Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dilbilimi 2 | İÖZ208 | İngilizce | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ŞEN |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Bu dersin amaci, dilbilimin başlıca öğelerinden olan biçimbilgisi, sözdizimi, edimbilim ve toplumdilbilimin temel kavramlarını ve işleyişini tanıtmaktır |
Dersin İçeriği | Dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizleri ve dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; biçimbilgisi: bağımlı ve bağımsız biçimbirim, karmalar, çekim ve türetim biçimbirimleri, biçimbirimsel analiz, biçimbilgisel dil tiplendirmesi, sözcüklerin hiyerarşik iç yapılarının incelemesi, biçimbilimsel sesbilim değişkenliği; sözdizimi: sözcük ulamları, öbek, tümcecik, tümce yapıları, dönüşümlü üretimsel dilbilgisi, yönetim ve bağlama, minimalist program, üye yapısı, rol; edimbilim: gösterim, sezdirim, konuşma ilkeleri, sözeylem ve incelik; toplumdilbilim; ağız, kesit, biçem; söylem: metinsellik ölçütleri, bağlaşıklık öğeleri, söylem bağlantıları, işlevler, söylem durumu, kurumsal söylem, ve bunlar gibi konular. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Temel dilbilim teorilerini ve ilkelerini tanımlayabilirler |
2 | Biçimbilimsel ve sözdizimsel öğeleri analiz edebilirler |
3 | Dillerin zaman içinde uğradığı değişiklikleri açıklayabilirler |
4 | Dilbilimin esaslarını ifade edebilirler |
5 | Dilbilimin alt alanlarını ve Uygulamalı Dilbilimin ne olduğunu tanımlayabilirler |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Biçimbilgisi, Bağımlı ve Bağımsız Biçimbirimler | Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sunum (Hazırlık) Görüşme Uygulama |
2. Hafta | Çekim ve Türetim Biçimbirimleri, Biçimbirimsel Çözümleme, Biçimbilimsel Sesbilim Değişkenliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Görüşme Sunum (Hazırlık) Uygulama Ders Saati |
3. Hafta | Sözdizimi, Dönüşümlü Üretimsel Dilbilgisi | Sunum (Hazırlık) Görüşme Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler |
4. Hafta | Tümce Yapısı, Bileşenler ve Bileşen Testleri | Görüşme Sunum (Hazırlık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Uygulama Diğer Faaliyetler |
5. Hafta | Minimalist Program, Evrensel Dilbilgisi Prensipleri ve Parametreleri | Görüşme Diğer Faaliyetler Araştırma Sunum (Hazırlık) Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
6. Hafta | Öbek Ağaçları ve Kuralları, X-Bar Teorisi | Görüşme Sunum (Hazırlık) Uygulama Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
7. Hafta | Üye Yapısı, Rol | Sunum (Hazırlık) Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Uygulama Sunum (Hazırlık) Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Diğer Faaliyetler Araştırma |
9. Hafta | Edimbilim: Gösterim, Sezdirim, Konuşma İlkeleri | Görüşme Uygulama Sunum (Hazırlık) Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
10. Hafta | Sözeylem ve İncelik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Uygulama Araştırma Sunum (Hazırlık) Ders Saati Görüşme Diğer Faaliyetler |
11. Hafta | Arasınav 2 | Araştırma Sunum (Hazırlık) Görüşme Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Uygulama |
12. Hafta | Toplumdilbilim: Kesit ve Biçem | Sunum (Hazırlık) Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Uygulama Ders Saati |
13. Hafta | Ağız/Aksan, Standart, Dilde Cinsiyet, Etkileşim Halindeki Diller, Söylem Bağlantıları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler Uygulama Görüşme Sunum (Hazırlık) |
14. Hafta | Final | Ders Saati |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | ✔ | |||||
2 | Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yaklaşım , yöntem ve tekniklerini içinde bulunduğu şartlara uyarlar ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. | ✔ | |||||
3 | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini v e kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. | ✔ | |||||
4 | Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. | ✔ | |||||
5 | Diğer İngilizce öğretmenleri ile uyumlu çalışır ve ortak kararlar alır, alanıyla ilgili organizasyonlara ve konferanslara katılır ve yabancı dil öğretimi alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını takip eder. | ✔ | |||||
6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 |
---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 |
PY4 | 3 | 4 | 2 | 4 | 4 |
PY5 | 5 | 2 | 2 | 4 | 4 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY7 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 |
PY8 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PY9 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 3 | 39 |
Ders Dışı |
Araştırma | 4 | 4 | 16 |
Uygulama | 5 | 5 | 25 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | 1 | 1 | 1 | |
Final | 1 | 1 | 1 | |
Toplam İş Yükü | 83 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |