Ders Bilgileri

Ders Bilgileri
Ders Adı Kodu Dili Türü Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Diferansiyel Denklemler BM221 Türkçe Zorunlu 3. Yarıyıl 4 + 0 4,0 4,0
Ön Koşul Dersleri
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Verilişi Yüz yüze eğitim
Dersin Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi Barış KANTOĞLU
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi Barış KANTOĞLU (Güz)
Dersin Amacı Matematiksel düşünceyi geliştirmek. Matematik, Fizik ve mühendislikte karşılaşılan diferansiyel denklem problemlerini çözebilmek.
Dersin İçeriği Diferansiyel denklemlerin temel kavramları ve çeşitli mühendislik alanlarında uygulamaları. Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin sınıflandırılması, Birinci mertebeden değişkenlerine ayrılabilir diferansiyel denklemler. Homojen diferansiyel denklemler. Homojen türe dönüştürülebilen diferansiyel denklemler. Tam diferansiyel denklemler. Tam diferansiyel türe dönüştürülebilen diferansiyel denklemler. Birinci mertebeden lineer diferansiyel denklemlerin mühendislik uygulamaları ve çözümler teorisi. Bernoulli diferansiyel denklemi. Riccati diferansiyel denklemi. Yüksek dereceden diferansiyel denklemler. Clairaut diferansiyel denklemi. Lagrange diferansiyel denklemi. İkinci mertebeden diferansiyel denklemler. İkinci mertebeden lineer diferansiyel denklemler.
Ders Öğrenme Kazanımları
# Öğrenme Kazanımı
1 Diferansiyel denklemi tanımlar
2 Değişkenlerine ayrılabilen, homojen, lineer, tam diferansiyel denklem çeşitlerini çözer
3 Bernoulli ve Riccati diferansiyel denklemlerini çözer
4 İkinci ve daha yüksek mertebeden sabit katsayılı lineer diferansiyel denklemleri çözer
5 Yüksek dereceden diferansiyel denklemleri çözer.
6 Parametrelerin değişimi yöntemini bilir.
7 Değişken katsayılı diferansiyel denklemleri tanımlar
8 Bazı değişken katsayılı diferansiyel denklemleri çözer
Ders Planı (Haftalık Konular)
Hafta Konular/Uygulamalar Yöntem
1. Hafta Diferansiyel denklemlerin temel kavramları ve sınıflandırılması Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
2. Hafta Birinci mertebeden diferansiyel denklemlere giriş, değişkenlerine ayrılabilen diferansiyel denklemler Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
3. Hafta Lineer Diferansiyel Denklemler Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
4. Hafta Homojen Diferansiyel Denklemler Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
5. Hafta Tam Diferansiyel Denklemler Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
6. Hafta Tam Diferansiyel Denkleme Dönüştürülebilen Diferansiyel denklemler Uygulama, Görüşme, Sunum (Hazırlık)
7. Hafta Bernoulli ve Riccati Diferansiyel Denklemleri Sunum (Hazırlık), Görüşme, Uygulama
8. Hafta Bernoulli ve Riccati Diferansiyel Denklemleri
9. Hafta Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin mühendislik uygulamaları ve çözümler teorisi. Görüşme, Sunum (Hazırlık), Uygulama
10. Hafta Yüksek dereceden diferansiyel denklemler, Lagrange ve Clairaut diferansiyel denklemleri Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
11. Hafta Yüksek mertebeden diferansiyel denklemlere giriş, Sabit katsayılı diferansiyel denklemler Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
12. Hafta Değişken katsayılı diferansiyel denklemler Sunum (Hazırlık), Uygulama, Görüşme
13. Hafta Değişken katsayılı diferansiyel denklemler Görüşme, Uygulama, Sunum (Hazırlık)
14. Hafta Parametrelerin değişimi yöntemi Uygulama, Sunum (Hazırlık), Görüşme
*Ara sınav ve final sınav tarihleri 14 haftalık ders işleyiş planında belirtilmemiştir. Ara sınav ve final sınav tarihleri Üniversitemiz Senatosu kararı ile akademik takvimde belirtilen tarihlerde yapılmaktadır.
Ders - Program Yeterlilikleri İlişkileri
No Program Yeterlilikleri Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Bilişim Teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibi olma ve farkındalık
4 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
6 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
10 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
Dersin Öğrenme Kazanımlarının Program Yeterlilikleri İle İlişkisi
Program Yeterlilik DK1 DK2 DK3 DK4 DK5 DK6 DK7 DK8
PY1 5 5 5 5 5 5 5 5
PY2 4 4 4 4 4 2 3 4
PY3 4 4 4 4 4 4 4 4
PY4 2 2 2 2 2 2 2 2
PY5 3 3 3 3 3 3 3 3
PY6 3 3 3 3 3 3 3 3
PY7 3 3 3 3 3 3 3 3
PY8 4 4 4 4 4 4 4 4
PY9 2 2 2 2 2 2 2 2
PY10 3 3 3 3 3 3 3 3
Kaynaklar
Ders Kitabı veya Notu Ders Kitabı veya Ders Notu bulunmamaktadır.
Diğer Kaynaklar
  • Yunus A. Çengel ve William J. Palm, Mühendislik ve Temel Bilimler İçin Diferansiyel Denklemler, İzmir Güven Kitabevi 2013.
  • DİFERENSİYEL DENKLEMLER, Ömer Faruk Gözükızıl, İrfan Şiap(Sakarya Kitabevi)
  • DİFERENSİYEL DENKLEMLER, Shaum Serisi
  • Harman T. L., Dabney J.,Richert N., “Advanced Engineering Mathematics, Using MATLAB” , PWS Publishing Company, 1997.
  • Charles F.,Loan V.,” Introduction to Scientific Computing: A Matrics-Vector Approach Using MATLAB”, New-Jersey:Prentice Hall, 1997.
AKTS / İş Yükü Tablosu
AKTS / İş Yükü Tablosu Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders İçi
Ders Saati (14 Hafta) 14 4 56
Sınavlar
Ara Sınav 1 1 1,5 1,5
Final 1 1,5 1,5
Uygulama DS 11 3 33
Sınıf İçi Etkinlik 10 1 10
Toplam İş Yükü 102
*AKTS = (Toplam İş Yükü) / 25,5 Dersin AKTS Kredisi 4,0