| Ders Adı | Kodu | Dili | Türü | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Sayısal Analiz | BM229 | Türkçe | Zorunlu | 3. Yarıyıl | 3 + 0 | 3,0 | 3,0 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Verilişi | Sözlü anlatım, görsel sunum ve soru cevap |
| Dersin Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Tuba KARAGÜL YILDIZ, Dr. Öğr. Üyesi Sümeyye BAYRAKDAR |
| Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi Sümeyye BAYRAKDAR (Güz) |
| Dersin Amacı | Mühendislik problemlerinin bilgisayar ortamında çözümünü mümkün kılacak sayısal çözüm metot ve algoritmalarının öğretilmesi |
| Dersin İçeriği | Sayısal Analize Giriş; Sayısal Hesaplamalardaki Hatalar; Hata Kaynakları; Denklemlerin Kökleri; Doğrusal Denklem Sistemlerinin Sayısal Çözümleri; Doğrusal Olmayan Denklem Sistemlerinin Çözümü; Eğri uydurma; Regresyon; İnterpolasyon; Sayısal Türev ve İntegral; Adi Diferansiyel Denklemlerin Sayısal Çözümleri. |
| # | Öğrenme Kazanımı |
| 1 | Yaklaşık çözümleri algılama, hata kavramını algılama, hata türlerini tanıma ve bilgisayar aritmetiği ile hata arasındaki ilişkileri algılama. |
| 2 | Denklem sistemlerinin genel ve matris formlarını tanıma, determinant, minör, kofaktör kavramlarını, elemanter matris operasyonlarını anlama ve uygulama becerisi kazanma. |
| 3 | Lineer denklem sistemlerinin nümerik çözüm yöntemlerini tanıma ve uygulama becerisi kazanma. |
| 4 | Lineer olmayan denklem sistemlerinin çözüm yöntemlerini tanıma ve uygulama becerisi kazanma. |
| 5 | İnterpolasyon kavramını ve yöntemlerini anlama ve değişik problemlere uygulama becerisi kazanma. |
| 6 | Eğri uydurma yöntemleri tanıma ve uygulama becerisi kazanma. |
| 7 | Nümerik türev ve integral çözüm yöntemlerini anlama ve uygulayabilme becerisi kazanma. |
| 8 | Diferansiyel denklemlerin sayısal çözüm yöntemlerini anlama ve uygulayabilme becerisi kazanma. |
| 9 | Tüm yaklaşımlara ilişkin algoritma geliştirebilme ve MATLAB ortamında tasarım ve uygulama yapabilme becerisi kazanma. |
| Hafta | Konular/Uygulamalar | Yöntem |
|---|---|---|
| 1. Hafta | Sayısal analize giriş, sayısal yöntemler, hatalar | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 2. Hafta | Algoritma kurulması ve algoritma alt birimlerinin tanıtılması | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 3. Hafta | Matrisler ve matris işlemleri | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 4. Hafta | Lineer denklem sistemleri çözüm yöntemleri-1 | Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme |
| 5. Hafta | Lineer denklem sistemleri çözüm yöntemleri-2 | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| 6. Hafta | Lineer olmayan denklem sistemleri çözüm yöntemleri-1 | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 7. Hafta | Lineer olmayan denklem sistemleri çözüm yöntemleri-2 | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 8. Hafta | İnterpolasyon | Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 9. Hafta | Eğri uydurma | Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme |
| 10. Hafta | Eğri uydurma, aradeğer ve dış değer bulma yöntemleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 11. Hafta | Sayısal türev yöntemleri | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 12. Hafta | Sayısal integral yöntemleri | Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama |
| 13. Hafta | Diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri-1 | Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama |
| 14. Hafta | Diferansiyel denklemlerin çözüm yöntemleri-2 | Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık) |
| No | Program Yeterlilikleri | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ✔ | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 3 | Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık | ✔ | |||||
| 4 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ✔ | |||||
| 5 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ✔ | |||||
| 6 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ✔ | |||||
| 7 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ✔ | |||||
| 8 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ✔ | |||||
| 9 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | ✔ | |||||
| 10 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ✔ | |||||
| Program Yeterlilik | DK1 | DK2 | DK3 | DK4 | DK5 | DK6 | DK7 | DK8 | DK9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| PY1 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY2 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| PY5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| PY7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| PY10 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
| Ders Kitabı veya Notu | Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır. |
|---|---|
| Diğer Kaynaklar |
|
| AKTS / İş Yükü Tablosu | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |
|---|---|---|---|---|
|
Ders İçi |
Ders Saati (14 Hafta) | 14 | 3 | 42 |
|
Ders Dışı |
Ön Hazırlık, Pekiştirme Çalışmaları | 1 | 1,5 | 1,5 |
| Görüşme | 14 | 1 | 14 | |
| Sunum (Hazırlık) | 14 | 1 | 14 | |
|
Sınavlar |
Ara Sınav 1 | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 3 | 3 | |
| Toplam İş Yükü | 76,5 | |||
| *AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 | Dersin AKTS Kredisi | 3,0 | ||