| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İşletim Sistemleri | BM305 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Anlatım, soru-cevap, örnek çözümü |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞATIR |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin BODUR (Güz) |
| Dersin Amacı | Öğrencilerin işletim sistemlerinin alt sistemleri üzerinde uygulama gerçekleştirebilecek düzeye erişmeleri amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Bilgisayar mimarisi, proses yönetimi, prosesler arası senkronizasyon, prosesler arası iletişim, semaforlar ve monitörler, kilitlenmeler, CPU planlama algoritmaları, bellek yönetimi, sanal bellek, dosya sistemleri, giriş/çıkış sistemleri ve disk planlaması.. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | İşletim sistemi yazılımını, servislerini ve türlerini kavrar |
| 2 | İşletim sistemlerinin yapısı ve çalışma prensiplerini açıklar |
| 3 | Prosesler tanımlar ve prosesler ile ilgili sistem çağrılarını kullanır |
| 4 | CPU planlama ve algoritmaları anlar ve uygular |
| 5 | Threadleri, thread modellerini anlar ve uygular |
| 6 | Kilitlenmeyi tanır ve tespit eder |
| 7 | Bir arada çalışan prosesler arasındaki senkronizasyon problemlerini tanımlar ve çözüm üretir |
| 8 | Belleği yönetme yöntemlerini bilir |
| 9 | Sabit diski yönetme yöntemlerini bilir |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | İşletim sistemlerine giriş, İşletim sistemi stratejileri | |
| 2. Hafta | Bilgisayar Sistemleri Mimarisi | |
| 3. Hafta | Proses yönetimi | |
| 4. Hafta | Prosesler arası senkronizasyon | |
| 5. Hafta | Kritik bölge problemleri | |
| 6. Hafta | Prosesler arası iletişim (pipe, message, send) | |
| 7. Hafta | Semaforlar, Monitörler ve uygulamaları | |
| 8. Hafta | Kilitlenmeler ve çözümleri | |
| 9. Hafta | CPU planlama algoritmaları | |
| 10. Hafta | Bellek yönetimi | |
| 11. Hafta | Sayfalama, Segmentasyon ve Sanal Bellek | |
| 12. Hafta | Dosya sistemi, erişim ve koruma mekanizmaları | |
| 13. Hafta | Giriş/çıkış sistemi, disk planlaması ve yönetimi | |
| 14. Hafta | Final Sınavı |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ✔ | |||||
| 10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ✔ | |||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 16 | 3 | 48 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 16 | 3 | 48 |
| Görüşme | 16 | 3 | 48 | |
| Sunum (Hazırlık) | 6 | 3 | 18 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 164 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||