| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Lineer Cebir | ENM108 | Türkçe | Zorunlu | 2. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 6,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz yüze eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Barış KANTOĞLU |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Öğrencilere, Lineer Denklem Sistemlerinin çözüm yöntemleri, matrisler ve matris işlemleri, determinant, rank, öz değer ve öz vektörler, iki boyutlu uzayda dönüşümler, vektör uzayları ve lineer dönüşüm yöntemlerinin öğretilmesi. |
| Dersin İçeriği | Matrislerin özellikleri, matrislerde işlemler, determinantların özellikleri ve işlemleri, lineer denklem sistemlerinin çözüm yöntemleri: Cramer Yöntemi, Ters Matris, Gauss Eliminasyon Yöntemi , Gauss-Jordan Eliminasyon Yöntemi. Matrisin rankı, Vektörlerin özellikleri ve işlemleri, lineer dönüşümler, , öz değer ve öz vektörleri, Lineer Bileşim, Lineer Bağımlılık/Bağımsızlık. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Matris kavramını bilir, özel matrisleri bilir, matris özelliklerini bilir ve matrislerle aritmetik işlemleri yapar. |
| 2 | Ters matris kavramını bilir, Elementer işlemleri uygulayarak matrisin tersini belirler |
| 3 | Determinant kavramını bilir, determinantın özelliklerini bilir ve çözümlerde bunlardan faydalanabilir, |
| 4 | Lineer Denklem Sistemlerinde çözüm yöntemlerini bilir, problemleri çözmeyi bilir. |
| 5 | Vektör uzayları ve vektörel işlemleri bilir. |
| 6 | Öz değer – öz vektörler kavramını bilir. |
| 7 | Lineer Sistemlerde dönüşümleri bilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Lineer Denklem Sistemlerine Giriş ve Temel Kavramlar | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Matrislere Giriş, matrislerin özellikleri matrislerde toplama, çıkarma ve çarpma işlemleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Matrislerde Elementer İşlemler, Matrislerin tersi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Matrislerle ilgili örnek uygulamalar, Determinantlar ve özellikleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 5. Hafta | Determinantların hesaplanması, konu hakkında örnek uygulamalar. | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözüm Yöntemleri: Cramer Yöntemi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 7. Hafta | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözüm Yöntemleri: Gauss Eliminasyon Yöntemi | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 8. Hafta | Gauss Eliminasyon Yöntemi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 9. Hafta | Lineer Denklem Sistemlerinin Çözüm Yöntemleri: Gauss-Jordan Eliminasyon Yöntemi | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 10. Hafta | Matrislerin rankı ve hesaplanması. | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Vektörlere giriş, vektörel işlemler, Lineer Bağımlılık/Bağımsızlık | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 12. Hafta | Lineer Bileşim | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Özdeğerler-Özvektörler | Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 14. Hafta | Özdeğerler-Özvektörler örnek soru çözümleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| 2 | Gerek bireysel gerekse çok disiplinli gruplarda mesleki gelişime yönelik faaliyet ve projelerde aktif çalışma becerisi kazanma ve bu süreçte ortaya çıkabilecek durumlarda sorumluluk alabilme | ✔ | |||||
| 4 | Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme | ✔ | |||||
| 4 | Evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgiye sahip bireyler olabilme | ✔ | |||||
| 5 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ✔ | |||||
| 7 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin tanımlanması, formüle edilmesi, analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ✔ | |||||
| 8 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık, yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanmak. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY9 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 3 | 3 |
| Final | 1 | 10 | 10 | |
| Uygulama | 14 | 1 | 14 | |
| Uygulama DS | 21 | 4 | 84 | |
| Toplam İş Yükü | 153 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 6,0 | ||