| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Yöneylem Araştırması II | ENM301 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 4 + 0 | 4,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet CİHAN |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet CİHAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin karşılaştıkları karar verme problemlerini doğrusal hedef programlama, tam sayılı programlama, şebeke modellerini çözebilmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Doğrusal hedef programlamada önceliklendirme ve sayıllaştırma teknikleri, doğrusal hedef programlamada simpleks yöntem kullanımı, doğrusal saf tamsayılı programlama, doğrusal 0-1 tamsayılı programlama, doğrusal karma tamsayılı programlama, doğrusal tamsayılı programlamada dal-sınır yöntemi, doğrusal tamsayılı programlamada kesme düzlemi yöntemi, en kısa yol şebeke modeli, en büyük akış şebeke modeli, öğreniclerin gerçek yaşamda karşılaşabilecekleri problem örnekleri,ve çözüm yöntemleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Üretim ve hizmet sektörlerinde karşılaşılabilen sorunları matematiksel olarak çözebilmeyi sağlamak. |
| 2 | Hedef programlama, doğrusal tamsayılı programlama ve şebeke modellerini çözebilmek. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Hedef programlama, hedef programlamada grafik yöntem | |
| 2. Hafta | Hedef programlamada simpleks yöntem | |
| 3. Hafta | Şebeke Modelleri - En büyük akış problemi | |
| 4. Hafta | Şebeke Modelleri - En kısa yol problemi | |
| 5. Hafta | Şebeke Modelleri - En uzun yol problemi | |
| 6. Hafta | Şebeke modelleri - En Küçük Kapsar Ağaç Problemi | |
| 7. Hafta | Tamsayılı programlamaya giriş ve saf tamsayılı programlama modelleri | |
| 8. Hafta | Tamsayılı doğrusal programlamada gomory kesme düzlemleri | |
| 9. Hafta | Tamsayılı programlamada dal-sınır algoritması | |
| 10. Hafta | Proje sunumları | |
| 11. Hafta | Proje sunumları | |
| 12. Hafta | Proje sunumları | |
| 13. Hafta | Proje sunumları | |
| 14. Hafta | Proje sunumları |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişime yönelik faaliyet ve projelerde aktif çalışma becerisi kazanma ve bu süreçte ortaya çıkabilecek durumlarda sorumluluk alabilme | ✔ | |||||
| 3 | Alanındaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin tanımlanması, formüle edilmesi, analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 |
|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 |
| PY3 | 1 | 1 |
| PY4 | 4 | 4 |
| PY5 | 5 | 5 |
| PY6 | 5 | 5 |
| PY7 | 5 | 5 |
| PY8 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 4 | 56 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 12 | 12 |
| Ödev 1 | 7 | 4 | 28 | |
| Final | 1 | 18 | 18 | |
| Uygulama | 14 | 2 | 28 | |
| Uygulama DS | 1 | 11 | 11 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||