Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitimde Araştırma Yöntemleri EYD501 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 9,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Taner ATMACA
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu dersin amacı, yüksek lisans düzeyindeki öğrencilerin eğitim araştırmalarında kullanılan temel araştırma yaklaşımlarını, yöntemlerini ve veri toplama tekniklerini kavramalarını sağlamaktır. Öğrenciler, bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını tanıyacak, nitel ve nicel yöntemleri karşılaştıracak, araştırma problemleri geliştirecek ve etik ilkelere uygun araştırma tasarımları oluşturabileceklerdir.
Dersin İçeriği Ders; bilimsel araştırma süreci, araştırma problematiğinin geliştirilmesi, değişkenler ve hipotezler, nitel ve nicel araştırma tasarımları, veri toplama araçlarının geliştirilmesi, örnekleme yöntemleri, geçerlik–güvenirlik, veri analizi yaklaşımları ve araştırma etiği konularını kapsar. Öğrenciler uygulamalı çalışmalarla araştırma planı geliştirme becerisi kazanacaktır.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Öğrenme Kazanımı No Bilimsel araştırma sürecinin aşamalarını açıklayabilir
2 Nitel, nicel ve karma yöntemleri karşılaştırabilir.
3 Araştırma problemi, amaç ve sorularını bilimsel kriterlere göre geliştirebilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Bilimsel araştırmanın doğası ve eğitimde araştırmanın rolü Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Araştırma probleminin tanımlanması ve araştırma sorularının oluşturulması Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
3. Hafta Literatür taraması, akademik kaynaklar ve kaynak yönetim teknikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
4. Hafta Nicel araştırma yaklaşımları ve araştırma desenleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
5. Hafta Nitel araştırma yaklaşımları ve araştırma desenleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
6. Hafta Karma yöntem araştırmalarına giriş Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
7. Hafta Evren–örneklem ilişkisi ve örnekleme teknikleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
8. Hafta Veri toplama araçları: anket, görüşme formu, gözlem formu Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
9. Hafta Veri toplama araçlarında geçerlik ve güvenirlik Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
10. Hafta Nicel veri analizi tekniklerine giriş (betimsel analiz, temel istatistikler) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
11. Hafta Nitel veri analizi tekniklerine giriş (kodlama, tema oluşturma, içerik analizi) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
12. Hafta Araştırma etiği, etik ikilemler ve etik kurallara uygun çalışma Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
13. Hafta Akademik yazım, raporlama süreçleri ve APA stilinin kullanımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
14. Hafta Öğrenci araştırma önerisi sunumları ve genel değerlendirme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 EĞİTİM YÖNETİMİ VE DENETİMİ TEZSİZ YÜKSEK LİSANS programından mezun olabilmek için; 21 Kredilik dersleri ve projeyi başarıyla tamamlamak gerekir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3
PY1 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education. Routledge.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 1 3 3
Ders Dışı
Ödev 1 1 1
Araştırma 1 1 1
Sınavlar
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 8
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 9,0