Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dilbilimi 1 | İÖZ207 | İngilizce | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Verilişi | yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ŞEN |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Yusuf ŞEN (Güz) |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Yusuf ŞEN (Güz) |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, dilbilim ve temel kavramlarından olan sesbilgisi, sesbilim, dil ve beyin gelişimi, yapay diller ve anlambilimin bileşenlerini tanıtmaktır. |
Dersin İçeriği | Dilbilimsel analizin temel kavramları; farkındalık yaratma, dil öğrencilerinin verileri üzerine yanlış çözümlemesi, durum çalışması ve karşılaştırmalı anadil ve yabancı dil analizlerinin yardımı ile dilin doğasına, yapısına ve kullanımına ilişkin kavramlar; bir sistem olarak dilin bileşenleri; dilbilimsel edinç ve edim, dilbilimin alt dalları, dilbilgisi türleri, dil evrenselleri, dilsel yaratıcılık, dilbilimsel nedensizlik, işaret dilleri, yapay diller ve canlılar arası iletişim; beyin ve dil, yanallaşma ve ellilik, dilin evrimi, insan dili işleyiş modelleri, dil kullanımı ve dil bozuklukları ile ilgili araştırmalar (örn.: eş zamanlı dinleme testi, bölünmüş beyin, WADA testi); sesbilgisi, akustik, duyuşsal ve söyleyiş sesbilgisi, konuşma organları, sesbirim, ünlü ve ünsüz harfler, uluslararası sesbilim alfabesi, çift ünlü, üçlü ünlü, söyleyiş şekli ve yeri; sesbilim, ses örnekleri, benzeşim, benzeşmezlik, bağlama, ünsüz harf kümeleri, sessiz harfler, parçalarüstü, vurgu ve ezgi; anlambilimi, anlam bileşenleri çözümlemesi, anlamsal ilişkiler, anlamsal ilinti, anlam ve gönderme, eşdizimlilik. |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Dilbilimin temel alanlarını tanımlamak ve açıklamak |
2 | Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi gözlemlemek |
3 | İnsan dilini, diğer canlı dillerini ve yapay dilleri karşılaştırabilmek |
4 | İnsan dili işleyiş modellerini sınıflandırabilmek |
5 | Sesletim kurallarının ve bileşenlerinin farkına varmak |
6 | Kelime-söz öbeği ve cümle düzeyinde anlam oluşturmanın farkına varabilmek |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Dil nedir? Dilbilgisi nedir? Dil Evrenselleri | Görüşme Uygulama Sunum (Hazırlık) Diğer Faaliyetler Araştırma Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
2. Hafta | Canlılararası İletişim. Dil ve Düşünce | Sunum (Hazırlık) Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Ders Saati |
3. Hafta | Sesbilgisi: Akustik, Duyuşsal ve Söyleyiş Sesbilgisi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Ders Saati Görüşme Uygulama Sunum (Hazırlık) Araştırma |
4. Hafta | Sesletim Organları, Sesbirim, Söyleyiş Yeri ve Şekli, Uluslararası Sesbilim Alfabesi | Sunum (Hazırlık) Ders Saati Uygulama Araştırma Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme |
5. Hafta | Sesbilim: ses örnekleri | Görüşme Ders Saati Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sunum (Hazırlık) Uygulama Diğer Faaliyetler |
6. Hafta | Sesbilimsel Kurallar | Görüşme Sunum (Hazırlık) Ders Saati Uygulama Diğer Faaliyetler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma |
7. Hafta | Sesbilimsel Çözümlemeler | Araştırma Diğer Faaliyetler Görüşme Sunum (Hazırlık) Uygulama Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
8. Hafta | Ara Sınav 1 | Uygulama Diğer Faaliyetler Görüşme Sunum (Hazırlık) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Araştırma Ders Saati |
9. Hafta | Dil ve Beyin gelişimi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Araştırma Ders Saati Sunum (Hazırlık) Uygulama Diğer Faaliyetler |
10. Hafta | İnsan Dili İşleyişi. Yapay Diller | Diğer Faaliyetler Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sunum (Hazırlık) Araştırma Uygulama Görüşme |
11. Hafta | Arasınav 2 | Uygulama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Araştırma Ders Saati Görüşme Sunum (Hazırlık) |
12. Hafta | Dil Bozuklukları | Görüşme Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Sunum (Hazırlık) Diğer Faaliyetler Uygulama Ders Saati |
13. Hafta | Anlambilim: Bileşen Çözümlemesi | Görüşme Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Diğer Faaliyetler Sunum (Hazırlık) Uygulama Ders Saati |
14. Hafta | Final | Sunum (Hazırlık) Görüşme Ders Saati Diğer Faaliyetler Uygulama Araştırma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İngilizceyi iyi konuşur ve İngiliz Dilinin eğitimiyle ve pedagojik formasyonuyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar. | ✔ | |||||
2 | Yabancı dil eğitimiyle ilgili öğretim programlarını, öğretim strateji, yaklaşım , yöntem ve tekniklerini içinde bulunduğu şartlara uyarlar ve ölçme değerlendirme bilgisini kullanır. | ✔ | |||||
3 | Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını, konu alanının özelliklerini v e kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji yöntem ve tekniklerini uygular. | ✔ | |||||
4 | Öğrencilerin ihtiyaçları doğrultusunda konuyla ilgili uygun materyal geliştirir. | ✔ | |||||
5 | Diğer İngilizce öğretmenleri ile uyumlu çalışır ve ortak kararlar alır, alanıyla ilgili organizasyonlara ve konferanslara katılır ve yabancı dil öğretimi alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını takip eder. | ✔ | |||||
6 | Eğitimin dayandığı kuramsal temellerin (felsefi, sosyolojik, psikolojik, tarihi, hukuki, ekonomik vb.) bilincindedir ve bu kuramları uygulamalarına yansıtır. | ✔ | |||||
7 | Öğretmenlik mesleği ile ilgili tutum, sorumluluk ve etik değerlerin bilincindedir ve buna uygun davranış gösterir. | ✔ | |||||
8 | Öğretim programlarının temel kavram, ilke ve özelliklerini göz önüne alarak, öğrenme-öğretme sürecini etkili bir şekilde planlar, uygular ve uygun ölçme araçları ile değerlendirir. | ✔ | |||||
9 | Etkili öğrenme-öğretme süreci tasarımında öğrenme ve öğretme kuram, yaklaşım, strateji, yöntemleri ve öğretim teknolojilerini temel alarak, etkili ve destekleyici bir öğrenme ortamını tasarlar ve yönetir. | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
---|---|---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 |
PY2 | 3 | 5 | 2 | 5 | 4 | 5 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY4 | 5 | 2 | 5 | 4 | 4 | 5 |
PY5 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 5 | 2 | 2 | 5 | 1 | 5 |
PY7 | 5 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 |
PY8 | 3 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 |
PY9 | 5 | 5 | 5 | 2 | 1 | 5 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
Ders Dışı |
Araştırma | 2 | 2 | 4 |
Uygulama | 4 | 4 | 16 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 | |
Toplam İş Yükü | 78 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 |