| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İş Etüdü ve Ergonomi | ENM210 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Klasik anlatım / Sunum |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Buşra KESİCİ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Üretim ve hizmet işletmelerinde, belirli bir olayı ya da etkinliği ekonomiklik ve etkenlik yönünden etkilerini araştırmak, bu etkinliği ölçme ve iyileştirmede kullanılan teknikleri incelemek, iş etüdünün temel araçları metod etüdü ve iş ölçümü teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak; işçi sağlığı ve iş güvenliğinin sağlanması, yorulmanın ve iş stresinin azaltılması ve verimlilik artışı için çalışanın doğal sınırlarını da dikkate alarak iş ortamını en iyi şekilde tasarlamak |
| Dersin İçeriği | İş Etüdünün Tanımı, Tarihçesi ve Kapsamı, Metot Etüdünün Tanımı, Amaçları ve Uygulama Alanları, İş Ölçümü, Tanımı, Kapsamı ve Yararları, İş Örneklemesi, Mikro Hareket Etüdü ve Sentetik Hareket –Zaman Sistemleri, Verimlilik Kavramı ve Hesaplamaları, Ergonomi Kavramı ve Tarihsel gelişimi, Ergonomi Açısından İnsan, Çevresel Faktörler, İş Kavramı, Enerjiye Dayanan İşler, İnsan Makine İlişkisi, İş ve İşyeri Düzenleme |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Öğrenciler bu ders sonunda, bir işletmede verimliliği arttırma yöntemlerini öğreneceklerdir. |
| 2 | Kıt kaynakları optimum şekilde kullanarak işin en iyi yapılış şeklini tespit edebilecektir |
| 3 | İşin yapılış sürelerini belirleyerek üretim planlama çalışmaları ve ücret sistemleri konusunda bilgi sahibi olacaklardır. |
| 4 | Temel antropometrik kavramları öğrenecek ve insan-makine sistemlerini analiz edebilecektir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dersin Tanıtımı ve İş Etüdü & Ergonomi Kavramları ile İlgili Temel Bilgiler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | İş Etüdünün Tanımı, Tarihçesi ve Kapsamı | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Metot Etüdünün Tanımı, Amaçları ve Uygulama Alanları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | İş Ölçümü, Tanımı, Kapsamı ve Yararları & Zaman Etüdü | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | İş Örneklemesi, Mikro Hareket Etüdü ve Sentetik Hareket –Zaman Sistemleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 6. Hafta | Verimlilik Kavramı ve Hesaplamaları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Ergonomi Kavramı ve Tarihsel gelişimi Ergonomi Açısından İnsan (Anatomi, Duruş ve Vücut Mekaniği, Antropometri) | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Çevresel Faktörler (Klima, Gürültü, Mekanik Titreşimler, Aydınlatma vb) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Çevresel Faktörler (Klima, Gürültü, Mekanik Titreşimler, Aydınlatma vb) | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | İş Kavramı, Enerjiye Dayanan İşler | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | İnsan Makine İlişkisi, İş ve İş yeri Düzenleme | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Proje Sunumları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 13. Hafta | Proje Sunumları | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Proje Sunumları | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişime yönelik faaliyet ve projelerde aktif çalışma becerisi kazanma ve bu süreçte ortaya çıkabilecek durumlarda sorumluluk alabilme | ✔ | |||||
| 3 | Alanındaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin tanımlanması, formüle edilmesi, analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 |
|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 5 | 3 | 4 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 20 | 20 |
| Ödev 1 | 1 | 20 | 20 | |
| Final | 1 | 45,5 | 45,5 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||