Rapor Tarihi: 22.12.2025 17:43
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | HES549 | Türkçe | Zorunlu | 3 + 1 | 4,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Türkçe |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Nuriye YILDIRIM |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Bu ders nicel araştırma süreci adımlarını, literatür tarayarak makale bulma, kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları, araştırma/yayın etiği, intihal gibi araştırma konularını hemşirelik mesleği çerçevesinde ele alarak öğretir. |
| Dersin İçeriği | Araştırmaya Giriş /Literatür tarama/ Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Örnekleme Yöntemleri Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği Verilerin analizi ve Yorumlanması Niceliksel Araştırma Tasarımları Niteliksel Araştırma Tasarımları Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler / Randomize kontrollü çalışmalar Araştırmada Etik Yaklaşımlar/ Yayın Etiği, intihal |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Bilim, araştırma ve hemşirelik ilişkisini kavrar |
| 2 | Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar |
| 3 | Araştırma sürecinin basamaklarını bilir |
| 4 | Literatür taramayı bilir |
| 5 | Araştırma konusunu nasıl belirleyeceğini bilir |
| 6 | Araştırma süreci adımlarının nasıl oluşturulduğunu bilir |
| 7 | Kanıta dayalı uygulamaların hemşirelik mesleğine katkılarını bilir |
| 8 | Araştırma / yayın etiğini kavrar |
| 9 | İntihali bilir |
| 10 | Eleştirel makale incelemesi yapabilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş- Ders programı tanıtımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma |
| 2. Hafta | Araştırmaya Giriş- Hemşirelik Süreci /Literatür tarama | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 3. Hafta | Araştırma konusunu belirleme, problemi tanımlama Araştırma amacı, Araştırma soruları, Hipotez / Sınırlılıklar Makalelerde giriş bölümünü değerlendirme / kavram analizi yapmak | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 4. Hafta | Örnekleme Yöntemleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 5. Hafta | Veri Toplama Yöntem, Teknik ve Araçları Veri Toplama Araçlarının Niteliği | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 6. Hafta | Niceliksel Araştırma Tasarımları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 7. Hafta | Randomize kontrollü çalışmalar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 8. Hafta | Niteliksel Araştırma Tasarımları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 9. Hafta | Kanıta dayalı uygulamalar / Meta Analizler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 10. Hafta | Araştırmada Etik Yaklaşımlar | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 11. Hafta | Yayın Etiği / Eleştirel makale inceleme | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 12. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 13. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| 14. Hafta | Seçilen makalenin eleştirel incelenmesi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel hemşirelik kavramları ve ilişkisini açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Birey, aile ve topluma holistik yaklaşımla hemşirelik bakımı sunar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlığın tanılanmasında / bakım gereksinimlerinin saptanmasında uzmanlık düzeyinde bilgi ve beceriye sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Hemşirelik Esasları eğitiminde uygun ilke ve yöntemleri kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Hemşirelik becerilerinin uygulanmasında mesleki değerler ve etik ilkelere göre davranır. | ✔ | |||||
| 6 | Hemşirelik bakımına yönelik araştırma yapar ve yayınlar. | ✔ | |||||
| 7 | Kuramsal bilgiyi ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımına yansıtır. | ✔ | |||||
| 8 | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | ✔ | |||||
| 9 | Disiplinlerarası çalışmalarda hemşirelik esaslarına özgü bilgi ve becerilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 4 | 4 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY2 | 5 | 5 | 2 | 3 | 1 | 1 | 5 | 3 | 5 | 3 |
| PY3 | 5 | 3 | 2 | 5 | 1 | 1 | 5 | 2 | 5 | 2 |
| PY4 | 5 | 5 | 2 | 5 | 1 | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 0 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 14 | 1 | 14 |
| Araştırma | 14 | 1 | 14 | |
| Görüşme | 7 | 0,3 | 2,1 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 1 | 1 | 1 | |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 1 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 103,1 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||