Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğretim İlke ve Yöntemleri | MBZ204 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Abdullah ADIGÜZEL |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Bu ders öğretmen adaylarının, öğrenme ve öğretme sürecine ilişkin temel kavramalarını, öğrenme alanlarına göre amaç yazmalarını, ders içeriklerini düzenleme ve gerçekleştirme aşamalarını etkili ve verimli bir şekilde gerçekleştirebilmeleri için farklı öğretim model, yöntem ve tekniklerin, ilke ve uygulamalarını öğrenmelerini hedeflemiştir. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar (Öğrenme, öğretme, öğretim, kuram, ilke, kural, yasa, yöntem, teknik, strateji, taktik, stil, biçem, yaklaşım, model). Öğretim ilkeleri; bilgi beceri, tutum ve değerlerin öğrenciye sunumunda kullanılan ardışık sıralı ve öğrenci özelliklerini dikkate alan öğretim ilkeleri, ders planı ve belirtke tabloların hazırlanması. Öğrenme Alanlarına göre amaç hazırlama; bilişsel, duyuşsal ve devinimsel öğrenme alanlarına uygun amaç hazırlama ve amaç türlerini tanımlama. Ders içeriklerini hazırlama kriterleri ve düzenleme yaklaşımları Bir dersin özellikleri ve işleniş aşamaları. Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi, Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri) Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; (Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı, Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme). Tartışma Yöntem ve Teknikleri; (Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği, Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği). Aktif Öğrenme Teknikleri; (Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği,V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme). Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; (Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim). |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Öğretmenlik mesleğine ilişkin temel kavramları ve fikirleri bilir. |
2 | Ders planını nasıl hazırlayacağını bilir. |
3 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili bilgi, beceri ve tutum geliştirir |
4 | Öğretim ilkelerini tanımlayabilme ve aralarındaki ilişkiyi açıklar. |
5 | Öğretim ilke ve yöntemleri ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
6 | Öğretmen yeterlilikleri ile öğretim arasındaki ilişkiyi değerlendirir. |
7 | Öğretim stratejilerini açıklar. |
8 | Öğretim yaklaşımlarını açıklayabilir. |
9 | Öğretim ilkelerinin öğretim sürecindeki önemini açıklar. |
10 | Farklı öğrenme stratejilerini bilir ve uygular. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Eğitimde temel kavramlar, program türleri ve öğretme ilkeleri | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Diğer Faaliyetler |
2. Hafta | Ders planı hazırlama, Öğrenme alanlarına göre amaç belirleme, yazma ve amaç türlerini tanımlama | Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler |
3. Hafta | Ders içeriklerin seçimi ve düzenleme ilkeleri, yeterlikleri karşılama belirtke tabloları | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
4. Hafta | Öğretme öğrenme süreci: derste verimlilik ve işleniş aşamalar (Giriş etkinlikleri, geliştirme etkinlikleri ve Sonuç etkinlikleri) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Ders Saati |
5. Hafta | Öğretim yöntemleri; (Düz Anlatım Yöntemi, Soru Cevap Yöntemi, Problem Çözme Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Örnek Olay İncelemesi Yöntemi) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Öğretim yöntemleri; Gözlem Gezisi Yöntemi, Rol Oynama Yöntemi, Benzetim Yöntemi, Mikro Öğretim Yöntemi, Kavram Haritası Yöntemi, Zihin Haritaları, Drama Yöntemi, Öğretme Öğrenme Stratejileri | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
7. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Çoklu Zekâ Kuramı, Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımı, İşbirlikli Öğrenme Yaklaşımı. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Araştırma Diğer Faaliyetler |
8. Hafta | ARA SINAV | |
9. Hafta | Öğretme Öğrenme Sürecinde Yeni Yaklaşımlar; Tam Öğrenme Modeli, Okulda Öğrenme Modeli, Yaratıcı Düşünme, Yansıtıcı Öğretim, Kauntum Öğrenme | Ders Saati Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
10. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Büyük Grup Tartışması, Küçük Grup Tartışması, Münazara Tekniği, Parlamenter Münazara Tekniği, Sempozyum Tekniği, Kollegyum Tekniği. | Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
11. Hafta | Tartışma Yöntem ve Teknikleri; Açık Oturum Tekniği, Brifing Tekniği, Seminer Tekniği, Forum Tekniği, Çember Tekniği, Panel Tekniği, Zıt Panel Tekniği, Altı Şapkalı Düşünme Tekniği Beyin Fırtınası Tekniği, Workshop Tekniği, Beyin Fırtınası Tekniği | Ders Saati Diğer Faaliyetler Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
12. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; Öğrenme İstasyonu, Görüş Geliştirme, Konuşma Halkası, Akvaryum, Kartopu, Balık Kılçığı, Vızıltı (Fısıltı) – Philips Grupları, Öykü Temelli Öğretim, Metafor Tekniği. | Araştırma Ders Saati Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
13. Hafta | Aktif Öğrenme Teknikleri; V-Diyagramı, Eğitsel Oyunlar, Senaryo Temelli Öğrenme, Altı Ayakkabılı Uygulama Tekniği, Proje Temelli Öğrenme, Allosterik Öğrenme, Hayatboyu Öğrenme, Tecrübî Öğrenme, Yönlendirici Öğrenme, Dönüştürücü Öğrenme, Öğrenme Halkaları, Kart Eşleştirme. | Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati |
14. Hafta | Bireysel Öğretim Yöntem ve Teknikleri; Bireyselleştirilmiş Öğretim, Programlı Öğretim, Özel Öğretici Destekli Öğretim Yöntemi, Ev Ödevi Tekniği, Harmanlanmış Öğrenme Yaklaşımı, Ters Yüz Öğrenme, Modüler Öğretim, Farklılaştırılmış Öğretim. | Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
---|
Ders Kitabı veya Notu |
|
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 2 | 28 |
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
Araştırma | 14 | 3 | 42 | |
Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav 2 | 1 | 0,5 | 0,5 | |
Final | 1 | 1 | 1 | |
Toplam İş Yükü | 92,5 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 |