Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Yönetiminde Yeni Yaklaşımlar EYD623 Türkçe Zorunlu 3 + 0 3,0 10,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Yüz yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Engin ASLANARGUN
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. Engin ASLANARGUN (Güz)
Dersin Amacı Bu ders, eğitim yönetimi alanında son yirmi yılda ortaya çıkan kuramsal, metodolojik ve uygulamalı dönüşümleri incelemeyi amaçlar. Öğrencilerin, klasik yönetim paradigmalarının ötesine geçen eleştirel, karma, dijital ve postmodern yaklaşımları değerlendirebilmesi; yeni okul liderliği modellerini çözümleyebilmesi ve kendi doktora araştırmalarına yansıtabilmesi hedeflenir.
Dersin İçeriği Eğitim yönetiminde yeni yaklaşımlar; postmodern ve eleştirel yönetim düşüncesi; karma ve esnek liderlik modelleri; dijital liderlik; kapsayıcı liderlik; veri odaklı yönetim; öğrenen organizasyon; sosyal adalet odaklı liderlik; eğitim politikalarının örgütler üzerindeki etkisi; yeni araştırma yöntemleri (tasarım temelli araştırma, karma yöntem, fenomenografi); 21. yüzyıl okul yönetimi perspektifleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Eğitim yönetimi alanındaki güncel teorik eğilimleri açıklayabilir.
2 Postmodern, eleştirel ve karma yönetim yaklaşımlarını karşılaştırabilir.
3 Güncel okul liderliği modellerini analiz eder (dağıtılmış, etik, dijital, kapsayıcı vb.).
4 Veri temelli karar verme ve öğrenen organizasyon kavramlarını derinlikli olarak değerlendirebilir.
5 Eğitim politikaları ile yeni yönetim yaklaşımları arasındaki ilişkileri yorumlayabilir.
6 Eğitim yönetimi araştırmalarında kullanılan yeni metodolojik yönelimleri (karma yöntem, tasarım temelli araştırmalar, liderlik analitiği) açıklayabilir.
7 Alan yazını eleştirel bakışla değerlendirerek doktora düzeyinde özgün bir araştırma tasarımı geliştirebilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Eğitim Yönetimi Alanında Paradigma Değişimleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
2. Hafta Postmodern ve Post-pozitivist Yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
3. Hafta Eleştirel Eğitim Yönetimi – Güç, İdeoloji, Sessizlikler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
4. Hafta Dağıtılmış Liderlik: Yeni Yönetim Mantığı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
5. Hafta Etik ve Ahlaki Liderlik – Değer Temelli Yönetişim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
6. Hafta Kapsayıcı Liderlik ve Sosyal Adalet Temelli Yönetim Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
7. Hafta Dijital Liderlik, Yapay Zekâ ve Eğitimde Dönüşüm Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
8. Hafta Öğrenen Organizasyon, Bilgi Yönetimi ve Kolektif Kapasite Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
9. Hafta Veri Temelli Okul Yönetimi ve Öğrenme Analitiği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
10. Hafta Karma Liderlik ve Esnek Yönetim Modelleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
11. Hafta Politik Perspektifler: Yeni Kamu İşletmeciliği → Yönetişim → Yeni Kamu Değerleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
12. Hafta Eğitim Yönetiminde Yeni Araştırma Yöntemleri (Karma, DBA, Fenomenografi) Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
13. Hafta Uluslararası Perspektif – OECD, UNESCO, McKinsey Raporlarının Analizi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
14. Hafta Eğitim Yönetiminde Yeni Eğilimler: Direnç, Refah, Öğretmen Sesi, Profesyonel Öğrenme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
15. Hafta Dönem değerlendirmesi ve tekrar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak Eğitim Yönetimi alanında ileri düzeydeki bilgilerini özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7
PY1 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Hallinger, P. (2021). Leadership for Learning. Lumby, J. (2019). Educational Leadership: Culture, Critique, and Change. Bush, T. (2020). Theories of Educational Leadership and Management. Eacott, S. (2015/2022). Educational Leadership as Relational. Spillane, J. (2006). Distributed Leadership.