Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Eğitim Sistemi ve Sorunları EYD551 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 6,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Süleyman GÖKSOY
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Türk eğitim sistemi, okul yönetiminin mevcut durumu, yapısı, sorunlarını anlama, yorumlama, analiz, sentez ve değerlendirme yapabilme ve Türk eğitim sistemi sorunlarına ilişkin öneri ve modeller geliştirebilmektir.
Dersin İçeriği Türk eğitim sisteminin yapısı, Türk eğitim sisteminin sorunları, Türk eğitim sisteminin sorunlarına çözüm önerileri geliştirebilme.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Türk eğitim ve okul örgütünün bürokratik, yönetsel yapısını anlayabilme
2 Türk eğitim ve okul örgütü sorunlarını ifade edebilme
3 Türk eğitim ve okul örgütü sorunlarına bilimsel ve çağdaş çözüm ve öneriler getirebilme
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Yönetim, eğitim, kamu yönetimi ve eğitim yönetimi , eğitim yönetimi ile ilgili bazı kavramlar (örgüt, yönetim, sistem, yeterlilik, etkililik, verimlilik, süreç, rol, yetki, sorumluluk, değişim) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Türk eğitim sistemi ve temel kavramları ve eğitim kademeleri (okul, yönetici, öğretmen, örgün, yaygın eğitim, sınıf, derslik, öğretim-eğitim yılı vs. temel eğitim, orta öğretim, yüksek öğretim). Türk eğitim sisteminin örgütlenmesi, MEB görevleri ve teşkilat yapısı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
3. Hafta Türk eğitim sisteminde insan ve madde kaynakları ve okul finansmanı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
4. Hafta Türk eğitim sisteminde kültürü ve iklimi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
5. Hafta Türk eğitim sisteminde yetki ve sorumluluk, hesapverebilirlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
6. Hafta Türk eğitim sisteminde değişim ve değişim yönetimi Sunum (Hazırlık), Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Türk eğitim sistemi genel sorunları (eğitim kademeleri, teknoloji, örgütlenme yapısı, çevre ilişkileri, verimlilik, akademik, finansman, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Türk eğitim sistemi kalite ve standart sorunu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
9. Hafta Eğitim sistemi ve çevre ilişkileri (sendikalar, sivil toplum örgütleri, dernekler, diğer kurumlar, toplum) Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Türk eğitim sisteminde liderlik, güç ve güç kaynakları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
11. Hafta Okul yönetiminde hukuk, değerler ve ilkeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
12. Hafta Eğitim ve okul yönetiminin rolleri, okul yönetiminde rol oynayan öğeler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme
13. Hafta Türk eğitim sistemi sorunlarına ilişkin çözüm önerileri Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Çağdaş dünyada uygulanan iyi örneklerin Türkiye’ye uyarlanması Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Göksoy, S. (2024). Eğitimin Temelleri, Anı Yayınları.
  • Can, N. (2020). Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Göksoy, S. (2017). Situations that Make Students Happy and Unhappy in Schools. Universal Journal of Educational Research 5(12A): 77-83, DOI: 10.13189/ujer.2017.051312
  • Göksoy, S. (2020). Küreselleşme ve Eğitime Yansımaları. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), Cilt I (Sayı), I, 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ijolt/issue/53773/721422
  • Göksoy, S. (2018). Eğitimde Etkililiğinin arttırılabilmesi İçin Sistem Modelinin Okul ve Öğrenme Ortamına Uyarlanabilirliği, Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), Cilt (sayı), 1-1.1-10.
  • Göksoy, S. (2020). Millî Eğitim Bakanlığının Mülteci Öğrencilere Yönelik Eğitim Politikaları ile İlgili Eğitimci Görüşleri. EKEV AKADEMİ DERGİSİ. Yıl: 24 Sayı: 81 (Kış 2020), 1-18. http://ekevakademi.org/Makaleler/601193305_23%20Suleyman%20GOKSOY.pdf
  • Göksoy, S. (2017). ‘Eğitimde Eşitsizlik Kapsamında Okullarda Altyapı Yeterlliliği’ Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi (ULED), Cilt (sayı), 1-1.1-10.
  • Göksoy, S. (2014). Okul yönetiminde karara katılım. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 253-268.
  • Göksoy, S. (2014). To what extent should schools be autonomous? Educational Research and Reviews Vol. 9(1), pp. 24-33, 10 January, 2014, DOI: 10.5897/ERR2013.1679 ISSN 1990-3839 © 2014 Academic Journals http://www.academicjournals.org/ERR- 1-10
  • Göksoy, S. (2016). How autonomous should schools be? Research based on teacher opinions. International Journal of Human Sciences, 13(1), 582-591. doi: 10.14687/ijhs.v13i1.3553
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 2 28
Araştırma 14 2 28
Görüşme 5 3 15
Uygulama 4 3 12
Sınavlar
Final 14 2 28
Toplam İş Yükü 153
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 6,0