Rapor Tarihi: 22.12.2025 19:33
| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I | HES501 | Türkçe | Zorunlu | 4 + 6 | 7,0 | 12,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I dersinde, hemşirelik alanında uygulama yaparken yetişkin bir hastanın fizyolojik ve psikolojik gereksinimleri doğrultusunda mevcut hemşirelik sorunlarını çözümlemeye yönelik ilkeler ve kavramlar analiz edilerek hemşirelik bakımının öğrenilmesini amaçlar. |
| Dersin İçeriği | -Giriş, dersin tanıtılması, programın açıklanması, Temel Kavramlar: Yaşam döngüsü, sağlık ve iyiliğin sağlanması, aile ve toplum sağlığı, kültürel farklılık, hasta eğitimi, öz-kavram, stres, anksiyete, adaptasyon ve değişim, spiritualite, kayıp ve ölüm, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam bulguları, yaşam bulgularını etkileyen faktörler, yaşam bulgularının ölçümü, hemşirelik süreci ve yaşam bulguları, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam Bulguları (Devam), Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Fiziksel değerlendirmenin amacı, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, anamnez alma, sistemlerin değerlendirmesi, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Diagnostic testler, laboratuvar bulguları, radyolojik incelemeler, ultrason, nonnukleer tarama testleri, radyoaktif incelemeler, MR, endoskopi, aspirasyon ve biyopsi, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Hasta güvenliği kültürünün oluşturulması, enfeksiyon kontrol ilkeleri, hijyen, tanılama, hemşirelik süreci, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: İlaç uygulama standartları ve yasal ilkeler, ilaç uygulama, ilaç uygulamasını etkileyen faktörler, ilaç yönetiminde profesyonel roller, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Oksijenasyon fizyolojisi, oksijenasyonu etkileyen faktörler, sıvı-elektrolit: Asit-baz dengesi, balansı etkileyen faktörler, hemşirelik sürecine yansıması, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Beslenme fizyolojisi, besin öğeleri, yeterli beslenmenin sağlanması, beslenmeyi etkileyen faktörler, boşaltım: Boşaltım fizyolojisi, boşaltımı etkileyen faktörler, boşaltım uygulamaları, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Ağrı, uyku ve dinlenme, hareket: Vücut mekanikleri, hareket fizyolojisi, egzersiz, hareketi etkileyen faktörler, hareketin fizyolojik etkileri ve hareketsizlik, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Deri bütünlüğü ve yara bakımı, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Duyu, algılama ve bilişin fizyolojisi, etkileyen faktörler |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Hemşirelik uygulamalarında bakımın yerini ve önemini kavrar. |
| 2 | Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I dersinin ana konularını kavrar. |
| 3 | Ders konularını öğretim ilke ve yöntemlerine uygun hazırlar. |
| 4 | Hazırladığı dersi öğretim ilke ve yöntemlerine uygun olarak sunar. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Giriş, dersin tanıtılması, programın açıklanması | Görüşme |
| 2. Hafta | Temel Kavramlar: Yaşam döngüsü, sağlık ve iyiliğin sağlanması, aile ve toplum sağlığı, kültürel farklılık, hasta eğitimi, öz-kavram, stres, anksiyete, adaptasyon ve değişim, spiritualite, kayıp ve ölüm. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 3. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam bulguları, yaşam bulgularını etkileyen faktörler, yaşam bulgularının ölçümü, hemşirelik süreci ve yaşam bulguları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 4. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam Bulguları (Devam) | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 5. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Fiziksel değerlendirmenin amacı, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, anamnez alma, sistemlerin değerlendirmesi. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 6. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Diagnostic testler, laboratuvar bulguları, radyolojik incelemeler, ultrason, nonnukleer tarama testleri, radyoaktif incelemeler, MR, endoskopi, aspirasyon ve biyopsi | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 7. Hafta | Ara sınav | |
| 8. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Hasta güvenliği kültürünün oluşturulması, enfeksiyon kontrol ilkeleri, hijyen, tanılama, hemşirelik süreci | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 9. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: İlaç uygulama standartları ve yasal ilkeler, ilaç uygulama, ilaç uygulamasını etkileyen faktörler, ilaç yönetiminde profesyonel roller. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 10. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Oksijenasyon fizyolojisi, oksijenasyonu etkileyen faktörler Sıvı-elektrolit: Asit-baz dengesi, balansı etkileyen faktörler, hemşirelik sürecine yansıması | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 11. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Beslenme fizyolojisi, besin öğeleri, yeterli beslenmenin sağlanması, beslenmeyi etkileyen faktörler Boşaltım: Boşaltım fizyolojisi, boşaltımı etkileyen faktörler, boşaltım uygulamaları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 12. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Ağrı, uyku ve dinlenme Hareket: Vücut mekanikleri, hareket fizyolojisi, egzersiz, hareketi etkileyen faktörler, hareketin fizyolojik etkileri ve hareketsizlik | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 13. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Deri bütünlüğü ve yara bakımı | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 14. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Duyu, algılama ve bilişin fizyolojisi, etkileyen faktörler | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Temel hemşirelik kavramları ve ilişkisini açıklar. | ✔ | |||||
| 2 | Birey, aile ve topluma holistik yaklaşımla hemşirelik bakımı sunar. | ✔ | |||||
| 3 | Sağlığın tanılanmasında / bakım gereksinimlerinin saptanmasında uzmanlık düzeyinde bilgi ve beceriye sahiptir. | ✔ | |||||
| 4 | Hemşirelik Esasları eğitiminde uygun ilke ve yöntemleri kullanır. | ✔ | |||||
| 5 | Hemşirelik becerilerinin uygulanmasında mesleki değerler ve etik ilkelere göre davranır. | ✔ | |||||
| 6 | Hemşirelik bakımına yönelik araştırma yapar ve yayınlar. | ✔ | |||||
| 7 | Kuramsal bilgiyi ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımına yansıtır. | ✔ | |||||
| 8 | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | ✔ | |||||
| 9 | Disiplinlerarası çalışmalarda hemşirelik esaslarına özgü bilgi ve becerilerini kullanır. | ✔ | |||||
| 10 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 10 | 140 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 5 | 10 | 50 |
| Araştırma | 6 | 10 | 60 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 2 | 2 | 4 |
| Ödev 1 | 5 | 10 | 50 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Toplam İş Yükü | 306 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 12,0 | ||