Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği HES549 Türkçe Zorunlu 3 + 1 4,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisansüstü
Dersin Verilişi Türkçe
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Bu ders nicel araştırma süreci adımlarını, literatür tarayarak makale bulma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, araştırma/yayın etiği, intihal gibi araştırma konularını hemşirelik mesleği çerçevesinde ele alarak öğretir.
Dersin İçeriği Araştırmaya Giriş /Literatür tarama/ Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Verilerin analizi ve Yorumlanması Niceliksel Araştırma Tasarımları Niteliksel Araştırma Tasarımları Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler / Randomize kontrollü çalışmalar Araştırmada Etik Yaklaşımlar/ Yayın Etiği, intihal
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Bilim, araştırma ve hemşirelik ilişkisini kavrar
2 Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar
3 Araştırma sürecinin basamaklarını bilir
4 Literatür taramayı bilir
5 Araştırma konusunu nasıl belirleyeceğini bilir
6 Araştırma süreci adımlarının nasıl oluşturulduğunu bilir
7 Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik mesleğine katkılarını bilir
8 Araştırma / yayın etiğini kavrar
9 İntihali bilir
10 Eleştirel makale incelemesi yapabilir
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş- Ders programı tanıtımı Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma
2. Hafta Araştırmaya Giriş- Hemşirelik Süreci /Literatür tarama Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
3. Hafta Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
4. Hafta Örnekleme Yöntemleri Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
5. Hafta Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
6. Hafta Niceliksel Araştırma Tasarımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
7. Hafta Randomize kontrollü çalışmalar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
8. Hafta Niteliksel Araştırma Tasarımları Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
9. Hafta Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
10. Hafta Araştırmada Etik Yaklaşımlar Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
11. Hafta Yayın Etiği / Eleştirel makale inceleme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
12. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
13. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
14. Hafta Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel hemşirelik kavramları ve ilişkisini açıklar.
2 Birey, aile ve topluma holistik yaklaşımla hemşirelik bakımı sunar.
3 Sağlığın tanılanmasında / bakım gereksinimlerinin saptanmasında uzmanlık düzeyinde bilgi ve beceriye sahiptir.
4 Hemşirelik Esasları eğitiminde uygun ilke ve yöntemleri kullanır.
5 Hemşirelik becerilerinin uygulanmasında mesleki değerler ve etik ilkelere göre davranır.
6 Hemşirelik bakımına yönelik araştırma yapar ve yayınlar.
7 Kuramsal bilgiyi ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımına yansıtır.
8 Kanıta dayalı uygulamaları takip eder.
9 Disiplinlerarası çalışmalarda hemşirelik esaslarına özgü bilgi ve becerilerini kullanır.
10 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi).
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10
PY1 5 4 4 1 1 1 1 1 1 1
PY2 5 5 2 3 1 1 5 3 5 3
PY3 5 3 2 5 1 1 5 2 5 2
PY4 5 5 2 5 1 5 5 3 3 5
PY5 0 0 0 0 0 0 0 5 5 0
PY6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY10 0 0 0 5 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Erdoğan S., Nahcivan N., Esin N., 2014, Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Uygulama ve Kritik, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul
  • Çeviri Editörü Ayaz S. (2014) Hemşirelik ve Sağlık Bakımı Profesyonelleri İçin, Araştırma ve Kanıta Dayalı Uygulamaya Giriş, 2. Basımdan Çeviri, Nobel Akademik Yay. Eğ. Dan. Tic. Ltd. Şti. Ankara. Jolley J. (2013) Introduction Researching and Evidence Based Practice for Nursing and Healthcare Professionals Second Ed.Taylor and Francis Group.
  • Baş T. (2008) Anket Nasıl Hazırlanır, Uygulanır, Değerlendirilir?Seçkin Yayıncılık, Ankara
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 14 1 14
Araştırma 14 1 14
Görüşme 7 0,3 2,1
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Ödev 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 14 1 14
Toplam İş Yükü 103,1
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0