Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Edinimi İÖZ204 İngilizce Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 3,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi yüz yüze
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Ammar TEKİN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Anadil edinimi, ikinci dil edinimi ve yabancı dil öğrenimi konularını ana hatlarıyla saptamak ve açıklamaktır
Dersin İçeriği Birinci ve ikinci dil edinimi kuramları (davranışçılık, doğuştanlık, bilgi işlemleme, bağlantıcı modeller, etkileşimsel yaklaşım); anadil ile erek dilin gelişim evreleri ve süreçleri; durum çalışmaları, bütünce verilerinden ana ve erek dil kullanımlarının karşılaştırmalı çözümlemesi (örn.: CHILDES veritabanı), sınıf içi ikinci dil etkileşiminin kayıtları ve çevriyazısı aracılığıyla çocuklarda ve yetişkinlerdeki ikinci dil ediniminin karşılaştırması, anadil ediniminde gelişim aşamaları, ikinci dildeki biçim-sözdizimsel gelişim evreleri, ikinci dil edinimi süreçleri, ikinci dil ediniminde öğrenen özellikleri ve nihai kazanımdaki bireysel farklılıklar (örn.: kişilik etkisi, dil yeteneği, zeka, edinim yaşı, motivasyon ve tutum, öğrenen tercihleri ve inançları), ikinci dil ve yabancı dil öğrenim bağlamlarının farklılığı (örn.: doğal ve örgün eğitim ortamları).
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenciler anadil, ikinci dil ve yabancı dil kavramalarını tanımlar ve açıklar.
2 Öğrenciler anadil edinimi gelişim süreçlerini tanımlar ve yorumlar.
3 Öğrenciler çocukların fonolojik, morfolojik, kelime ve tümce gelişim basamaklarını tanımlar ve örnekler.
4 Öğrenciler İkinci/yabancı dil edinimi/öğrenimi temel kavramlarını tanımlar, yorumlar ve karşılaştırır.
5 Öğrenciler ikinci/yabancı dil edinimi/öğrenimi süreçlerini etkileyen değişkenleri açıklar ve tartışır.
6 Öğrenciler ikinci dil veya yabancı dil sınıflarındaki uygulama gözlemlerini analiz eder ve yorumlar.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Edinim öğrenme karşıtlığı Araştırma Sunum (Hazırlık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Görüşme Uygulama Ders Saati
2. Hafta İlk dil edinim kavram ve kuramları Sunum (Hazırlık) Görüşme Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Ders Saati
3. Hafta Davranışçı modeller Görüşme Uygulama Ders Saati Sunum (Hazırlık) Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler
4. Hafta Doğuştancı modeller Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Uygulama Diğer Faaliyetler Görüşme Sunum (Hazırlık)
5. Hafta Bilişsel modeller Araştırma Görüşme Sunum (Hazırlık) Uygulama Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
6. Hafta Çocuklarda sesletim ve bürün gelişimi Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Görüşme Sunum (Hazırlık) Ders Saati
7. Hafta Çocuklarda sözcük, anlam ve yapı gelişimi Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Görüşme Sunum (Hazırlık) Ders Saati
8. Hafta Ara Sınav 1 Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Sunum (Hazırlık) Görüşme Uygulama
9. Hafta İkinci dil edinim teorileri ve temel kavramlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler Görüşme Sunum (Hazırlık) Uygulama
10. Hafta Eşzamanlı ikidillilik Araştırma Diğer Faaliyetler Görüşme Uygulama Sunum (Hazırlık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
11. Hafta Ardışık ikidillilik Sunum (Hazırlık) Ders Saati Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Görüşme
12. Hafta Arasınav 2 Sunum (Hazırlık) Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler Görüşme Ders Saati
13. Hafta İkinci dil edinimini etkileyen faktörler Görüşme Diğer Faaliyetler Sunum (Hazırlık) Uygulama Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Final Araştırma Görüşme Diğer Faaliyetler Sunum (Hazırlık) Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders Kategorisi
Ders Kategorisi Katkı Yüzdesi
Zorunlu Ders 2
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
2 Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yaklaşım , yöntem ve tekniklerini içinde bulunduğu şartlara uyarlar ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır.
3 Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini v e kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular.
4 Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir.
5 Diğer İngilizce öğretmenleri ile uyumlu çalışır ve ortak kararlar alır, alanıyla ilgili organizasyonlara ve konferanslara katılır ve yabancı dil öğretimi alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını takip eder.
6 Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır.
7 Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir.
8 Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir.
9 Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 5 5 5 5 5 5
PY2 5 5 5 5 5 5
PY3 3 5 2 2 4 5
PY4 5 4 5 4 5 5
PY5 5 4 5 4 5 5
PY6 3 4 5 4 4 5
PY7 5 4 2 4 5 5
PY8 3 2 2 2 4 5
PY9 3 4 2 4 4 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Lightbown, P.M. &Spada N. (2009). How languages are learned. OUP. Clark, E. V. (2009). First language acquisition. Cambridge: CUP. Ellis, R. (2007). Second language acquisition. Oxford : OUP Fromkin, V. (et al) ( 2000). Linguistics. Oxford: Blackwell. Hudson, G. (2000). Essential introductory linguistics. Oxford: Blackwell. O’Grady. W. (et. al) (1987). Contemporary linguistics. London: Longman. Yule, G. (1996). The study of language. Cambridge: CUP.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 3 39
Ders Dışı
Araştırma 5 5 25
Uygulama 4 3 12
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ara Sınav 2 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 79
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 3,0