Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Tarihi MBZ201 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 2 + 0 2,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. Fatih ÖZÇELİK (Güz)
Dersin Amacı Türk eğitim tarihinin, eğitim olgusu açısından önemini; Türk eğitim olgusunun tarihi süreçleri bilgisi; Türk eğitim tarihi dersinin bireysel ve toplumsal yararları ve öğretmenlik mesleğine katkıları.
Dersin İçeriği Orta Asya Türk devletlerinde eğitim. İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim. Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim. Medreseler. Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim. Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim. Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. ?Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, orta öğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme. Günümüzde Türk eğitim sisteminin yapısı.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Ortaasya Türk devletlerinde eğitim.
2 Eğitimi tarihi bilmenin, birey ve öğretmenlik mesleği açısından önemini gerekçeleri ile açıklayabilme.
3 Türk eğitim tarihi olgular bilgisi.
4 Eğitim sorunlarını analiz edebilme.
5 Toplumsal ve eğitim ile ilgili sorunlara çözüm yolları önerme.
6 Eğitim sorunlarına karşı duyarlı oluş.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Ortaasya Türk devletlerinde eğitim. Görüşme Ders Saati
2. Hafta İlk Müslüman Türk devletlerinde eğitim. Görüşme Ders Saati
3. Hafta Büyük Selçuklularda ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim. Ders Saati Görüşme
4. Hafta Medreseler. Görüşme Ders Saati
5. Hafta Selçuklular dönemi Türk-İslam bilim insanları Görüşme Ders Saati
6. Hafta Osmanlı döneminde, kuruluştan yenileşme hareketlerine kadar eğitim. Ders Saati Görüşme
7. Hafta Osmanlıda Yenileşme hareketlerinden Cumhuriyet dönemine kadar eğitim. Ders Saati Görüşme
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Eğitim Tarihinde ilk yasal düzenlemeler ve yeni anlayışlar Ders Saati Görüşme
10. Hafta Cumhuriyet dönemi eğitim sisteminin felsefi temelleri ve Tevhidi Tedrisat yasası. Görüşme Ders Saati
11. Hafta Atatürk´ün eğitim felsefesi. Ders Saati Görüşme
12. Hafta Cumhuriyet dönemi eğitim sistemi -ilköğretim, ortaöğretim, yüksek öğretim, öğretmen yetiştirme. Görüşme Ders Saati
13. Hafta Cumhuriyet dönemi başlıca eğitim düşünürleri. Görüşme Ders Saati
14. Hafta Final Ders Saati Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2 Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yaklaşım , yöntem ve tekniklerini içinde bulunduğu şartlara uyarlar ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır.
3 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini v e kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular.
4 Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir.
5 Diğer İngilizce öğretmenleri ile uyumlu çalışır ve ortak kararlar alır, alanıyla ilgili organizasyonlara ve konferanslara katılır ve yabancı dil öğretimi alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını takip eder.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
10 Öğretmenlik mesleği alanındaki yenilik, gelişme ve 21. yy becerilerini takip eder ve bu gelişme ve becerileri bilimsellik ilkelerine dayanarak araştırma ve uygulamalarına yansıtır.
12 Atatürk İlke ve İnkılâplarına bağlıdır ve demokrasi, insan hakları, Türk milli, manevi, ahlaki ve kültürel değerlere uygun tutum ve davranış sergiler.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 0 0 0 0 0 0
PY2 0 0 0 0 0 0
PY3 0 0 0 0 0 0
PY4 0 0 0 0 0 0
PY5 0 0 0 0 0 0
PY6 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5
PY10 5 5 5 5 5 5
PY12 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Tutkun, Ö. F. (2012). Okul. Yaşam Boyu Eğitim Dergisi, 1, 1, 4-8.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. yüzyılda eğitim programının felsefi boyutları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 3, 993-1016.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 2 28
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 3 1 3
Diğer Faaliyetler 1 0,5 0,5
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 15 15
Ödev 1 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 76,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0