Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diferansiyel Denklemler ENM203 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 3 + 0 3,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Barış KANTOĞLU
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Barış KANTOĞLU (Güz)
Dersin Amacı Matematiksel düşünceyi geliştirmek. Matematik, Fizik ve mühendislikte karşılaşılan diferansiyel denklem problemlerini çözebilmek.
Dersin İçeriği Diferansiyel denklemlerin temel kavramları ve çeşitli mühendislik alanlarında uygulamaları. Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin sınıflandırılması, Birinci mertebeden değişkenlerine ayrılabilir diferansiyel denklemler. Homojen diferansiyel denklemler. Homojen türe dönüştürülebilen diferansiyel denklemler. Tam diferansiyel denklemler. Tam diferansiyel türe dönüştürülebilen diferansiyel denklemler. Birinci mertebeden lineer diferansiyel denklemlerin mühendislik uygulamaları ve çözümler teorisi. Bernoulli diferansiyel denklemi. Riccati diferansiyel denklemi. Yüksek dereceden diferansiyel denklemler. Clairaut diferansiyel denklemi. Lagrange diferansiyel denklemi. İkinci mertebeden diferansiyel denklemler. İkinci mertebeden lineer diferansiyel denklemler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Diferansiyel denklemi tanımlar.
2 Değişkenlerine ayrılabilen, homojen, lineer, tam diferansiyel denklem çeşitlerini çözer.
3 Bernoulli ve Riccati diferansiyel denklemlerini çözer.
4 İkinci ve daha yüksek mertebeden sabit katsayılı lineer diferansiyel denklemleri çözer.
5 Yüksek dereceden diferansiyel denklemleri çözer.
6 Parametrelerin değişimi yöntemini bilir.
7 Değişken katsayılı diferansiyel denklemleri tanımlar.
8 Bazı değişken katsayılı diferansiyel denklemleri çözer.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Diferansiyel denklemlerin temel kavramları ve sınıflandırılması Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
2. Hafta Birinci mertebeden diferansiyel denklemlere giriş, değişkenlerine ayrılabilen diferansiyel denklemler Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
3. Hafta Lineer Diferansiyel Denklemler Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Homojen Diferansiyel Denklemler Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
5. Hafta Tam Diferansiyel Denklemler Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
6. Hafta Tam Diferansiyel Denkleme Dönüştürülebilen Diferansiyel denklemler Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Bernoulli ve Riccati Diferansiyel Denklemleri Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
8. Hafta Bernoulli ve Riccati Diferansiyel Denklemleri
9. Hafta Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin mühendislik uygulamaları ve çözümler teorisi. Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
10. Hafta Yüksek dereceden diferansiyel denklemler, Lagrange ve Clairaut diferansiyel denklemleri Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Yüksek mertebeden diferansiyel denklemlere giriş, Sabit katsayılı diferansiyel denklemler Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
12. Hafta Değişken katsayılı diferansiyel denklemler Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
13. Hafta Değişken katsayılı diferansiyel denklemler Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Parametrelerin değişimi yöntemi Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
2 Gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişime yönelik faaliyet ve projelerde aktif çalışma becerisi kazanma ve bu süreçte ortaya çıkabilecek durumlarda sorumluluk alabilme
3 Alanındaki meslektaşları ile iletişim kurabilecek ve güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
4 Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme
5 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
7 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin tanımlanması, formüle edilmesi, analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
8 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak.
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 4 4 4 4 4 4 4 4
PY2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY3 1 1 1 1 1 1 1 1
PY4 3 3 3 3 3 3 3 3
PY5 2 2 2 2 2 2 2 2
PY6 3 3 3 3 3 3 3 3
PY7 2 2 2 2 2 2 2 2
PY8 1 1 1 1 1 1 1 1
PY9 1 1 1 1 1 1 1 1
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yunus A. Çengel ve William J. Palm, Mühendislik ve Temel Bilimler İçin Diferansiyel Denklemler, İzmir Güven Kitabevi 2013.
  • Peter V. O’Neil, Çeviri: Yaşar Pala, Nobel Akademik Yayıncılık eğitim Danışmanlık 2013.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Final 1 1 1
Uygulama 16 2 32
Uygulama DS 8 6 48
Sınıf İçi Etkinlik 3 1 3
Toplam İş Yükü 127,5
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0