| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sayısal Elektronik | BM206 | Türkçe | Zorunlu | 4. Yarıyıl | 4 + 1 | 4,0 | 5,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Yüz Yüze |
| Dersin Koordinatörü | Prof. Dr. Yusuf ALTUN |
| Dersi Veren(ler) | |
| Dersin Amacı | Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları ve Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını ve Boole cebirini kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri anlatmak ve tasarım yapma becerisi kazandırmak, sıralı lojik devreleri tanıtmak, flip-flopları ve türlerini tanıtmak, flip-flop içeren devre elemanlarını öğretmek, programlanabilir lojik devreleri tanıtmak. Böylece Bilgisayarın temel devreleri ve çalışmaları hakkında donanım bilgiine sahip olmak. |
| Dersin İçeriği | Analog ve sayısal kavramı, sayı sistemleri, kodlama sistemleri, lojik kapılar, Karnaugh diyagramı ile lojik devreleri sadeleştirme, Boole fonksiyonları ve sadeleştirme, birleşik devre elemanları, toplayıcı, çıkarıcı, karşılaştırıcı, kodlayıcı, kod çözücü, kod dönüştürücü, çoklayıcı (veri seçici) ve çoklayıcı-çözücü (veri dağıtıcılar) devre tasarımları. Flip-floplar ve ardışık(sıralı) senkron devre analizi ve tasarımı (mealy ve moore modeli kullanılarak sonlu durum makine tasarımı). Sayıcı devreleri, sayıcı tasarımı, kaydedici devreleri, programlanabilir lojik devreler, bellek devreleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Sayısal ve analog kavramlarının farkını öğrenir. |
| 2 | Sayı sistemlerini ve kodlama sistemlerini kavrar. |
| 4 | Lojik devreleri sadeleştirebilir, birleşik devreleri tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir. |
| 5 | Lojik kapılar kullanarak devreler tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir. |
| 6 | Ardışık devreler ile Flip-flopları kavrar ve bunları kullanarak sayıcı ve kaydedicileri tasarlayabilir. |
| 7 | Bellekli devreleri öğrenir ve tasarımlarını yapabilir. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Analog ve Sayısal Kavramları | Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık) |
| 2. Hafta | Sayı sistemleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 3. Hafta | Kodlama ve Binary (İkili) Kodlar | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 4. Hafta | Boolean Kuralları, Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi, Lojik Kapılar ve Lojik Devrelerin Oluşturulması | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 5. Hafta | Karnaugh diyagramı ile lojik fonksiyonların sadeleştirilmesi | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 6. Hafta | Birleşik devreler: Toplayıcı, Çıkarıcı ve Karşılaştırıcı Devreleri | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 7. Hafta | Birleşik devreler: Kodlayıcı, Kod Çözücü, Kod Dönüştürücü, Çoklayıcı ve Çoklayıcı Çözücü devre tasarımı | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 8. Hafta | Ardışık devreler: Flip-Floplar | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 9. Hafta | Ardışık Senkron Devre Analizi ve Tasarımı 1 | Diğer Faaliyetler |
| 10. Hafta | Ardışık Senkron Devre Analizi ve Tasarımı 2 | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 11. Hafta | Ardışık devreler: Sayıcılar ve sayıcı devre tasarımları | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 12. Hafta | Ardışık devreler: Kaydediciler | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 13. Hafta | Programlanabilir lojik devreler | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 14. Hafta | Bellek devreleri | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ||||||
| 10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 11 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
| 12 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY8 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| PY12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 13 | 4 | 52 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 9 | 1 | 9 |
| Görüşme | 13 | 4 | 52 | |
| Uygulama | 13 | 1 | 13 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 | |
| Toplam İş Yükü | 128 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 5,0 | ||