Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biçimsel Diller ve Soyut Makinalar BM301 Türkçe Zorunlu 5. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞATIR
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Esra ŞATIR (Güz)
Dersin Amacı Programlama dillerinin tasarımına ilişkin matematiksel yöntemlerin sunulması ve bir dilde yazılan bir programın kabul şartları için araçlar tasarımını mümkün kılmak.
Dersin İçeriği Dillerle ilgili temel matematik, Regüler ifadeler ve kümeler, Deterministik ve nondeterministik otomatlar, Dilbilgisi ve diller, Regüler diller, bağlamdan bağımsız diller, Gramerlerin iyileştirilmesi ve Normal formlar, Yığıtlı otamatlar, Turing makineleri, Ayrıştırma işlemleri, Dillerin sınıflandırılması, LL(k) diller ve LR(k) diller, Shift-Reduce ve Recursive-Descent ayrıştırma yöntemleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Dil tanımı için elemanları anlama, dil tanımlama
1 Dil tanımı için elemanları anlama, dil tanımlama
2 Dil kümeleri, dil kümelerinin tanımı ve düzgün deyimler
2 Dil kümeleri, dil kümelerinin tanımı ve düzgün deyimler
3 Düzgün Diller ve otomata teorisinin gerçekleştirilmesi
3 Düzgün Diller ve otomata teorisinin gerçekleştirilmesi
4 Dil tasarımlarını anlama ve deterministik sonlu soyut makineleri tasarlama
4 Dil tasarımlarını anlama ve deterministik sonlu soyut makineleri tasarlama
5 Dil tasarımlarını anlama ve non-deterministik sonlu soyut makineleri tasarlama
5 Dil tasarımlarını anlama ve non-deterministik sonlu soyut makineleri tasarlama
6 Dil tasarımlarında geçiş diyagramlarını kullanma
6 Dil tasarımlarında geçiş diyagramlarını kullanma
7 Dil tasarımlarında Moore-Mealy Makinelerini kullanma
7 Dil tasarımlarında Moore-Mealy Makinelerini kullanma
8 Bağlamdan Bağımsız Dil kuramını anlama
8 Bağlamdan Bağımsız Dil kuramını anlama
9 Dil ağaçlarını kullanma ve Parsing
9 Dil ağaçlarını kullanma ve Parsing
10 Push Down Makinelerini anlama ve dil tanımında kullanma
10 Push Down Makinelerini anlama ve dil tanımında kullanma
11 Turing Makinelerini dil tanımında kullanma
11 Turing Makinelerini dil tanımında kullanma
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Düzenli ve Düzensiz Diller
2. Hafta Matematiksel Notasyonlar ve Teknikler
3. Hafta Düzenli İfadeler ve Düzenli Diller
4. Hafta Deterministik Sonlu Otomatlar
5. Hafta Nondeterministik Sonlu Otomatlar
6. Hafta Geçiş Diyagramları
7. Hafta Çıkış Veren Sonlu Soyut Makineler
8. Hafta Bağlamdan Bağımsız Dilbilgisi ve Diller
9. Hafta Normal Biçimler
10. Hafta Yığıtlı (Pushdown)Otamatlar
11. Hafta Turing Makineleri
12. Hafta Turing makinesi Örnekleri
13. Hafta Ayrıştırma işlemleri (Top-down Parsing)
14. Hafta Final Sınavı
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9 DK10 DK11
PY1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
PY2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY6 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY7 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY8 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY9 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY10 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • 3. Daniel I. A. Cohen, "Introduction to Computer Theory"
  • 1. Prof.Dr.Ünal Yarımağan, "Özdevinirler (Otomatlar) Kuramı ve Biçimsel diller", 1. baskı, Bıçaklar kitabevi, 2003.
  • 2. Dan Simovici, Richard L. Tenney, "Theory of formal languages with applications"
  • 3. Daniel I. A. Cohen, "Introduction to Computer Theory"
  • 1. Prof.Dr.Ünal Yarımağan, "Özdevinirler (Otomatlar) Kuramı ve Biçimsel diller", 1. baskı, Bıçaklar kitabevi, 2003.
  • 2. Dan Simovici, Richard L. Tenney, "Theory of formal languages with applications"
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 16 3 48
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 16 3 48
Görüşme 16 3 48
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf İçi Etkinlik 1 1 1
Toplam İş Yükü 147
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0