Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I | HES501 | Türkçe | Zorunlu | 4 + 6 | 7,0 | 12,0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Dersin Seviyesi | Lisansüstü |
Dersin Verilişi | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Ayşe DEMİRAY |
Dersi Veren(ler) | |
Dersin Amacı | Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I dersinde, hemşirelik alanında uygulama yaparken yetişkin bir hastanın fizyolojik ve psikolojik gereksinimleri doğrultusunda mevcut hemşirelik sorunlarını çözümlemeye yönelik ilkeler ve kavramlar analiz edilerek hemşirelik bakımının öğrenilmesini amaçlar. |
Dersin İçeriği | -Giriş, dersin tanıtılması, programın açıklanması, Temel Kavramlar: Yaşam döngüsü, sağlık ve iyiliğin sağlanması, aile ve toplum sağlığı, kültürel farklılık, hasta eğitimi, öz-kavram, stres, anksiyete, adaptasyon ve değişim, spiritualite, kayıp ve ölüm, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam bulguları, yaşam bulgularını etkileyen faktörler, yaşam bulgularının ölçümü, hemşirelik süreci ve yaşam bulguları, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam Bulguları (Devam), Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Fiziksel değerlendirmenin amacı, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, anamnez alma, sistemlerin değerlendirmesi, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Diagnostic testler, laboratuvar bulguları, radyolojik incelemeler, ultrason, nonnukleer tarama testleri, radyoaktif incelemeler, MR, endoskopi, aspirasyon ve biyopsi, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Hasta güvenliği kültürünün oluşturulması, enfeksiyon kontrol ilkeleri, hijyen, tanılama, hemşirelik süreci, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: İlaç uygulama standartları ve yasal ilkeler, ilaç uygulama, ilaç uygulamasını etkileyen faktörler, ilaç yönetiminde profesyonel roller, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Oksijenasyon fizyolojisi, oksijenasyonu etkileyen faktörler, sıvı-elektrolit: Asit-baz dengesi, balansı etkileyen faktörler, hemşirelik sürecine yansıması, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Beslenme fizyolojisi, besin öğeleri, yeterli beslenmenin sağlanması, beslenmeyi etkileyen faktörler, boşaltım: Boşaltım fizyolojisi, boşaltımı etkileyen faktörler, boşaltım uygulamaları, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Ağrı, uyku ve dinlenme, hareket: Vücut mekanikleri, hareket fizyolojisi, egzersiz, hareketi etkileyen faktörler, hareketin fizyolojik etkileri ve hareketsizlik, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Deri bütünlüğü ve yara bakımı, Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Duyu, algılama ve bilişin fizyolojisi, etkileyen faktörler |
# | Öğrenme Kazanımı |
1 | Hemşirelik uygulamalarında bakımın yerini ve önemini kavrar. |
2 | Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar I dersinin ana konularını kavrar. |
3 | Ders konularını öğretim ilke ve yöntemlerine uygun hazırlar. |
4 | Hazırladığı dersi öğretim ilke ve yöntemlerine uygun olarak sunar. |
Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
---|---|---|
1. Hafta | Giriş, dersin tanıtılması, programın açıklanması | Görüşme Ders Saati |
2. Hafta | Temel Kavramlar: Yaşam döngüsü, sağlık ve iyiliğin sağlanması, aile ve toplum sağlığı, kültürel farklılık, hasta eğitimi, öz-kavram, stres, anksiyete, adaptasyon ve değişim, spiritualite, kayıp ve ölüm. | Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
3. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam bulguları, yaşam bulgularını etkileyen faktörler, yaşam bulgularının ölçümü, hemşirelik süreci ve yaşam bulguları | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati Görüşme |
4. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Yaşam Bulguları (Devam) | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme |
5. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Fiziksel değerlendirmenin amacı, fiziksel değerlendirmeye hazırlık, anamnez alma, sistemlerin değerlendirmesi. | Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Ders Saati |
6. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Diagnostic testler, laboratuvar bulguları, radyolojik incelemeler, ultrason, nonnukleer tarama testleri, radyoaktif incelemeler, MR, endoskopi, aspirasyon ve biyopsi | Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
7. Hafta | Ara sınav | Ders Saati |
8. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Hasta güvenliği kültürünün oluşturulması, enfeksiyon kontrol ilkeleri, hijyen, tanılama, hemşirelik süreci | Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
9. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: İlaç uygulama standartları ve yasal ilkeler, ilaç uygulama, ilaç uygulamasını etkileyen faktörler, ilaç yönetiminde profesyonel roller. | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme Ders Saati |
10. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Oksijenasyon fizyolojisi, oksijenasyonu etkileyen faktörler Sıvı-elektrolit: Asit-baz dengesi, balansı etkileyen faktörler, hemşirelik sürecine yansıması | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme |
11. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Beslenme fizyolojisi, besin öğeleri, yeterli beslenmenin sağlanması, beslenmeyi etkileyen faktörler Boşaltım: Boşaltım fizyolojisi, boşaltımı etkileyen faktörler, boşaltım uygulamaları | Ders Saati Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
12. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Ağrı, uyku ve dinlenme Hareket: Vücut mekanikleri, hareket fizyolojisi, egzersiz, hareketi etkileyen faktörler, hareketin fizyolojik etkileri ve hareketsizlik | Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları Görüşme |
13. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Deri bütünlüğü ve yara bakımı | Ders Saati Görüşme Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
14. Hafta | Temel Fizyolojik İhtiyaçlar: Duyu, algılama ve bilişin fizyolojisi, etkileyen faktörler | Görüşme Ders Saati Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel hemşirelik kavramları ve ilişkisini açıklar. | ✔ | |||||
2 | Birey, aile ve topluma holistik yaklaşımla hemşirelik bakımı sunar. | ✔ | |||||
3 | Sağlığın tanılanmasında / bakım gereksinimlerinin saptanmasında uzmanlık düzeyinde bilgi ve beceriye sahiptir. | ✔ | |||||
4 | Hemşirelik Esasları eğitiminde uygun ilke ve yöntemleri kullanır. | ✔ | |||||
5 | Hemşirelik becerilerinin uygulanmasında mesleki değerler ve etik ilkelere göre davranır. | ✔ | |||||
6 | Hemşirelik bakımına yönelik araştırma yapar ve yayınlar. | ✔ | |||||
7 | Kuramsal bilgiyi ve araştırma sonuçlarını hemşirelik bakımına yansıtır. | ✔ | |||||
8 | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder. | ✔ | |||||
9 | Disiplinlerarası çalışmalarda hemşirelik esaslarına özgü bilgi ve becerilerini kullanır. | ✔ | |||||
10 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü Genel Düzeyi: B2 Düzeyi). | ✔ |
Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
---|---|---|---|---|
PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY3 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY4 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY7 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY8 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
---|---|
Diğer Kaynaklar |
|
AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
---|---|---|---|---|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 10 | 140 |
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 5 | 10 | 50 |
Araştırma | 6 | 10 | 60 | |
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 2 | 2 | 4 |
Ödev 1 | 5 | 10 | 50 | |
Final | 1 | 2 | 2 | |
Toplam İş Yükü | 306 | |||
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 12,0 |