Rapor Tarihi: 12.12.2025 15:14
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Matematiğin Temelleri | MAE101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Duygu ARABACI (Güz) |
| Dersin Amacı | Ortaokul matematik öğretim programında cebir, geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki konu ve kavramların bilinmesi ve bu konu ve kavramların özelliklerinin, birbirilerine çoklu temsiller ile dönüşümünün ve günlük hayatta uygulamalarının öğrenilmesidir. |
| Dersin İçeriği | - Matematik programında sayılar ve cebir öğrenme alanlarına ilişkin matematiksel bilgiyi bilir ve ortaokul matematik programındaki uygulamalarını bilir. - Sayılar, işlemler ve kesirler kavramlarını ve bu kavramlar ile yapılan işlemleri bilir. - Üslü ifadeler ile köklü ifadeleri ve bu ifadelerin özelliklerini bilir. - Eşitlik, denklem ve eşitsizlik kavramlarını ve bu kavramlara ilişkin özellikleri bilir. - Matematik Öğretim Programında sayılar ve cebir alanına ilişkin kavramların çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir. - Matematik Öğretim Programında geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanlarındaki alanına ilişkin konuları ve bu konuların ortaokul öğretim programındaki uygulamalarını bilir. - Üçgen, dörtgen kavramlarını bilir ve uzunluk ve alan ölçme işlemleri yapar. - Çember, daire, çokgenler kavramlarını bilir ve bu kavramlarla ilgili uygulamaları yapar. - Eşlik ve benzerlik kavramlarını bilir ve bu kavramlarla ilgili uygulamaları yapar. - Veri toplama ve değerlendirme, veri analizi, basit olayların olma olasılığı kavramlarını bilir ve ilgili uygulamaları yapar. - Matematik Öğretim Programında geometri, istatistik ve olasılık öğrenme alanına ilişkin kavramları çoklu temsiller ile gösterimini ve birbirlerine dönüştürülmesini bilir. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Doğal sayılarla ilgili temel kavramları ve özellikleri bilir. |
| 2 | Kesirlerle ilgili temel kavram ve özellikleri bilir. |
| 3 | Rasyonel sayılarla ilgili işlemleri yapabilir. |
| 4 | Cebir alanına dair kavramlar ve özelliklerini bilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Kümeler Teorisine Giriş- Sezgisel ve Aksiyomatik Küme Kuramı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Doğal sayılar, doğal sayılarla işlemler ve özellikleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Kesirler, Rasyonel Sayılar, Reel Sayılar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Ondalık gösterim, yüzdeler, oran ve orantı kavramları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Çarpanlar ve katlar, üslü ve köklü ifadeler ve özellikleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Cebirsel ifadeler, eşitlik ve denklem, doğrusal denklemler, cebirsel ifadeler ve özdeşlikler, eşitsizlikler ve özellikleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Temel Geometrik Kavramlar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Üçgen ve dörtgenler ve özellikleri | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Çember ve Daire | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 10. Hafta | Geometrik cisimler, cisimlerin farklı yönlerden görünümleri ve özellikleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 11. Hafta | Dönüşüm geometrisi | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 12. Hafta | Ölçme kavramı; uzunluk ve alan ölçme | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Hacim, zaman ve sıvı ölçme | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Veri Toplama ve Değerlendirme | Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 27 | Matematiksel dili ve terminolojiyi doğru ve etkili biçimde kullanarak temel kavram ve yaklaşımların doğası, kaynağı, tarihsel gelişimi ve sınırları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların alanına yansımalarını yorumlar. | ✔ | |||||
| 28 | Ülkemizde ve dünyada matematik eğitimi ile ilgili gelişmeleri takip eder, matematik öğretim programının gerektirdiği bilişsel ve duyuşsal öğrenci özelliklerini dikkate alır. | ✔ | |||||
| 29 | Matematik konularının özelliklerine göre farklı uygun kaynakları belirleyip etkin bir şekilde öğretim yöntem ve teknikleri ile öğretimsel materyalleri kullanarak dersi planlar, uygular, değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ✔ | |||||
| 30 | Matematiğe yönelik teknolojik pedagojik alan bilgisinin bağlamını bilir; matematik eğitim ve öğretiminde bilgi ve iletişim teknolojilerinin nasıl kullanılacağı hakkında bilgi sahibidir. | ✔ | |||||
| 31 | Okul içinde ve okul dışında matematik, matematik öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili olguları tespit eder, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, kavramsallaştırır ve bilimsel yöntemlerle inceleyip güncel teknolojilerle yorumlayarak kullanır. | ✔ | |||||
| 34 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 36 | Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY27 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY28 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY29 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY30 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY31 | 2 | 3 | 3 | 1 |
| PY34 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY36 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 2 | 28 |
| Araştırma | 1 | 2,5 | 2,5 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Uygulama DS | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||