MAE101 Türkçe Zorunlu 1. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI (Güz)
Dersin Amacı Ortaokul matematik öğretim programında cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki konu ve kavramların bilinmesi ve bu konu ve kavramların özelliklerinin, birbirilerine çoklu temsiller ile dönüşümünün ve günlük hayatta uygulamalarının öğrenilmesidir.
Dersin İçeriği - Matematik programında sayılar ve cebir öğrenme alanlarına ilişkin matematiksel bilgiyi bilir ve ortaokul matematik programındaki uygulamalarını bilir. - Sayılar, işlemler ve kesirler kavramlarını ve bu kavramlar ile yapılan işlemleri bilir. - Üslü ifadeler ile köklü ifadeleri ve bu ifadelerin özelliklerini bilir. - Eşitlik, denklem ve eşitsizlik kavramlarını ve bu kavramlara ilişkin özellikleri bilir. - Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin kavramların çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir. - Matematik Öğretim Programında geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki alanına ilişkin konuları ve bu konuların ortaokul öğretim programındaki uygulamalarını bilir. - Üçgen, dörtgen kavramlarını bilir ve uzunluk ve alan ölçme işlemleri yapar. - Çember, daire, çokgenler kavramlarını bilir ve bu kavramlarla ilgili uygulamaları yapar. - Eşlik ve benzerlik kavramlarını bilir ve bu kavramlarla ilgili uygulamaları yapar. - Veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı kavramlarını bilir ve ilgili uygulamaları yapar. - Matematik Öğretim Programında geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanına ilişkin kavramları çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Doğal sayılarla ilgili temel kavramları ve özellikleri bilir.
2 Kesirlerle ilgili temel kavram ve özellikleri bilir.
3 Rasyonel sayılarla ilgili işlemleri yapabilir.
4 Cebir alanına dair kavramlar ve özelliklerini bilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Kümeler Teorisine Giriş- Sezgisel ve Aksiyomatik Küme Kuramı Sunum (Hazırlık), Görüşme
2. Hafta Doğal sayılar, doğal sayılarla işlemler ve özellikleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
3. Hafta Kesirler, Rasyonel Sayılar, Reel Sayılar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
4. Hafta Ondalık gösterim, yüzdeler, oran ve orantı kavramları Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Çarpanlar ve katlar, üslü ve köklü ifadeler ve özellikleri Sunum (Hazırlık), Görüşme
6. Hafta Cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikler ve özellikleri Diğer Faaliyetler, Araştırma
7. Hafta Temel Geometrik Kavramlar Görüşme, Sunum (Hazırlık)
8. Hafta Üçgen ve dörtgenler ve özellikleri Görüşme, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Çember ve Daire Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma
10. Hafta Geometrik cisimler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri ve özellikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Dönüşüm geometrisi Araştırma, Diğer Faaliyetler
12. Hafta Ölçme kavramı; uzunluk ve alan ölçme Görüşme, Sunum (Hazırlık)
13. Hafta Hacim, zaman ve sıvı ölçme Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Veri Toplama ve Değerlendirme Diğer Faaliyetler, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
27 Matematiksel dili ve terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanarak temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, tarihsel gelişimi ve sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar.
28 Ülkemizde ve dünyada matematik eğitimi ile ilgili gelişmeleri takip eder, matematik öğretim programının gerektirdiği bilişsel ve duyuşsal öğrenci özelliklerini dikkate alır.
29 Matematik konularının özelliklerine göre farklı uygun kaynakları belirleyip etkin bir şekilde öğretim yöntem ve teknikleri ile öğretimsel materyalleri kullanarak dersi planlar, uygular, değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır.
30 Matematiğe yönelik teknolojik pedagojik alan bilgisinin bağlamını bilir; matematik eğitim ve öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerinin nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibidir.
31 Okul içinde ve okul dışında matematik, matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip güncel teknolojilerle yorumlayarak kullanır.
34 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
36 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4
PY27 5 5 5 5
PY28 4 4 4 4
PY29 3 3 3 3
PY30 2 2 2 2
PY31 2 3 3 1
PY34 4 4 4 4
PY36 2 2 2 2
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Temel Matematiksel Kavramlar ve Uygulamaları, Aysun Nüket Elçi, Esra Bukova Güzel, Berna Cantürk Günhan, Emre Ev Çimen, PegemA Yayıncılık.
  • Temel Matematiksel Kavramların Künyesi, Ziya Argün, Ahmet Arıkan, Safure Bulut, Sait Halıcıoğlu, Gazi Kitabevi.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 1 2,5 2,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 2 2
Uygulama DS 1 2 2
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0