Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Elektronik BM206 Türkçe Zorunlu 4. Yarıyıl 4 + 1 4,0 5,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz Yüze
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. Yusuf ALTUN
Dersi Veren(ler)
Dersin Amacı Sayı sistemleri ve kodlamalar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Temel Lojik kapıları ve Lojik entegreleri tanıtmak, Karnough Haritalarını ve Boole cebirini kullanarak sadeleştirme yapmasını öğretmek, bileşik devreleri anlatmak ve tasarım yapma becerisi kazandırmak, sıralı lojik devreleri tanıtmak, flip-flopları ve türlerini tanıtmak, flip-flop içeren devre elemanlarını öğretmek, programlanabilir lojik devreleri tanıtmak. Böylece Bilgisayarın temel devreleri ve çalışmaları hakkında donanım bilgiine sahip olmak.
Dersin İçeriği Analog ve sayısal kavramı, sayı sistemleri, kodlama sistemleri, lojik kapılar, Karnaugh diyagramı ile lojik devreleri sadeleştirme, Boole fonksiyonları ve sadeleştirme, birleşik devre elemanları, toplayıcı, çıkarıcı, karşılaştırıcı, kodlayıcı, kod çözücü, kod dönüştürücü, çoklayıcı (veri seçici) ve çoklayıcı-çözücü (veri dağıtıcılar) devre tasarımları. Flip-floplar ve ardışık(sıralı) senkron devre analizi ve tasarımı (mealy ve moore modeli kullanılarak sonlu durum makine tasarımı). Sayıcı devreleri, sayıcı tasarımı, kaydedici devreleri, programlanabilir lojik devreler, bellek devreleri.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Sayısal ve analog kavramlarının farkını öğrenir.
2 Sayı sistemlerini ve kodlama sistemlerini kavrar.
4 Lojik devreleri sadeleştirebilir, birleşik devreleri tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir.
5 Lojik kapılar kullanarak devreler tasarlayabilir ve uygulamalarını yapabilir.
6 Ardışık devreler ile Flip-flopları kavrar ve bunları kullanarak sayıcı ve kaydedicileri tasarlayabilir.
7 Bellekli devreleri öğrenir ve tasarımlarını yapabilir.
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Analog ve Sayısal Kavramları Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
2. Hafta Sayı sistemleri Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
3. Hafta Kodlama ve Binary (İkili) Kodlar Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
4. Hafta Boolean Kuralları, Lojik İfadelerin Sadeleştirilmesi, Lojik Kapılar ve Lojik Devrelerin Oluşturulması Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
5. Hafta Karnaugh diyagramı ile lojik fonksiyonların sadeleştirilmesi Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
6. Hafta Birleşik devreler: Toplayıcı, Çıkarıcı ve Karşılaştırıcı Devreleri Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
7. Hafta Birleşik devreler: Kodlayıcı, Kod Çözücü, Kod Dönüştürücü, Çoklayıcı ve Çoklayıcı Çözücü devre tasarımı Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
8. Hafta Ardışık devreler: Flip-Floplar Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
9. Hafta Ardışık Senkron Devre Analizi ve Tasarımı 1 Diğer Faaliyetler
10. Hafta Ardışık Senkron Devre Analizi ve Tasarımı 2 Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Ardışık devreler: Sayıcılar ve sayıcı devre tasarımları Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
12. Hafta Ardışık devreler: Kaydediciler Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
13. Hafta Programlanabilir lojik devreler Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
14. Hafta Bellek devreleri Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
11 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
12 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6
PY1 4 4 4 4 4 4
PY2 4 4 4 4 4 4
PY3 1 1 1 1 1 1
PY4 3 3 3 3 3 3
PY5 0 0 0 0 0 0
PY6 4 4 4 4 4 4
PY7 0 0 0 0 0 0
PY8 3 3 3 3 3 3
PY9 0 0 0 0 0 0
PY10 0 0 0 0 0 0
PY11 0 0 0 0 0 0
PY12 0 0 0 0 0 0
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Harris, D., and Harris S. (2013). Digital Design and Computer Architecture. Morgan Kaufmann.
  • Floyd, T. L. (2015). Digital Fundamentals, Global Edition. Pearson Education Publication.
  • Roth Jr, C. H., Kinney, L. L., & John, E. B. (2014). Fundamentals of logic design. Cengage Learning Publication.
  • Mano, M. M., Kime, C. R., & Martin, T. (2015). Logic and Computer Design Fundamentals. Pearson Publication.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 13 4 52
Ders Dışı
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları 9 1 9
Görüşme 13 4 52
Uygulama 13 1 13
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 128
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 5,0