| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Dilbilimi 2 | İÖZ208 | İngilizce | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ŞEN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu dersin amaci, dilbilimin başlıca öğelerinden olan biçimbilgisi, sözdizimi, edimbilim ve toplumdilbilimin temel kavramlarını ve işleyişini tanıtmaktır |
| Dersin İçeriği | Dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizleri ve dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; biçimbilgisi: bağımlı ve bağımsız biçimbirim, karmalar, çekim ve türetim biçimbirimleri, biçimbirimsel analiz, biçimbilgisel dil tiplendirmesi, sözcüklerin hiyerarşik iç yapılarının incelemesi, biçimbilimsel sesbilim değişkenliği; sözdizimi: sözcük ulamları, öbek, tümcecik, tümce yapıları, dönüşümlü üretimsel dilbilgisi, yönetim ve bağlama, minimalist program, üye yapısı, rol; edimbilim: gösterim, sezdirim, konuşma ilkeleri, sözeylem ve incelik; toplumdilbilim; ağız, kesit, biçem; söylem: metinsellik ölçütleri, bağlaşıklık öğeleri, söylem bağlantıları, işlevler, söylem durumu, kurumsal söylem, ve bunlar gibi konular. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Temel dilbilim teorilerini ve ilkelerini tanımlayabilirler |
| 2 | Biçimbilimsel ve sözdizimsel öğeleri analiz edebilirler |
| 3 | Dillerin zaman içinde uğradığı değişiklikleri açıklayabilirler |
| 4 | Dilbilimin esaslarını ifade edebilirler |
| 5 | Dilbilimin alt alanlarını ve Uygulamalı Dilbilimin ne olduğunu tanımlayabilirler |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Biçimbilgisi, Bağımlı ve Bağımsız Biçimbirimler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 2. Hafta | Çekim ve Türetim Biçimbirimleri, Biçimbirimsel Çözümleme, Biçimbilimsel Sesbilim Değişkenliği | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler |
| 3. Hafta | Sözdizimi, Dönüşümlü Üretimsel Dilbilgisi | Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 4. Hafta | Tümce Yapısı, Bileşenler ve Bileşen Testleri | Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Minimalist Program, Evrensel Dilbilgisi Prensipleri ve Parametreleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 6. Hafta | Öbek Ağaçları ve Kuralları, X-Bar Teorisi | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 7. Hafta | Üye Yapısı, Rol | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 8. Hafta | Ara Sınav 1 | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 9. Hafta | Edimbilim: Gösterim, Sezdirim, Konuşma İlkeleri | Araştırma, Diğer Faaliyetler, Uygulama, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık) |
| 10. Hafta | Sözeylem ve İncelik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Arasınav 2 | Diğer Faaliyetler, Uygulama, Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Araştırma |
| 12. Hafta | Toplumdilbilim: Kesit ve Biçem | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 13. Hafta | Ağız/Aksan, Standart, Dilde Cinsiyet, Etkileşim Halindeki Diller, Söylem Bağlantıları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler |
| 14. Hafta | Final |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | ✔ | |||||
| 2 | Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yaklaşım , yöntem ve tekniklerini içinde bulunduğu şartlara uyarlar ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. | ✔ | |||||
| 3 | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini v e kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. | ✔ | |||||
| 4 | Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. | ✔ | |||||
| 5 | Diğer İngilizce öğretmenleri ile uyumlu çalışır ve ortak kararlar alır, alanıyla ilgili organizasyonlara ve konferanslara katılır ve yabancı dil öğretimi alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını takip eder. | ✔ | |||||
| 6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
| 7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
| 8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
| 9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 3 | 39 |
|
Ders Dışı |
Araştırma | 4 | 4 | 16 |
| Uygulama | 5 | 5 | 25 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 83 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||