Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nesneye Dayalı Analiz ve Tasarım BM208 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 3 + 0 3,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Klasik anlatım, sunum, program
Dersin Koordinatörü Doç. Dr. Arafat ŞENTÜRK
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Öğrencilerin nesneye yönelik yaklaşımlar, nesneye yönelik araçlar, yöntemler ve teknikler hakkında bilgilendirilmesi. Öğrencilere nesneye yönelik modeller yaratabilme becerisinin kazandırılması. UML'in Bileşik Süreç (Unified Process) çözümleme ve tasarım süreçlerine nasıl uygulandığının açıklanması. UML kullanarak nesneye yönelik yaklaşımlar ile yazılım geliştirmenin nasıl yapılabildiğinin açıklanması. Gereksinim belirleme ve use case modelleme çalışmalarının gösterilmesi. Sınıf ve nesen kavramı ile çözümleme ve tasarım aşamalarına ait sınıfların nasıl bulunacağının öğrenilmesi. İlişki kavramının UML tarafından nasıl kullanıldığının açıklanması. Kalıtım ve çokbiçimlilik (polymorhism) kavramlarının öğrenilmesi. Use case'lerin nasıl gerçeklenebileceklerinin anlatılması. Aktivite ve durum (state) şemaları çizmeyi öğrenmek. Tasarım sürecinin anlaşılması, tasarım kavramı ve prensiplerini kavramak. Nesneye yönelik tasarım metodlarının anlaşılmasını sağlamak. Alt-sistem, bileşen, arayüz, ve tasarım kalıplarının öğrenilmesi. Nesneye yönelik yazılım mimarisi tasarımı ve katmanlı mimarinin anlaşılması. Arayüz tanımlarının tasarım sürecindeki kullanımının öğrenilmesi. Dosya ve veritabanı tasarımlarının incelenmesi. Çözümleme ve tasarım çalışmalarının nasıl belgelendirileceğinin anlaşılması. Öğrencinin genel olarak çözümleme ve tasarım süreçleri, yöntemleri, araç ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmasının sağlanması.
Dersin İçeriği Nesneye Dayalı Yazılım Geliştirme Yaşam Döngüsü. Kullanım-Durumları ile Yazılım Gereksinimlerinin Modellenmesi. Fonksiyonel Olmayan İsterlerin Belirlenmesi. Alan Modelinin Tanımlanması ve Belgelendirilmesi. Sistem Sekans Diyagramları. Gereksinimlerden Tasarıma Geçiş. UML Etkileşim Diyagramları. Tasarım Nesnelerinin ve Sorumluluklarının Belirlenmesi. Tasarımdan Koda geçiş.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Nesneye yönelik teorinin prensipleri ve buna uygun yaklaşımların anlaşılması.
2 Grup çalışmasına aktif katılım ve yaratıcı eleştiri ile öğrencilerin gerçek hayat projelerinde kullanılan veriyi tanımlaması, anlaması ve yapılandırılmasını yapabilme becerisinin kazanılması.
3 Çözümleme ve tasarım süreçlerinde kullanılan ve sistemin değişik yönlerinin görselleştirilmesi için kullanılan UML modelleme araç ve tekniklerinin öğrenilmesi.
4 Use Case'lerin kullanılması
5 Aktivite Diyagramlarının anlaşılması
6 Sınıf ve Nesne Diyagramlarının anlaşılması
7 Durum Diyagramlarının anlaşılması
8 Sekans Diyagramları tanımlanması
9 Component ve Deployment Diyagramları anlaşılması
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Giriş
2. Hafta UML nedir?
3. Hafta Problemin Tanımlanması ve Fizibilite Raporları
4. Hafta Use case modelleme
5. Hafta Use case gerçekleştirme ve etkşleşim şemaları
6. Hafta Aktivite Diyagramları
7. Hafta Sınıf ve Nesne Diyagramları
8. Hafta Ara Sınav
8. Hafta Durum Diyagramları
10. Hafta Sekans Diyagramları
12. Hafta Bileşen Diyagramları
13. Hafta Arayüzler ve alt sistemler
14. Hafta Tasarım kalıpları
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
11 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
12 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8 DK9
PY1 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY2 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY3 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
PY5 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY6 1 1 1 1 1 1 1 1 1
PY7 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY8 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY9 3 3 3 3 3 3 3 3 3
PY10 2 2 2 2 2 2 2 2 2
PY11 5 5 5 5 5 5 5 5 5
PY12 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • “UML and The Unified Process, Practical Object-Oriented Analysis and Design”, Second Edition; Jim Arlow & Ila Neustadt; Pearson Education, 2005.
  • “Object-Oriented Analysis and Design: Understanding System Development with UML 2.0”, Mike O'Docherty, John Wiley & Sons, Ltd., 2005.
  • “Head First Object-Oriented Analysis and Design”; Brett D. McLaughlin, Gary Pollice, David West; O’Reilly, 2007.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 3 42
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 20 20
Ödev 1 1 14 14
Final 1 26 26
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0