| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İşaretler ve Sistemler | BM303 | Türkçe | Zorunlu | 5. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 4,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Klasik Anlatım, Bilgisayarda Uygulama, Soru cevap, Videolar |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Pakize ERDOĞMUŞ, Prof. Dr. ALİ ÇALHAN |
| Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. ALİ ÇALHAN (Güz) |
| Dersin Amacı | Sayısal ve analog işaret işleme ile sistem konularında pratik uygulama ve araştırma yapacak öğrenciler için bir temel oluşturmak. |
| Dersin İçeriği | İşaretler, ayrık/sürekli zamanlı işaretler ve sistemler, Konvulasyon, işaretlerin enerji ve gücü, ayrık/sürekli zamanlı işaretlerin fourier dönüşümleri |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | İşaret ve özelliklerini kavrayabilme, işaret ve sistemlerin sınıflandırılmasını yapabilme |
| 2 | İşaretlerde kayma ve ölçekleme işlemlerini gerçekleştirebilme |
| 3 | İşaretlerde güç ve enerji hesaplamalarını yapabilme |
| 4 | Sistem ve özelliklerini kavrayabilme |
| 5 | Doğrusal ve zamanla değişimsiz sistemlerin diferansiyel ve fark denklemleri ile gösterimini yapabilme |
| 6 | Konvolusyon hesaplayabilme ve işaretler üzerinde uygulayabilme |
| 7 | Sürekli periyodik işaretlerin fourier serisine açılımını yapabilme |
| 8 | Sürekli işaretler için fourier dönüşümü yapabilme |
| 9 | Ayrık periyodik işaretlerin fourier seri gösterimleri yapabilme |
| 10 | Ayrık zamanlı işaretlerin fourier dönüşümlerini alabilme |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | İşaretler ve Sistemlere Giriş | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma |
| 2. Hafta | Sürekli Zamanlı İşaretler ve İşlenmeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 3. Hafta | Ayrık Zamanlı İşaretler ve İşlenmeleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 4. Hafta | İşaret işlemede kullanılan temel işaretler ve İşlenmeleri | Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 5. Hafta | Sürekli ve Ayrık İşaretlerin Enerji ve Güç Hesabı | Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Sürekli ve Ayrık İşaretlerde Konvolüsyon İşlemi | Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme |
| 7. Hafta | Sistemler ve Özellikleri | Görüşme, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Araştırma |
| 8. Hafta | Doğrusal ve Zamanla Değişimsiz Sistemlerin Diferansiyel ve Fark Denklemleri ile Gösterimi | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 9. Hafta | Sürekli Zamanlı İşaretlerin Fourier Analizi | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Uygulama, Diğer Faaliyetler, Araştırma |
| 10. Hafta | Sürekli Periyodik İşaretlerin Fourier Seri Gösterimleri | Görüşme, Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Araştırma, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Fouirer İntegrali ve Fourier Dönüşümü | Araştırma, Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama, Diğer Faaliyetler, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 12. Hafta | Ayrık Zamanlı İşaretlerin Fourier Analizi | Uygulama, Diğer Faaliyetler, Sunum (Hazırlık), Araştırma, Görüşme, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları |
| 13. Hafta | Ayrık Periyodik İşaretlerin Fourier Seri Gösterimleri | Uygulama, Araştırma, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Sunum (Hazırlık), Diğer Faaliyetler, Görüşme |
| 14. Hafta | Ayrık Zamanlı İşaretlerin Fourier Dönüşümü | Uygulama, Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları, Görüşme, Diğer Faaliyetler, Araştırma, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ✔ | |||||
| 10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ✔ | |||||
| 11 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ✔ | |||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 | DK10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY7 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY10 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
| PY11 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY12 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 3 | 14 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 14 | 14 |
| Görüşme | 1 | 14 | 14 | |
| Sunum (Hazırlık) | 1 | 14 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama | 1 | 1 | 1 | |
| Uygulama DS | 1 | 1 | 1 | |
| Sınıf İçi Etkinlik | 1 | 14 | 14 | |
| Toplam İş Yükü | 102 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 4,0 | ||