| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Veri Tabanı Yönetim Sistemleri | ENM205 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | |
| Dersin Koordinatörü | Doç. Dr. Serdar KIRIŞOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Ahmet ALBAYRAK (Güz) |
| Dersin Amacı | veri tabanı ve veri tabanı yönetim sistemleri kavramlarını tanımlayabilme, veri tabanı yönetim sistemlerinin işlevlerini açıklayabilme, veri tabanı oluşturmadaki aşamaları (gereksinim analizi, kavramsal modelleme, mantıksal modelleme ve fiziksel modelleme) gerçekleştirebilme, SQL dilini kullanarak verileri sorgulayabilme, değiştirebilme, ekleyebilme, silebilme MySQLveri tabanı yönetim sistemde veritabanı oluşturma ve yönetme |
| Dersin İçeriği | Temel kavramlar, veri tabanının avantajları ve dezavantajları, klasik dosya sistemi ve veri tabanı sistemi, klasik dosya sistemlerinin sakıncaları, veri tabanı sisteminin yararları, veri tabanı sistemlerinin temel özellikleri, veri bağımsızlığı, verinin soyutlanması, veri güvenliği, veri bütünlüğü, veri paylaşımı, veri tabanı sisteminin öğeleri (veri tabanı, veri tabanı yönetim sistemi, donanımlar, yazılımlar, kullanıcılar), veri tabanı yönetim sistemi kavramı ve mimarisi (dış düzey, kavramsal düzey, iç düzey ve eşlemeler), veri modelleri (hiyerarşik, ağ ve ilişkisel), yapısal sorgulama dili (SQL), ticari veri tabanı sistemleri, MS access ile uygulama geliştirme. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Veri tabanı kavramlarını bilme, |
| 2 | Veri tabanı tasarlayabilme |
| 3 | SQL sorgu dilini kullanarak sorgular yazabilme, |
| 4 | Fonksiyonları kullanabilme, |
| 5 | Kurallar tanımlayabilme |
| 6 | Yetkilendirmeler yapabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Veritabanı Yönetim Sistemlerine Giriş | Görüşme |
| 2. Hafta | Veritabanı Kavramları | Görüşme |
| 3. Hafta | İlişkisel Veritabanı Kavramları | Görüşme |
| 4. Hafta | Veritabanı Kullanıcıları ve Tasarımı | Görüşme |
| 5. Hafta | İlişkisel Veritabanı ve Normalizasyon | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | T-Sql Veri Yönetim Dili | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 7. Hafta | T-Sql Veri Sorgulama Dili | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 8. Hafta | T-Sql Veri Tanımlama Dili | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Sql Server Management Studio İle Veritabanı İşlemleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | VIEW’Lar | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 11. Hafta | Saklı Yordamlar | Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Tetikleyiciler | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 13. Hafta | Örnek Proje 1 | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 14. Hafta | Örnek Proje 2 | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişime yönelik faaliyet ve projelerde aktif çalışma becerisi kazanma ve bu süreçte ortaya çıkabilecek durumlarda sorumluluk alabilme | ✔ | |||||
| 3 | Alanındaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ✔ | |||||
| 4 | Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin tanımlanması, formüle edilmesi, analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 3 | 1 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2,5 | 2,5 |
| Ara Sınav 2 | 1 | 2,5 | 2,5 | |
| Ödev 1 | 1 | 10 | 10 | |
| Ödev 2 | 1 | 2,5 | 2,5 | |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Uygulama | 2 | 10 | 20 | |
| Uygulama DS | 2 | 10 | 20 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 6 | 10 | 60 | |
| Toplam İş Yükü | 127,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||