| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili I | TDB101 | Türkçe | Zorunlu | 1. Yarıyıl | 2 + 0 | 2,0 | 2,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Uzaktan Eğitim |
| Dersin Koordinatörü | Öğr. Gör. Çiğdem SÜTCÜ |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Dilin fert ve millet hayatındaki önemini kavratmak, Türk dilinin ses ve yapı özelliklerini öğretmek, Türk dilini tarihî dönemleriyle birlikte yakından tanıtmak, öğrencilerin söz varlığını genişletmek. |
| Dersin İçeriği | Sözlü ve yazılı iletişim aracı olarak "dil", Türkçenin tarihî dönemleri, Türkçenin ses ve yapı özellikleri, Türkçenin güncel sorunları, örnek edebî ve bilimsel metinler. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Dilin tanımını bilir, dilin sosyal bir kurum olarak millet hayatındaki yeri ve önemini kavrar, dil-kültür ve dil-düşünce arasındaki bağı fark eder. |
| 2 | Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenir, Türkçenin zenginliklerini ve inceliklerini fark eder. |
| 3 | Türk dilinin tarihî gelişimini bilir. |
| 4 | Türk dilinin bugünkü durumunu, çağdaş lehçelerini ve yayılma alanlarını bilir. |
| 5 | Türkçenin ses ve yapı özelliklerini/ kurallarını kavrar; Türkçe sözlü ve yazılı iletişimde hakimiyet kazanır. |
| 6 | Türkçe söz varlığı gelişir. |
| 7 | Dilde kirlenme/yozlaşma konularında farkındalık kazanır, Türkçenin varlığını tehdit eden/edebilecek olan hususları bilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Dilin Tanımı, Kökeni ve Özellikleri | Görüşme |
| 2. Hafta | Dilin Sosyal Yönü: Toplum, Kültür-Millet, Düşünce, Duygu ve İletişim ile İlgisi | Görüşme |
| 3. Hafta | Dil Türleri, Dili İnceleme Türleri, Gelişmişlik-Gelişmemişlik Mukayesesi Açısından Diller | Görüşme |
| 4. Hafta | Yeryüzündeki Diller ve Dillerin Sınıflandırılması | Görüşme |
| 5. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 1. Eski Türkçe | Görüşme |
| 6. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 2. Orta Türkçe | Görüşme |
| 7. Hafta | Türk Dilinin Tarihî Dönemleri: 3. Yeni Türkçe | Görüşme |
| 8. Hafta | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | Görüşme |
| 9. Hafta | Türk Dilinin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | Görüşme |
| 10. Hafta | Türk Dilinde “Sadeleşme”; Türk Dilinin Bugünkü Sorunları | Görüşme |
| 11. Hafta | Ses Olayları | Görüşme |
| 12. Hafta | Türk Dilinin Başlıca Ses Hususiyetleri, Türk Dilinde Kelime Üretme Yolları | Görüşme |
| 13. Hafta | Diller Arası Alışveriş: Alıntılar | Görüşme |
| 14. Hafta | Sözcükte Yapı | Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Ders Kitabı veya Notu |
|
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Ödev 1 | 10 | 2 | 20 | |
| Final | 1 | 2 | 2 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 14 | 2 | 28 | |
| Toplam İş Yükü | 51 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 2,0 | ||